Kosteikkorajoituksen vaikutukset haulikkoradoille

Tukes on tarkentanut tulkintaohjetta ampumaradoilla noudatettavista ohjeistuksista, jos haulikkoradan ampumapaikka on kosteikon 100 metrin suojavyöhykkeen sisällä. Uudessa tulkintaohjeessa on mahdollista huomioida myös ampumasuunnat ampumaradoilla.

”Tukes on ottanut huomioon lähettämiämme esimerkkikarttoja, joissa osoitettiin, miten suhteettomiin tilanteisiin se radoilla johtaisi”, sanoo Metsästäjäliiton metsästysampumapäällikkö Jussi Partanen.

Tukesin ohje (14.2.2023) on nyt seuraava:

Tarkennetun Tukesin ohjeen mukaan metsästäjän tulee noudattaa kulloistenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta liikuttaessa vesilintujen elinympäristöiksi soveltuvilla alueilla ja niiden suojavyöhykkeillä. Tämä edellyttää korostunutta selvillä oloa metsästysmaastosta, jos käytössä on lyijyhaulit.

Sama velvoite tuntea riittävästi ampuma-alueen olosuhteet (m. linnustoa ja kasvillisuutta) koskee myös ampumaratojen sijoittamista sekä niitä, jotka muulloin käyttävät aseita ulkotiloissa. (esim. ampumaurheilijat ja -harrastajat) ottaen huomioon, että aseenkäyttö joka tapauksessa vaatii erityistä huolellisuutta ja valmistautumista, jotta voidaan varmistaa, ettei toiminnasta aiheudu vaaraa ympärillä oleville. Jos ampumaratojen valvontaa priorisoidaan riskiperusteisesti, voidaan ampumapaikkojen sijainnin sijaan huomioida ampumasuunnat: ampumasuunnan ollessa kosteikkoalueelta poispäin, riski haulien päätymiseen kosteikkoalueelle on hyvin pieni, vaikka ampumapaikka sijaitsisi alle 100 metrin etäisyydellä kosteikkoalueesta.

Suomen Metsästäjäliitto on valtakunnallinen metsästäjien etujärjestö, jonka jäseninä on noin 147 000 metsästäjää ja 2 700 metsästysseuraa. Viime vuonna tuli kuluneeksi tasan 100 vuotta Metsästäjäliiton perustamisesta. Lue lisää Metsästäjäliiton verkkosivuilta.