Kotimaista varhaisperunaa on jo tarjolla

Varhaisperunakausi alkoi tänä vuonna erityisen varhain. Jo ennen toukokuun loppua kotimaista varhaisperunaa oli tarjolla, ja perunamäärät ovat olleet tasaisessa kasvussa kesäkuussa. Kauden varhaisuudesta ja suomalaisen varhaisperunan sadon markkinoille tulon ajankohdasta tiedotettiin hyvissä ajoin keskusliikkeitä, ja useissa kaupoissa onkin näkynyt kotimaista varhaisperunaa tarjolla ulkomaisen perunan rinnalla.
Perunanviljelyä Hiekkoin tilalla

Osassa kaupoissa on tarjolla vain ruotsalaista uutta perunaa, vaikka kotimainen varhaisperunatarjonta on jo viikon riittänyt kattamaan kulutuksen.

– Tilanne on viljelijöistä hämmentävä, toteaa Naantalin Merimaskussa varhaisperunaa viljelevä Jukka Sariola. Sariolan tunnot edustavat koko tuotantosektoria, koska hän on myös MTK-Varsinais-Suomen varhaisperunatoimikunnan puheenjohtaja. Koko maan varhaisperunoista Varsinais-Suomessa tuotetaan yli 70 %.

– Joka päivä rannikolta ja saaristosta lähtee kymmeniä tonneja uutta tuoretta perunaa kohti markkinoita, joten saatavuudesta asia ei ole enää kiinni, Sariola painottaa. Kuluttajan kannattaa nyt kysyä kauppiaaltaan kotimaisen varhaisperunan perään.

Kotimaisen varhaisperunan tuotantotavat ovat todennettavissa ja laatujärjestelmien mukaan sertifioidut. Valitsemalla kaupasta kotimaisen varhaisperunan kuluttaja voi olla varma, että tuotantoketju on avoin ja läpinäkyvä pellolta kauppaan.

perunanviljelijä Jukka Sariola, puh. 050 5820 012
MTK-Varsinais-Suomi aluepäällikkö Terhi Löfstedt, puh. 0400 294 123

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Perunanviljelyä Hiekkoin tilalla

Maatilamatkailu Ilomäki valittiin Maaseutumatkailun Vuoden Kellokkaaksi ja Karkausmäen Kammari Vuoden kehittyväksi maaseutumatkailuyritykseksi20.3.2024 21:00:00 EET | Tiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on ylpeänä valinnut Maatilamatkailu Ilomäen Vuoden 2024 Kellokkaaksi. Tämä korkein tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2024 kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus puolestaan myönnettiin Karkausmäen Kammarille. Tämä arvostettu tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat osoittaneet rohkeaa otetta ja innovatiivisuutta maaseutumatkailun kehittämisessä.