Kotihoidon asiakkaiden läheisten mielipiteitä selvitettiin uudella kyselytutkimuksella – arvosanaksi annettiin hyvä
Aiemmin olemme selvittäneet kyselytutkimuksin vain kotihoidon asiakkaiden kokemuksia.
– Läheisillä on kotihoidossa iso rooli ja he tekevät paljon asiakkaidemme hyväksi. Tällä kyselyllä saimme tärkeää tietoa siitä, mitä läheiset meiltä toivovat ja tarvitsevat, kotihoidon johtaja Helena Venetvaara kertoo.
Yhteydenpitoon ja palveluihin ollaan pääosin tyytyväisiä – eniten parannettavaa löytyy ulkoilumahdollisuuksista
Valtaosa (79 %) vastanneista koki saavansa tarvittaessa yhteyden kotihoidon työntekijöihin. 67 % koki, että kotihoidon asiakkaana oleva läheinen saa riittävästi kotihoidon palveluja. 65 % oli sitä mieltä, että he ovat saaneet osallistua kotihoitopalvelujen suunnitteluun ja arviointiin.
– Olemme iloisia näistä tuloksista, mutta kehittämistyö jatkuu. Iso kiitos tuloksista kuuluu työntekijöillemme, Venetvaara kiittää.
39 % vastaajista oli sitä mieltä, että kotihoito on sopinut heidän kanssaan asiakkaana olevan läheisen arkeen osallistumisesta. 43 % kaipasi enemmän apua läheisen ulkoilussa. 35 % vastaajista puolestaan kertoi kaipaavansa enemmän neuvoja ja ohjausta läheisensä sairauteen ja terveydentilaan liittyvissä asioissa, toimintakyvyn tukemisessa ja mielenterveyteen liittyvissä haasteissa.
– Meidän on selkeästi kehitettävä vielä yhteistyötä läheisten kanssa ja selkeytettävä sitä, millä tavalla läheiset voivat halutessaan olla asiakkaan arjessa mukana ja tukena. Pyrimme myös hyödyntämään sähköistä Maisa-kanavaa yhteydenpidossa entistä paremmin, Venetvaara sanoo.
Liikkumissopimusta hyödynnetään myös ulkoilussa
Kyselyn tulosten johdosta kotihoidossa käydään kuluvan kevään aikana läpi läheisten ja asiakkaiden kanssa liikkumissopimuksia. Sopimus on osa jokaisen asiakkaan hoitosuunnitelmaa, ja siihen on kullekin asiakkaalle määritelty omat tavoitteet.
– Mietimme läheisten ja asiakkaidemme kanssa, mitkä ovat juuri niitä toimia, jotka tukevat asiakkaan liikkumista ja sujuvaa arkea. Jollekin se voi tarkoittaa päivittäistä käyntiä postilaatikolla, toiselle tuolijumppaa ja kolmannelle esimerkiksi ruoan laittoa yhdessä, Venetvaara sanoo.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla, jotka jaettiin kotihoidon asiakkaiden läheisille. Kyselyn vastaajamäärä oli 1174. Tutkimus toteutettiin 24.10.–13.11.2022 välisenä aikana.
Helsingin kotihoidossa on kuukausitta noin 6800 säännöllisen kotihoidon asiakasta. Kotikäyntejä tehdään vuosittain noin 3,3 miljoona. Etäkäyntejä tehdään vuosittain noin 400 000.
Lisätietoja antaa
Helena Venetvaara, kotihoidon johtaja, p. 09 31040546
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jaana Juutilainen-SaariViestintä- ja osallisuuspäällikkö
Puh:09 310 42240jaana.juutilainen-saari@hel.fiOuti HuidaYksikön päällikkö, palvelu- ja henkilöstöviestintä
Puh:09 310 27979outi.huida@hel.fiMarkus SnellmanViestintäasiantuntija
Puh:09 310 42619markus.snellman@hel.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta

Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki
09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sotepe
Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan ennakkotiedote2.6.2023 12:50:55 EEST | Tiedote
Lautakunnan kokous on tiistaina 6. kesäkuuta klo 16.15. Lautakunta käsittelee muun muassa kotihoidon palvelujen sekä hätämajoituksen ja tilapäisen asumisen hankintoja. Lautakunnalle myös esitetään, että Helsinki lahjoittaisi Ukrainan pelastuslaitokselle neljä ensihoitoyksikköä.
Apinarokkorokotetta tarjotaan kaikilla terveysasemilla31.5.2023 13:05:41 EEST | Tiedote
Rokotetta tarjotaan 1.6.2023 lähtien terveysasemilla 18 vuotta täyttäneille helsinkiläisille miehille, joilla on suurin riski saada apinarokkotartunta. Rokotteen saa ainoastaan ajanvarauksella.
Perheiden kokemukset neuvolasta ja synnytyssairaalasta ovat pääosin hyviä – tavoitteena entistä yksilöllisemmät palvelut24.5.2023 09:27:00 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki ja HUS selvittivät synnyttäneiden äitien ja perheiden kokemuksia neuvolasta ja synnytyssairaalasta. Perhemyönteisyyteen oltiin pääosin tyytyväisiä.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöstiedote 23.5.23.5.2023 20:58:18 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kokoontui tiistaina 23.5. Kokouksen päätöstiedote on kaupungin verkkosivuilla. Kokouksen esityslista liitteineen löytyy samalta sivulta.
Kannelmäen terveysaseman palvelut kilpailutetaan uudelleen – palvelut jatkuvat normaalisti23.5.2023 18:55:30 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki kilpailuttaa uudelleen Kannelmäen terveysaseman palvelut. Taustalla ovat sopimustekniset syyt. Uusi kilpailutus ei aiheuta välittömiä muutoksia terveysaseman toimintaan tai asukkaiden palveluihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme