Kotimainen innovaatio AIRI torjuu viruksia ja puhdistaa sisäilmaa

Suomalainen sisäilma-asiantuntijayritys Mecastep Oy on kehittänyt ainutlaatuisen konseptin sisäilman kokonaisvaltaiseen puhdistukseen. Airi-ilmahygienian palvelu voi auttaa myös koronaviruksen ja infektioiden torjunnassa, koska haitallisten mikrobien poistaminen ilmasta kuuluu sen keskeisiin tehtäviin.
Airi pitää huolta K-Citymarket Lahti Paavolan sisäilmasta

Airin toiminta perustuu teknologisiin ratkaisuihin, joita on kehitetty yhteistyössä VTT:n ja yliopistojen kanssa. Kolmivaiheinen palvelu käsittää riittävän ilmanvaihdon varmistamisen sekä virusten, bakteerien ja mikrobien poistamisen sisäilmasta. Siten konseptissa huomioidaan myös tilojen yksilölliset tarpeet.

“Kun esimerkiksi liiketilojen ilmahygienia on parhaalla tasolla, voidaan mahdollista infektioriskiä ilmassa leviävien virusten osalta pienentää merkittävästi,” Mecastep Oy:n operatiivinen johtaja Mika Iivonen kertoo.

Kuntien remonttibudjetit kuriin Airin avulla?

Puhdas sisäilma on oleellinen osa hyvinvointiamme. Airi-ilmahygieniaan kuuluvia teknologioita on käytössä jo lukuisissa päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa, kuten myös toimistoissa ja virastoissa ympäri Suomen.

“Esimerkiksi kouluja vaivaavat sisäilmaongelmat voisi osin ratkaista Airin avulla, jolloin kuntia taloudellisesti kuormittavilta ja raskailta remonteilta vältyttäisiin,” operatiivinen johtaja Mika Iivonen jatkaa.

Airin teknologisten ratkaisujen hyödyt on havaittu myös Kiinassa, jonne Mecastep Oy on vienyt Sterimat-ilmanpuhdistuslaitteita ehkäisemään koronavirustartuntoja. Laite poistaa viruksia ja haitallisia mikrobeja sisäilmasta UV-C-säteilyllä. Kiinan Punainen Risti sai neljä Sterimat-laitetta lahjoituksena Mecastep Oy:ltä helmikuussa 2020.

Airi pitää huolta K-Citymarket Lahti Paavolan sisäilmasta

Airi on havaittu toimivaksi sisäilman puhdistajaksi ja raikastajaksi myös K-Citymarket Lahti Paavolassa. Kaupan kahvila-viinibaarissa sekä työntekijöiden toimistossa ja taukotiloissa on käytössä ilmanpuhdistimia ja esimerkiksi asiakas-wc:ssä bipolarisaariseen ionisointiin perustuvia laitteita.

Kauppias Petri Putila kertoo olevansa tyytyväinen palvelun asiakaslähtöisyyteen sekä liiketilojensa parantuneeseen ilmanlaatuun: “Asiakkaat ja työntekijämme ovat kiitelleet, että kaupassamme on raikkaampi ilma kuin aiemmin ja helppoa hengittää,” Putila kertoo.

“Meille on tärkeää tehdä kaikkemme turvallisen asiakaskokemuksen saavuttamiseksi myös haastavan koronapandempian keskellä ja Airi on yksi osa näitä toimenpiteitä. Samalla turvallisen työympäristön varmistaminen on tärkeää. Voin suositella Airia muillekin! Olemme tyytyväisiä palveluun,” Putila kiittelee.

Mika Iivonen
operatiivinen johtaja, Mecastep Oy
mika.iivonen@mecastep.fi

Kari Vuorimaa
toimitusjohtaja, Mecastep Oy
kari.vuorimaa@mecastep.fi

Airi pitää huolta K-Citymarket Lahti Paavolan sisäilmasta

Liikkumattomuudesta miljardien kulut joka vuosi: Veronkorotukset iskevät liikunnan harrastajiin8.4.2024 15:00:07 EEST | Tiedote

Arvonlisäveron korotukset ja siitä aiheutuva hintojen nousu uhkaavat laskea liikuntaa harrastavien määrää. Suomalaisten liikkumattomuus tulee jo nyt yhteiskunnalle kalliiksi, sillä UKK-instituutin tekemän tutkimuksen mukaan liikkumattomuuden hintalappu on 3,2 miljardia euroa vuodessa. Summa koostuu muun muassa tuloverojen menetyksestä, ikääntyneiden laitoshoidon, työkyvyttömyyden, ennenaikaisten kuolemien, terveyspalvelujen käytön, sairauspoissaolojen ja lääkkeiden kustannuksista.

Meriseikkailuja ja maailmanennätyksiä – soutajalegendat Jari Saario ja Joonas Kuivalainen ottavat osaa LOL Expo 2024 -messutapahtumaan25.3.2024 15:02:17 EET | Tiedote

Kaksi soutajalegendaa, Jari Saario ja Joonas Kuivalainen, saapuvat huhtikuun 4. päivänä järjestettävään LOL Expo 2024 –liikunta- ja hyvinvointitapahtumaan Wanhaan Satamaan. Saario esittelee messuilla legendaarisen veneensä ja kertoo soutu-urakoistaan Atlantin yli Kuivalaisen tavoitellessa tapahtumassa minuutin sisäsoudun maailmanennätystä.