Kotimaisen kartonkipillivalmistaja Dolean ainutlaatuinen tuote korvaa muovipillit – tuotantokoneita myydään nyt ympäri maailmaa

• Kierrätettäviä, biohajoavia ja liimattomia pillejä valmistavan suomalaisen Dolea Oy:n valtteja alan kilpailussa ovat tuotteiden turvallisuus ja ekologisuus.
  • Pilli kestää kuumankin juoman nauttimisen hajoamatta, mutta valmistusmateriaalina käytetyn puukuidun ja kuumasaumauksen ansiosta pillit ovat silti vastuullisesti paperina kierrätettäviä.
  • Pillien vaativa valmistusprosessi tarvitsee tuekseen luotettavan tekniikan. Schneider Electricin teknologian tuotantokoneisiin on Dolealle toimittanut teollisuusautomaatioon erikoistunut Onninen Oy.
  • Pillien lisäksi Dolea valmistaa tuotantokoneita myyntiin. Markkinat ovat pillien valmistamiseen räätälöidyille tuotantokoneille kansainväliset, ja tällä hetkellä neuvotteluita käydään erityisesti Aasian suuntaan.

Tiedote, 12.4.2022 – Juomapillien tarve ei ole hävinnyt maailmanlaajuisen muovipillikiellon myötä. Kotimaisen, vuonna 2019 perustetun Dolean vastaus kysyntään on uusiutuvista materiaaleista valmistettu kartonkipilli, joka ei sisällä liimoja tai muita kemikaaleja.

– Dolean pillit ovat biohajoavia ja kierrätettäviä, mutta kestävät silti esimerkiksi kuumia juomia. Jotta yhtälö saadaan toteutumaan, valmistus vaatii teknologialta tarkkaa suorituskykyä, mittarointia ja säätömahdollisuuksia. Samalla laitteiston on oltava henkilöstölle helppokäyttöistä, kertoo Dolean kehitysjohtaja Toni Ahola.

Innovatiivisten pillien valmistukseen on kehitetty omat tuotantokoneet, joihin on valittu Schneider Electricin toimittamaa teknologiaa. Kumppanina hankkeessa on ollut suomalainen teollisuusautomaatioon erikoistunut, LVI- ja sähköalan tukkukauppaa harjoittava Onninen Oy.

– Onnisella on markkinajohtajana hyvä asema toimitusketjuissa. Erityisesti pandemia-aikana vakaat tavarantoimittajasuhteet ovat osoittautuneet tärkeiksi, jotta osien saatavuus saadaan turvattua, sanoo automaation kehityksestä Onnisella vastaava Jarkko Syrjälä.

Tuoteturvallisuus lisää koneiden kysyntää

Pillien lisäksi Dolea valmistaa tuotantokoneita myös muiden toimijoiden käyttöön. Koneen hankittuaan toimijat maksavat tuottamistaan pilleistä Dolealle lisenssimaksua. Samalla toimijat pääsevät Dolean koneiden huoltopalveluiden piiriin.

Pillien tuoteturvallinen käyttö on lisännyt kysyntää, ja Dolean pillinvalmistukseen räätälöityjä koneita myydään nyt ympäri maailmaa. Pillien valmistusmenetelmälle on haettu patenttisuojaa tällä hetkellä 13 alueella.

– Markkina on huikea, ja keskustelut esimerkiksi Aasiassa ovat parhaillaan käynnissä. Siellä kysyntään vaikuttavat suuresti myös kulttuuriset taustatekijät ja tottumukset, kuten vaikkapa tapa nauttia bubbly tea -kuplateetä pillillä. Kevyestä paperista tehty liimasaumattu pilli hajoaisi siihen, kertoo Ahola.

Schneider Electricin ja Onnisen kanssa yhteistyössä kehitettyjen tuotantokoneiden moderni IoT-teknologia yhdistettynä etähallinta- ja analytiikkapalveluihin mahdollistaa koneiden reaaliaikaisen seurannan ja huoltotarpeen ennakoimisen.

– Pilvipalvelun avulla koneeseen pääsee vaivattomasti kiinni etähallinnan kautta. Näkymiä voidaan myös räätälöidä sekä huollon, ylläpidon että johdon tarpeisiin, ja niiden kautta seurataan niin tuotantolukuja kuin koneiden suorituskäyriäkin, kertoo koneautomaation tuotepäällikkö Heikki Hietanen Schneider Electriciltä.

Tuotantokoneen lisäksi Dolea tarjoaa asiakkaalle tukea teknisissä asioissa, tuotteiden valmistamiseen ja kehittämiseen liittyvissä kysymyksissä sekä markkinoinnissa.

Hietasen mukaan IoT-ratkaisut ovat nykyään jo välttämättömyys koneenvalmistuksessa.

– Dolean koneen IoT-alustaan kuuluu pilviprotokollia tukevan automaation lisäksi tietoturvan takaava suojattu etäkäyttöpalvelu Secure Connect Advisor sekä Machine Advisor -pilvialusta, jonka avulla käyttäjillä on pääsy koneen reaaliaikaisiin tietoihin. Ennakoivan kunnossapidon lisäksi tiedon avulla saadaan eväitä koneen jatkokehitykseen ja voidaan tukea uutta liiketoimintaa.

Vauhtia vastuullisuudesta

• Dolea valittiin vuonna 2019 Kasvu Openin Bio- ja kiertotalouden Kasvupolku®-sparraukseen osallistuneiden Startup-yritysten sarjan voittajaksi Kasvu Open Karnevaalissa 2019.
    Dolea sai myös #vastuullisuusteko-tunnustuksen Kasvu Open Karnevaalissa vuonna 2021. Tunnustuksen saaja valittiin yleisöäänestyksellä.
    Onninen on osa Keskoa, joka on valittu maailman 100 vastuullisimman yrityksen listalle joka vuosi 2005 alkaen. Lista perustuu Corporate Knightsin vastuullisuusarviointiin yli 7000 yrityksestä.
  • Schneider Electric arvioitiin Corporate Knightsin toimesta maailman vastuullisimmaksi yritykseksi vuonna 2021.

Katso videomme:

Heikki Hietanen, tuotepäällikkö, Schneider Electric
Puh. 050 414 0231, heikki.hietanen@se.com

Jarkko Syrjälä, myyntipäällikkö, Onninen Oy
puh. 050 5914435, jarkko.syrjala@onninen.com

Mika Salomäki, toimitusjohtaja, Dolea Oy
puh. 040 750 5237, mika.salomaki@doleastraw.com

Toni Ahola, kehitysjohtaja, Dolea Oy
puh. 040 548 8538, toni.ahola@doleastraw.com

Kuvatekstit:

• Kuva 1. Heikki Hietanen Schneider Electriciltä ja Jarkko Syrjälä Onniselta korostavat, että vaativa valmistusprosessi ei onnistu ilman luotettavaa tekniikkaa. Kohti kestävää kehitystä mennään yhteistyöllä.
  • Kuva 2. Dolean koneeseen tarvittiin joustavan liikkeenhallinnan lisäksi vankka IoT-alusta. Tietoturvan takaa Schneider Electricin Secure Connect -ratkaisu. Asiakkaan pääsyn koneen reaaliaikaisiin tietoihin ja ennakoivan kunnossapidon tarpeet täyttää Machine Advisor -pilvialusta.
  • Kuva 3. Dolean pillien materiaalina käytetään suomalaisen PEFC- ja FSC-sertifioidun puun kuitua, minkä ansiosta pillit voidaan kierrättää paperina.
  • Kuva 4. Dolean kartonkipillit valmistetaan biohajoavasta materiaalista ilman mitään lisäaineita, kuten liimaa tai kemikaaleja. Kuumasaumatussa pillissä on vain yksi suora sauma, mikä tekee pillistä käyttäjäystävällisen.

Schneiderilla tavoitteemme on, että energian saatavuus ja digitalisaation edut ovat kaikkien saatavilla. Haluamme rakentaa sillan edistyksen ja kestävän kehityksen välille. Meille "Life Is On" kaikkialla kaikille, joka hetki.

Kutsu medialle: Innovation Day Suomi -mediatilaisuus to 2.6.202219.5.2022 11:44:29 EEST | Kutsu

Mukana mm. Jamie Hyneman, Jani Vahvanen, Timo Kekkonen ja Sanna Huovinen Schneider Electricin Innovation Dayssa kuullaan monipuolisia puheenvuoroja muun muassa kiinteistöjen energiatehokkuuden tulevaisuudesta ja älykotimarkkinan voimakkaasta kehityksestä. Lisäksi esillä on teknologian rooli Suomen kilpailukyvyn ylläpitämisessä ja saatavuusongelmien ratkaisemisessa. Medialla on mahdollisuus haastatella tilaisuuden asiantuntijoita klo 10–11 ja osallistua lounaalle klo 11–12. Innovation Day Suomi -tapahtuma järjestetään torstaina 2. kesäkuuta hybriditapahtumana. Tutustu tapahtuman ohjelmaan täältä. Schneider Electricin toimitusjohtaja Jani Vahvanen ja muut asiantuntijat tarjoavat monipuolisia näkemyksiä kestävään kehitykseen. Tapahtuman keynote-puhujana on LUT-yliopiston kunniatohtori Jamie Hyneman, joka puhuu innovaatioiden roolista kestävässä kehityksessä. Lisäksi tapahtumassa puhuvat mm. talotekniikkayksikön johtaja Timo Kekkonen, SRV Rakennus Oy, ja markkinointijohtaja Sanna Huovinen,

Älykoti luo mielenrauhaa Naantalin Asuntomessuilla – Honka Haiku toimii harmoniassa luonnon kanssa18.5.2022 13:34:37 EEST | Tiedote

Naantalin Asuntomessuille valmistuu hirsitalo, jonka suunnittelun lähtökohtana on ollut hyvä elämä. Asumisen ja elämisen helppoutta on haettu harmoniasta ja kunnioituksesta luontoon. Turvallisuudesta huolehditaan automaattisesti, ja liiketunnistimet huolehtivat valojen tai muiden sähkölaitteiden syttymisestä ja sammumisesta käyttäjänsä elämänrytmin mukaan. Toimintojen takana on moderni älylaitteisto, jonka avulla vaikkapa aamutoimet valon ja tuoreen kahvintuoksun säestämänä syntyy yhtä nappia painamalla. Älykodinkin sähkökalusteet saadaan sulautumaan osaksi erilaisia tyylisuuntia. Honka Haikuun on valittu kontrastia tuovaa antrasiittia sekä pehmeää metallin sävyä, joka sulautuu kauniisti luonnollisiin hirsipintoihin. Tiedote 18.5.2022 – Honka Haiku on asuntomessujen hirsitalokohde, jossa käytetään älykkään asumistekniikan lisäksi innovatiivista aurinkosähköjärjestelmää sekä vähäpäästöisiä M1-luokan materiaaleja. – Schneiderin ratkaisut toimivat taustalla kuin ihmisen mieli. Kun ihmiste