Kotimaisen omistajuuden ohjelmassa vauhditetaan omistajanvaihdoksia – nyt odotetaan ripeää toimeenpanoa

Kansanedustaja Juha Sipilän johtaman työryhmän Visio 2030 -raportti sisältää joukon omistajuutta ja yrittäjyyttä edistäviä konkreettisia toimenpide-ehdotuksia, joilla visio omistajayhteiskunnasta toteutuu. Ohjelma sisältää myös useita toimenpiteitä onnistuneiden omistajanvaihdosten edistämiseksi.

Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujalan mukaan jo raportin visio on erinomainen: vuonna 2030 omistajuutta arvostetaan laajasti ja omistaminen koetaan yhteisenä hyvänä. Esitetyillä toimilla voidaan vahvistaa mm. sitä, että yhä useampi suomalainen olisi suomalaisen yrityksen omistaja.

- Hallituksen puoliväliriihi huhtikuussa olisi oivallinen ajankohta siihen, että esitetyt toimenpiteet konkretisoitaisiin päätöksiksi, Kujala ehdottaa.

Lähes kolmannes suomalaisista yrityksistä joutuu seuraavaan kymmenen vuoden aikana pohtimaan, miten ja kenen toimesta yritystoiminta jatkuu.

- On hyvä, että omistajanvaihdosten merkitys kasvun, alueellisen vireyden ja elinvoiman moottorina on nyt oivallettu laajemmin. Tutkimusta ja käytännön edistämistoimia omistajanvaihdosten puolesta tehdään juuri nyt aktiivisesti. Omistajanvaihdosten edistämiselle Visio 2030 antaa hyvän tuen, Kujala sanoo.

Visio 2030 -raportti sisältää kahdeksan toimenpide-ehdotusta, jotka löytyvät myös Suomen Yrittäjien tammikuussa julkaisemasta 15 toimenpidettä omistajanvaihdosten vauhdittamiseksi -asiakirjasta. Näistä voidaan esimerkkinä mainita esitykset omistajanvaihdoksia edistävän palvelutarjonnan vahvistamiseksi ja yritysten henkilöstöomistamisen mallien kehittämiseksi. Ohjelmassa esitetään muun muassa henkilöstörahastojen perustamisen helpottamista.

Kujalan mukaan muutama hyvä ehdotus ohjelmasta puuttuu. Yksi on se, että tuotaisiin potentiaaliset ostajat ja myyjät lähemmäksi toisiaan.

- Tämä voisi tapahtua esimerkiksi kehittämällä mestari-kisälli -mallia, joka toimisi esimerkiksi ammattiosaamista vaativissa pienissä yrityksissä ja tukisi samalla pienten paikkakuntien elinvoimaa. Onnistuakseen malli vaatii muun muassa yrittäjyyskasvatustyötä tekevien sekä yritysneuvontaa tarjoavien tahojen välisen yhteistyön tiivistämistä.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät: Lupaus yritysten auttamisesta kriisin yli lunastettava - 10 keinoa auttaa yrityksiä30.3.2021 09:23:39 EEST | Tiedote

Suomen Yrittäjät esittää 10 konkreettista keinoa, jotka tarvitaan, jotta yritykset selviytyvät pitkittyneestä koronakriisistä. - Hallitus on luvannut toistuvasti, että se auttaa yrityksiä kriisin yli eikä elinkelpoisia yrityksiä päästetä konkurssiin. Lupaus pitää lunastaa ja tukitoimia lisätä rajoitustoimien kiristyessä, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.