Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen

”Halusimme juhlavuotenamme kiinnittää yleisesti huomiota suomalaisen vaatetusalan osaamiseen ja sen jatkuvuuden tärkeyteen, joten juhlistimme merkkipaaluamme nostamalla esiin muita alamme kotimaisia toimijoita. Juhlavan sanomamme merkitys on tänä keväänä noussut tärkeämmäksi kuin koskaan. Haluamme tässä haastavassa tilanteessa pistää ulkoisille tekijöille kuitenkin hanttiin perisuomalaisella jääräpäisyydellä, mutta emme pysty siihen yksin”, kertoo Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala ja jatkaa: ”Nyt, jos koskaan, on aika puhaltaa yhteiseen hiileen – turvallisesti vuorotellen. Siksi haluaisin nähdä, että suomalaiset kuluttajat ja alamme toimijat tekisivät yhdessä kauppaa.”
Sastan yhdessä Saint Vacantin ja Frennin alulle paneman kiertävän kannustepalkinnon periaate on yksinkertainen: osta yhdeltä kotimaiselta brändiltä uusi tuote, niin voit saada toiselta brändiltä kaupantekijäislahjan.
”Tulemme piristämään suomalaisen muodin liikkumista #yhdessäkauppaa-kampanjalla, jossa mukana olevat antavat omasta mallistostaan kaupanpäällislahjan sille, joka ostaa jonkin toisen kampanjassa mukana olevan suomalaisen tuottajan tuotteen. Kutsumme kaikki hienot ja kestävät Suomi-brändit rohkeasti mukaan tekemään yhdessä kauppaa”, jatkaa Jarkko Kallio Frenniltä ja lisää: ”Kun suomalainen kuluttaja ostaa suomalaisen yrityksen tuotteen suomalaisesta kaupasta, jää sen arvosta noin 83 % Suomeen. Tämä siitäkin huolimatta, vaikka itse tuote olisi valmistettu muualla, kuten esimerkiksi vastuullisesti lähituotantona Baltian tai muussa EU-maissa.”
Kiertävän palkinnon tarkoitus on kannustaa suomalaisia kuluttajia ympäristön kannalta kestäville, hyvältä tuntuville ja siltä myös näyttäville ostoksille.
”Haluamme kaupanpäällistempauksella kannustaa kuluttajia paitsi valitsemaan laadukasta ja yksilöllistä kotimaista lifestyle-designia ja muotia, mutta saamme samalla oivan keinon saattaa varastoissamme olevia ylimääräisiä yksittäiskappaleita kiertoon ja käyttöön. Suurimmalta osalta Suomalaisilta design-alan yrityksiä löytyy varastoistaan näytteitä, klassikoita tai jostain syystä myymättä jääneitä edelliskauden kappaleita, jotka ovat edelleen arvokkaita ja laadukkaita”, kertoo Saint Vacantin Jani Gerkman.
Mukaan Yhdessä kauppaa -kampanjaan ovat ilmoittautuneet Sastan, Saint Vacantin ja FRENNin lisäksi jo Costo, Purewaste, Kasperi, Hálo, Arela, Terhi Pölkki ja Papu Design. Kampanjan logon ja ilmeen on suunnitellut muotoilutoimisto Keskiö. Kaikkia suomalaisia muoti- ja tekstiilialan yrityksiä kannustetaan osallistumaan kampanjaan.
Sasta
Kotimainen perheyhtiö Sasta on varustanut ihmisiä Pohjois-Karjalan erämaista Etelämantereelle jo yli 50 vuoden kokemuksella. Vuonna 1969 Nurmeksessa syntyneen Sastan tarina sai alkunsa yksinkertaisesta tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Tuotemerkki syntyi perustajansa Urpo Saastamoisen oivalluksesta suunnitella ja ommella itselleen sarkainen metsästyspuku, jolle ilmeni pian kysyntää myös muiden metsästäjien keskuudessa. Sasta kehittää edelleen parhaita mahdollisia tuotteita haastaviin oloihin, joissa käyttäjän on voitava luottaa vaatteisiinsa sataprosenttisesti.
Saint Vacant
Kotimainen Saint Vacant on valmistanut kenkiä ja nahkatuotteita laatutietoisille jo vuodesta 2005 lähtien. Vähemmän on enemmän ja mallistoon kuuluu vain viisi tuotetta - ne tärkeimmät kenkämallit, jotka jokaisen miehen olisi hyvä omistaa. Tämä lähestymistapa haistattaa pitkät kertakäyttökulttuurille, kehottaa harkitsemaan mihin rahansa laittaa ja pitämään hyvää huolta omistamistaan tavaroista - varsinkin kengistä. Tuotteiden rakenteet on suunniteltu mahdollisimman korjattaviksi, kaikki logistiikka toteutetaan maakuljetuksin eikä muovia käytetä pakkauksissa. Suomessa kehitetyt Saint Vacant -miestenjalkineet valmistetaan Portugalissa, Goodyear welted -menetelmällä eurooppalaisista materiaaleista.
FRENN
Antti Laitinen ja Jarkko Kallio perustivat FRENNin Helsingissä vuonna 2013 tarpeesta uudistaa suomalaista miestenvaatetta kohti rentoa tyylikkyyttä, rehellistä laadukkuutta ja läpinäkyvyyttä. FRENN helpottaa modernin miehen elämää luomalla yhden monikäyttöisen ja pitkäikäisen vaatekaapin, joka toimii päivän eri tilanteissa. Jatkuvat ja ajattomat klassikkotuotteet ovat vaatekaapin perusta, johon on helppo yhdistellä kauden uutuuksia. Laadukkaat ja eko-sertifioidut eurooppalaiset materiaalit sekä vastuullinen lähituotanto Baltian alueella takaavat sen, että FRENNin vaatteet näyttävät ja tuntuvat hyvältä pitkään.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot ja kuvauslainapyynnöt
Juha Latvala, Sasta Oy, 050 555 9182, juha@sasta.fi
Jarkko Kallio, Frenn Helsinki Oy, 050 3412887, jarkko@frennhelsinki.com
Jani Gerkman, Saint Vacant Oy, 050 352 0343, sales@saintvacant.com
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi
Kuvat

Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland
Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Wolfcom
Usva by Terhen Spa juhlii ensimmäistä vuottaan – hyvinvointia ja saunaperinteitä Helsingin ytimessä18.9.2025 13:08:34 EEST | Tiedote
Vuosi sitten avautuneen NH Collection Helsinki Grand Hansa -hotellin hyvinvointikeskus Usva by Terhen Spa ammentaa inspiraationsa suomalaisesta sauna- ja hoitoperinteestä. Kyseessä ei ole tavallinen hotellin saunaosasto tai day spa, vaan elämyksellinen kokonaisuus, joka kutsuu syventymään kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin maailmaan. Saunan ja hoitolan lisäksi se käsittää myös täysin varustellun, 300 neliömetrin kuntosalin venyttelyalueineen.
Uusi Wine & Tapas Helsinki lisää mutkattomia ruokaelämyksiä keskustaan17.9.2025 13:44:12 EEST | Tiedote
Helsingin ydinkeskustaan, Kampin Narinkkatorin laidalle, on avautunut uusi Wine & Tapas Helsinki. Se tarjoaa töiden jälkeen ja iltaisin laadukkaan sekä kohtuuhintaisen mahdollisuuden nauttia jaettavista tapaksista ja viinistä rennossa tunnelmassa. Päivisin ravintolaan katetaan entuudestaan tunnettu, keskustan suosituimpiin kuuluva buffetlounas.
Vuosi huipulla − cocktailbaari Kupoli juhlii merkkipäiväänsä16.9.2025 12:51:30 EEST | Tiedote
Vuosi sitten NH Collection Helsinki Grand Hansa -hotellin ikonisen tornin kupoliin avautunut Kupoli-cocktailbaari hurmasi hetkessä sekä helsinkiläiset että matkailijat. Klassisia cocktaileja ja pohjoista luontoa yhdistävä konsepti sekä historiallisen voimalan lanterniin rakennettu uniikki tila tarjoavat elämyksen, jonka kruunaavat 360 asteen panoraamanäkymät yli kaupungin kattojen. Kupoliin tullaan uteliaisuudesta, ja palataan yhä uudelleen tunnelman, palvelun ja taidokkaiden juomien vuoksi.
Helsinki Limo toi Mercedes-Maybachin tilausajoon8.9.2025 10:13:59 EEST | Tiedote
Premium-tason tilausajoihin erikoistunut Helsinki Limo vahvisti kalustoaan poikkeuksellisella tulokkaalla: Mercedes-Maybach S 580 on Suomen ensimmäinen ja ainoa tilausajossa toimiva uusi Maybach. Uuden auton myötä Helsinki Limo esittelee First Class -tason kutsuliikennepalvelun.
Kutsu medialle: uusi Wine & Tapas Helsinki keskustan sydämeen4.9.2025 12:28:07 EEST | Kutsu
Tervetuloa tutustumaan Helsingin ydinkeskustan uutuusravintolaan, Wine & Tapas Helsinkiin, ja sen illalliskonseptiin. Ravintola tarjoaa mutkattoman, kohtuuhintaisen ja laadukkaan tavan nauttia tapaksista ja viinistä Narinkkatorin laidalla. Mediatilaisuus tiistaina 16. syyskuuta kello 15.00-16.30, Narinkkatori, Annanaukio 1.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme