Saint-Gobain Finland

Kotimaisuus painaa vaakakupissa – rakennustuotteiden valmistus Suomessa on tärkeää suomalaisille

Jaa

Saint-Gobain Finlandin teettämän Parempia elinympäristöjä -tutkimuksen mukaan suomalaiset arvostavat Suomessa valmistettuja tuotteita. Etenkin ammattilaisten mielestä tuotteiden kotimaisuus on tärkeää.

Saint-Gobain Finlandin kesällä 2022 teettämä tutkimus osoittaa, että suomalaiset arvostavat kotimaista tuotantoa. Peräti 86 % vastaajista piti tärkeänä tietoa, että yli 90 % Saint-Gobainin Suomessa myydyistä tuotetonneista on myös valmistettu kotimaassa. 

Etenkin ammattilaiset arvostavat tuotteiden kotimaisuutta. Työssään usein rakentamiseen tai remontoimiseen liittyviä päätöksiä tekevät pitävät tuotteiden valmistamista kotimaassa vielä muitakin tärkeämpänä (93 %).

– Rakennustuotteiden kotimaisuuden tärkeys on kasvanut kuluttajien kanssa töitä tekevien rakentamisen ammattilaisten keskuudessa viime vuosina järjestelmällisesti. Suuntaus on käynyt ilmi jo aiemmista urakoitsijoiden arvostuksia mittaavista tutkimuksistamme ja se osoittaa, että ammattilaisille valmistusmaalla on merkitystä, sanoo Saint-Gobain Finlandin markkinointijohtaja Viktor Lax.

Paikallisuus on myös Saint-Gobain Finlandille erittäin merkityksellistä, yrityksen tuotteiden kotimaisuusaste onkin jopa 98 %.

390 vuotta Suomessa

Yli 70 maassa toimivaan eurooppalaiseen konserniin kuuluvana yrityksenä Saint-Gobain Finland on osa kansainvälistä ammattilaisten joukkoa, mutta samalla myös merkittävä paikallinen rakennusalan toimija Suomessa. Pohjoismaissa ja Baltiassa Saint-Gobain on toiminut jo yli 50 vuotta. 

Saint-Gobain Finland Oy perustettiin keväällä 2017, jolloin viisi tunnettua rakentamisen tuotebrändiä (Ecophon, Gyproc, Isover, PAM ja Weber) yhdistettiin yhdeksi yhtiöksi. Uudehkosta nimestään huolimatta Saint-Gobainin tuttujen rakennustuotteiden historia Suomessa on pitkä.

Tänä vuonna Saint-Gobain on juhlinut Kirkkonummelta tulevan Gyprocin 50-vuotistaivalta, ja merkittävään ikään ovat ehtineet myös 1940-luvulla Karhulassa lasivillatuotannon käynnistänyt Isover ja 1800-luvun Paraisille juontava Weber. Yhteenlaskettuna kaikki tuotebrändit ovat olleet Suomessa jo 390 vuotta.

– Pandemian ja sodan häirittyä maailman toimitusketjuja, kotimaiset raaka-aineet ja tuotanto ovat varteenotettava valtti rakentamisen huoltovarmuudelle. Läheltä kuljetettavat materiaalit vähentävät myös logistiikan päästöjä, Lax toteaa.

Parempia elinympäristöjä -tutkimus

Saint-Gobain Finlandin teettämä tutkimus tehtiin kesäkuussa 2022 kolmatta kertaa. Kysely toteutettiin Taloustutkimuksen internet-paneelissa ja sen 825 vastaajaa edustivat 20–74-vuotiaita suomalaisia valtakunnallisesti. Tutkimus on jatkoa Saint-Gobain Finlandin kesällä 2018 ja 2020 tekemille tutkimuksille.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:

Viktor Lax, markkinointijohtaja, Saint-Gobain Finland Oy
viktor.lax@saint-gobain.com, puh. +358 50 434 9305

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Saint-Gobain Finland



https://www.saint-gobain.fi/

Saint-Gobain suunnittelee, valmistaa ja toimittaa rakennusmateriaaleja, -tuotteita ja ratkaisuja, jotka lisäävät hyvinvointia yhteiskunnassa; parantamalla ihmisten päivittäistä elämänlaatua ja vastaten tulevien sukupolvien haasteisiin toimimalla vastuullisesti. Suomessa Saint-Gobain Finland Oy palvelee asiakkaitaan rakennustuotesektorin tunnetuilla tuotemerkeillä: Ecophon, Gyproc, ISOVER, PAM sekä Weber.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Saint-Gobain Finland

Rakennusteollisuuden mineraalivillajätettä hyödyntävä kiertotalouden innovaatiohanke WOOL2LOOP päättyy – tervetuloa 26.10. pidettävään loppukonferenssiin!20.9.2022 11:15:00 EEST | Tiedote

EU-rahoitteisen ja Saint-Gobain Finlandin koordinoiman WOOL2LOOP-innovaatiohankkeen loppukonferenssi pidetään 26.10. Portugalin Lissabonissa. Konferenssissa käsitellään monipuolisesti mineraalivillajätteen hyödyntämisen haasteisiin vastaamisesta vähähiilipitoisissa rakennusmateriaaleissa. Tapahtumaan voi osallistua myös etänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme