Kotimaiset elämyspalvelut kiinnostavat korona-aikana

Villi Pohjola ja Lomarengas selvittivät suomalaisten matkailijoiden suhtautumista kotimaan elämyspalveluihin. Vastaajista 49 % kertoi olevansa kiinnostunut maksullisista elämyspalveluista lomansa aikana Suomessa. Halutuimmiksi tuotteiksi nousivat huskyajelut, vierailut huskytiloilla sekä välinevuokraus.

”Kyselyn perusteella huskysafarit ja vierailut huskytiloilla kiinnostavat kotimaisia asiakkaita eniten. Tämä on linjassa sen kanssa, mitä olemme tänä talvena suomalaisista elämysasiakkaista oppineet. Myymme paikallisten yrittäjien huskyohjelmia Rovaniemellä ja Bomballa, Nurmeksessa. Suomalaisia kiinnostavat erityisesti lyhyet huskyajelut, joissa pääsee kokeilemaan aktiviteettia matalalla kynnyksellä”, Villi Pohjolan toimitusjohtaja Sami Päivike kertoo.

Huskyjen jälkeen suomalaisia eniten kiinnostaviksi tuotteiksi nousivat vuokravälineet, kuten sähköavusteiset fatbiket, lumikengät ja moottorikelkat. Vuokravälineiden suosio on huomattu myös kaikissa Villi Pohjolan toimipisteissä.

”Olemme tuoneet tänä talvena markkinoille uudenlaisen vuokrakelkkapaketin, joka on osoittautunut suosituksi kotimaisten asiakkaiden keskuudessa. Pakkaamme reppuun valmiiksi tulentekovälineet ja eväät. Asiakkaan tarvitsee vain saapua paikalle, hypätä kelkan selkään ja hurauttaa merkittyä kelkkauraa pitkin tulistelemaan laavulle”, Päivike kertoo.

Perheet toivovat pakettihinnoittelua

Tyypillisesti Villi Pohjolan kotimainen asiakaskunta koostuu perheistä tai vanhemmista pariskunnista. Kyselyssä perheiden toiveet korostuivat myös tuotteiden hinnoittelussa.

”Vastaajat toivoivat erikseen hinnoiteltuja tuotteita perheille, yksilöhinnoittelun sijaan. Esimerkiksi tunnin huskysafari maksaa 85 euroa per henkilö, kahden tunnin moottorikelkkavuokraus taas 100 euroa per kelkka, ja kelkan kyytiin mahtuu kaksi henkilöä. Kyselyn tulokset auttavat meitä suunnittelemaan entistä paremmin asiakaskuntaamme palvelevia tuotteita, esimerkiksi perhepaketteja”, Päivike kertoo.

Taustaa

Kysely lähetettiin vuokramökkejä välittävän Lomarenkaan kanta-asiakkaille helmikuussa 2021. Kyselytutkimukseen vastasi 2389 henkilöä. Villi Pohjola on osa Lomarengas-konsernia.

Villi Pohjola on majoitusta, aktiviteetteja ja ohjelmapaketteja tarjoava yritys, joka palvelee sekä itsenäisiä matkailijoita, ryhmiä, kokous- ja insentiiviseurueita sekä matkanjärjestäjien asiakkaita. Olemme ylpeitä nopeudestamme ja joustavuudestamme, ja omistautunut tiimimme tekee aina parhaansa järjestäessään asiakkaillemme unohtumattomia elämyksiä. Villi Pohjolan toimipisteet sijaitsevat Rovaniemellä, Levillä, Nurmeksessa ja Tahkolla. Villi Pohjola on osa Lomarengas-konsernia.

__________

Vuonna 1967 perustettu Lomarengas Oy on Suomen vanhin ja suurin vuokramökkien välittäjä. Edustettuna on liki 4000 vuokramökkiä, huvilaa ja huoneistoa. Kaikki kohteet on laatutarkastettu ja luokiteltu. Suurimmat osakkeenomistajaryhmät ovat mökinomistajat ja matkailuyrittäjät. Lomarengas-konserniin kuuluvat emoyhtiö Lomarengas Oy, Ylläksen Matkailu Oy, Villi Pohjola Oy ja KRT-Yhtiöt Oy.  Konsernin liikevaihto oli vuonna 2020 noin 35 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 38.