Kotimaista varhaisperunaa on jo tarjolla

Varhaisperunakausi alkoi tänä vuonna erityisen varhain. Jo ennen toukokuun loppua kotimaista varhaisperunaa oli tarjolla, ja perunamäärät ovat olleet tasaisessa kasvussa kesäkuussa. Kauden varhaisuudesta ja suomalaisen varhaisperunan sadon markkinoille tulon ajankohdasta tiedotettiin hyvissä ajoin keskusliikkeitä, ja useissa kaupoissa onkin näkynyt kotimaista varhaisperunaa tarjolla ulkomaisen perunan rinnalla.

Perunanviljelyä Hiekkoin tilalla

Osassa kaupoissa on tarjolla vain ruotsalaista uutta perunaa, vaikka kotimainen varhaisperunatarjonta on jo viikon riittänyt kattamaan kulutuksen.

– Tilanne on viljelijöistä hämmentävä, toteaa Naantalin Merimaskussa varhaisperunaa viljelevä Jukka Sariola. Sariolan tunnot edustavat koko tuotantosektoria, koska hän on myös MTK-Varsinais-Suomen varhaisperunatoimikunnan puheenjohtaja. Koko maan varhaisperunoista Varsinais-Suomessa tuotetaan yli 70 %.

– Joka päivä rannikolta ja saaristosta lähtee kymmeniä tonneja uutta tuoretta perunaa kohti markkinoita, joten saatavuudesta asia ei ole enää kiinni, Sariola painottaa. Kuluttajan kannattaa nyt kysyä kauppiaaltaan kotimaisen varhaisperunan perään.

Kotimaisen varhaisperunan tuotantotavat ovat todennettavissa ja laatujärjestelmien mukaan sertifioidut. Valitsemalla kaupasta kotimaisen varhaisperunan kuluttaja voi olla varma, että tuotantoketju on avoin ja läpinäkyvä pellolta kauppaan.

perunanviljelijä Jukka Sariola, puh. 050 5820 012
MTK-Varsinais-Suomi aluepäällikkö Terhi Löfstedt, puh. 0400 294 123

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Perunanviljelyä Hiekkoin tilalla

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).

Hallitusohjelma luo mahdollisuuksia koko Suomen kehittämiselle3.6.2019 12:18:17 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan uusi hallitusohjelma pyrkii kehittämään tasapainoisesti koko Suomea, maaseutua unohtamatta. Hallitusneuvottelijat ovat ymmärtäneet, että suomalainen maaseutu ja sen elinkeinot tarvitsevat pitkäjänteisiä ja johdonmukaisia kannustimia. Tärkeää on, ettei yrittämisen verotusta lähdetty kiristämään millään lailla. Maatalouden kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamisen kannalta tärkeää on myös, ettei uusia kustannuksia nostavia velvoitteita aseteta maataloudelle ilman niiden kompensoimista. Järjestö korostaa, että maa- ja metsätalous ovat hiiltä sitovia elinkeinoja ja niitä kehittämällä on mahdollista yhdistää kestävä talouskasvu ja kunnianhimoinen ilmastopolitiikka. MTK suhtautuu odottavan myönteisesti myös hallituksen suunnitelmiin tie- ja tietoliikenneinfran kehittämiseen koko Suomen alueella.