Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen

”Halusimme juhlavuotenamme kiinnittää yleisesti huomiota suomalaisen vaatetusalan osaamiseen ja sen jatkuvuuden tärkeyteen, joten juhlistimme merkkipaaluamme nostamalla esiin muita alamme kotimaisia toimijoita. Juhlavan sanomamme merkitys on tänä keväänä noussut tärkeämmäksi kuin koskaan. Haluamme tässä haastavassa tilanteessa pistää ulkoisille tekijöille kuitenkin hanttiin perisuomalaisella jääräpäisyydellä, mutta emme pysty siihen yksin”, kertoo Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala ja jatkaa: ”Nyt, jos koskaan, on aika puhaltaa yhteiseen hiileen – turvallisesti vuorotellen. Siksi haluaisin nähdä, että suomalaiset kuluttajat ja alamme toimijat tekisivät yhdessä kauppaa.”
Sastan yhdessä Saint Vacantin ja Frennin alulle paneman kiertävän kannustepalkinnon periaate on yksinkertainen: osta yhdeltä kotimaiselta brändiltä uusi tuote, niin voit saada toiselta brändiltä kaupantekijäislahjan.
”Tulemme piristämään suomalaisen muodin liikkumista #yhdessäkauppaa-kampanjalla, jossa mukana olevat antavat omasta mallistostaan kaupanpäällislahjan sille, joka ostaa jonkin toisen kampanjassa mukana olevan suomalaisen tuottajan tuotteen. Kutsumme kaikki hienot ja kestävät Suomi-brändit rohkeasti mukaan tekemään yhdessä kauppaa”, jatkaa Jarkko Kallio Frenniltä ja lisää: ”Kun suomalainen kuluttaja ostaa suomalaisen yrityksen tuotteen suomalaisesta kaupasta, jää sen arvosta noin 83 % Suomeen. Tämä siitäkin huolimatta, vaikka itse tuote olisi valmistettu muualla, kuten esimerkiksi vastuullisesti lähituotantona Baltian tai muussa EU-maissa.”
Kiertävän palkinnon tarkoitus on kannustaa suomalaisia kuluttajia ympäristön kannalta kestäville, hyvältä tuntuville ja siltä myös näyttäville ostoksille.
”Haluamme kaupanpäällistempauksella kannustaa kuluttajia paitsi valitsemaan laadukasta ja yksilöllistä kotimaista lifestyle-designia ja muotia, mutta saamme samalla oivan keinon saattaa varastoissamme olevia ylimääräisiä yksittäiskappaleita kiertoon ja käyttöön. Suurimmalta osalta Suomalaisilta design-alan yrityksiä löytyy varastoistaan näytteitä, klassikoita tai jostain syystä myymättä jääneitä edelliskauden kappaleita, jotka ovat edelleen arvokkaita ja laadukkaita”, kertoo Saint Vacantin Jani Gerkman.
Mukaan Yhdessä kauppaa -kampanjaan ovat ilmoittautuneet Sastan, Saint Vacantin ja FRENNin lisäksi jo Costo, Purewaste, Kasperi, Hálo, Arela, Terhi Pölkki ja Papu Design. Kampanjan logon ja ilmeen on suunnitellut muotoilutoimisto Keskiö. Kaikkia suomalaisia muoti- ja tekstiilialan yrityksiä kannustetaan osallistumaan kampanjaan.
Sasta
Kotimainen perheyhtiö Sasta on varustanut ihmisiä Pohjois-Karjalan erämaista Etelämantereelle jo yli 50 vuoden kokemuksella. Vuonna 1969 Nurmeksessa syntyneen Sastan tarina sai alkunsa yksinkertaisesta tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Tuotemerkki syntyi perustajansa Urpo Saastamoisen oivalluksesta suunnitella ja ommella itselleen sarkainen metsästyspuku, jolle ilmeni pian kysyntää myös muiden metsästäjien keskuudessa. Sasta kehittää edelleen parhaita mahdollisia tuotteita haastaviin oloihin, joissa käyttäjän on voitava luottaa vaatteisiinsa sataprosenttisesti.
Saint Vacant
Kotimainen Saint Vacant on valmistanut kenkiä ja nahkatuotteita laatutietoisille jo vuodesta 2005 lähtien. Vähemmän on enemmän ja mallistoon kuuluu vain viisi tuotetta - ne tärkeimmät kenkämallit, jotka jokaisen miehen olisi hyvä omistaa. Tämä lähestymistapa haistattaa pitkät kertakäyttökulttuurille, kehottaa harkitsemaan mihin rahansa laittaa ja pitämään hyvää huolta omistamistaan tavaroista - varsinkin kengistä. Tuotteiden rakenteet on suunniteltu mahdollisimman korjattaviksi, kaikki logistiikka toteutetaan maakuljetuksin eikä muovia käytetä pakkauksissa. Suomessa kehitetyt Saint Vacant -miestenjalkineet valmistetaan Portugalissa, Goodyear welted -menetelmällä eurooppalaisista materiaaleista.
FRENN
Antti Laitinen ja Jarkko Kallio perustivat FRENNin Helsingissä vuonna 2013 tarpeesta uudistaa suomalaista miestenvaatetta kohti rentoa tyylikkyyttä, rehellistä laadukkuutta ja läpinäkyvyyttä. FRENN helpottaa modernin miehen elämää luomalla yhden monikäyttöisen ja pitkäikäisen vaatekaapin, joka toimii päivän eri tilanteissa. Jatkuvat ja ajattomat klassikkotuotteet ovat vaatekaapin perusta, johon on helppo yhdistellä kauden uutuuksia. Laadukkaat ja eko-sertifioidut eurooppalaiset materiaalit sekä vastuullinen lähituotanto Baltian alueella takaavat sen, että FRENNin vaatteet näyttävät ja tuntuvat hyvältä pitkään.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot ja kuvauslainapyynnöt
Juha Latvala, Sasta Oy, 050 555 9182, juha@sasta.fi
Jarkko Kallio, Frenn Helsinki Oy, 050 3412887, jarkko@frennhelsinki.com
Jani Gerkman, Saint Vacant Oy, 050 352 0343, sales@saintvacant.com
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi
Kuvat

Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland
Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Wolfcom
Viron kesä tarjoaa unohtumattomia elämyksiä ja tapahtumia jokaiseen makuun2.7.2025 10:38:30 EEST | Tiedote
Suomalaisten suosituimman matkakohteen Viron alkanut kesä on täynnä elämyksiä: taidetta, suloisia maatilan eläimiä, keskiajan tunnelmaa, merenkulun juhlia, urheilua, herkullisia ruokafestivaaleja sekä musiikkia laidasta laitaan – kansantanssista hevimetalliin ja elektroniseen musiikkiin.
Viron Michelin-oppaaseen kahdeksan uutta ravintolaa19.6.2025 11:49:09 EEST | Tiedote
Michelin Guide on julkaissut Viron vuoden 2025 ravintolasuositukset. Neljänteen Estonia-oppaaseen on valittu yhteensä 43 ravintolaa eri puolilta maata. Mukana on kaksi tähtiravintolaa, seitsemän Bib Gourmand -tunnustuksen saanutta sekä kolme kestävän gastronomian edistämisestä palkittua Green Star -ravintolaa.
Myös Viro juhlistaa saunan päivää 14.6.12.6.2025 11:01:28 EEST | Tiedote
Suomalaista saunaa on juhlistettu kesäkuun toisena lauantaina jo vuosikymmenten ajan. Perinteisen löylysaunan suosio on kasvussa myös kansainvälisesti, mutta Suomen rinnalla aito saunaperinne on säilynyt keskeisenä osana ihmisten arkea ja elämää myös Virossa. Saunan päivän odotetaan vakiintuvan myös etelänaapurissa osaksi joukkoa juhlapäivistä, joilla kunnioitetaan kansallista kulttuuriperintöä.
Suomen paras hampurilaisravintola on Grill Room Hankasalmi – jo toistamiseen!10.6.2025 10:00:44 EEST | Tiedote
Burger Lovers -yhteisön ja McCainin järjestämässä äänestyksessä valittiin vuoden 2025 Suomen parhaaksi hampurilaisravintolaksi Hankasalmen Niemisjärvellä sijaitseva Grill Room. Grill Room sai yli kymmenen prosenttia kaikista avoimessa yleisöäänestyksessä annetuista 20 581 äänestä. Toiseksi sijoittui viime vuoden kolmonen Bursalad Hyvinkäältä ja kolmanneksi äänestettiin toissavuoden ykkönen The Van Kotkasta.
Suomen paras hampurilaisravintola -äänestys alkoi2.6.2025 12:35:55 EEST | Tiedote
Burger Lovers Finland -ruokayhteisö ja McCain etsivät Suomen parasta hampurilaisravintolaa. Yleisöäänestyksen pohjaksi on listattu yli kolmesataa laadukkaita burgereita tarjoavaa ravintolaa ympäri Suomen. Yleisöäänestys alkoi tänään maanantaina 2. kesäkuuta osoitteessa burgerlovers.fi. Äänestysaikaa on sunnuntain loppuun 8.6. saakka. Suomen paras hampurilaisravintola 2025 julkistetaan Burger Lovers -festivaalin aattona 10.6.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme