Kotimaista varhaisperunaa on jo tarjolla

Varhaisperunakausi alkoi tänä vuonna erityisen varhain. Jo ennen toukokuun loppua kotimaista varhaisperunaa oli tarjolla, ja perunamäärät ovat olleet tasaisessa kasvussa kesäkuussa. Kauden varhaisuudesta ja suomalaisen varhaisperunan sadon markkinoille tulon ajankohdasta tiedotettiin hyvissä ajoin keskusliikkeitä, ja useissa kaupoissa onkin näkynyt kotimaista varhaisperunaa tarjolla ulkomaisen perunan rinnalla.

Perunanviljelyä Hiekkoin tilalla

Osassa kaupoissa on tarjolla vain ruotsalaista uutta perunaa, vaikka kotimainen varhaisperunatarjonta on jo viikon riittänyt kattamaan kulutuksen.

– Tilanne on viljelijöistä hämmentävä, toteaa Naantalin Merimaskussa varhaisperunaa viljelevä Jukka Sariola. Sariolan tunnot edustavat koko tuotantosektoria, koska hän on myös MTK-Varsinais-Suomen varhaisperunatoimikunnan puheenjohtaja. Koko maan varhaisperunoista Varsinais-Suomessa tuotetaan yli 70 %.

– Joka päivä rannikolta ja saaristosta lähtee kymmeniä tonneja uutta tuoretta perunaa kohti markkinoita, joten saatavuudesta asia ei ole enää kiinni, Sariola painottaa. Kuluttajan kannattaa nyt kysyä kauppiaaltaan kotimaisen varhaisperunan perään.

Kotimaisen varhaisperunan tuotantotavat ovat todennettavissa ja laatujärjestelmien mukaan sertifioidut. Valitsemalla kaupasta kotimaisen varhaisperunan kuluttaja voi olla varma, että tuotantoketju on avoin ja läpinäkyvä pellolta kauppaan.

perunanviljelijä Jukka Sariola, puh. 050 5820 012
MTK-Varsinais-Suomi aluepäällikkö Terhi Löfstedt, puh. 0400 294 123

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Perunanviljelyä Hiekkoin tilalla

MTK:n Marttila Maailman ruokapäivänä: Suomen ruokaturvan varmistaminen edellyttää myös lihan ja maidon tuotantoa16.10.2019 04:00:00 EESTTiedote

Tänään vietetään YK:n maailman ruokapäivää, joka tunnuksena on #ZeroHunger. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että suomalaiset viljelijät ovat sitoutuneet sekä työhönsä ruuan tuottamisessa että hillitsemään ilmastonmuutosta ja sopeutumaan siihen. Marttila muistuttaa kuitenkin, että Suomen maatalous on kokonaisuus, jossa kasvinviljely ja kotieläintuotanto tarvitsevat toinen toisiaan. Suomessa globaali ruokakeskustelu ja oma maataloutemme ovat menneet sekaisin. Viljelijät kokevat julkisen ilmastokeskustelun etenkin lihan ja maidon osalta kohtuuttomana ja syyllistävänä varsinkin, kun ilman heitä ruoka loppuisi.

Maanviljelijät ja metsänomistajat vahvasti sitoutuneita ilmastonmuutoksen hillintään – syyllistävästä ilmapiiristä on edettävä kohti aitoja ratkaisuja24.9.2019 09:49:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC jakavat YK:n ilmastokokouksen huolen ja viestin siitä, että nykyinen ilmastotoimien tahti maailmalla ei ole riittävä. MTK:n ilmasto-ohjelma tähtää siihen, että Suomen maatalous on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tuottajajärjestöjen mukaan päättäjillä on varsin hyvää tietoa maatalouden päästölähteistä sekä metsien sitomasta hiilestä, muttei riittävää tietoa maaperän ja kasvuston hiilensidonnasta.

Viljelijät ja metsänomistajat veivät viestiä Suomessa vieraileville EU-maatalousministereille23.9.2019 11:17:45 EESTTiedote

EU-maiden maatalousministerit vierailivat 23.9.2019 maitotilalla Vihdissä. Maatilavierailulla ministerit tutustuivat mm. eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, ilmastonmuutos- ja ympäristöasioihin, maatalouden digitalisaatioon sekä maatilayrityksen talouteen ja riskienhallintaan. Vierailua isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Järjestöt viestivät ministereille, että maaseutumme elinkeinot ovat ratkaisu ilmasto- ja ympäristöhaasteisiin. Ministerit kokoontuvat 24.9.2019 epäviralliseen maatalousneuvoston kokoukseen Finlandia-talolle.

Nyt on ruusukaalin aika20.9.2019 10:03:11 EESTTiedote

Ruusukaali on vähitellen ottanut paikkansa monimuotoisen kaaliperheen jäsenenä. Se lisää Suomessakin suosiotaan joka vuosi, vaikka sen käyttö lähti liikkeelle olemattoman pienestä, yhdestä pikkukerästä per henkilö vuositasolla. Viimeistään nyt kotimaassa tuotettuna siihen on hyvä syy tutustua, jos sen on aiemmin ohittanut. Ruusukaalikausi on Suomessa parhaimmillaan. Kotimaisena lähiruokana ruusukaali piristää kasvisvalikoimia elo-syyskuun vaihteesta aina myöhäiseen syksyyn ja talveen saakka. Valtakunnallista ruusukaaliviikkoa vietetään viikolla 41 (7.–13.10.2019).