Kotimuseon joulu – Joulutunnelmaa Bulevardilla

Kotimuseossa loistaa upea joulukuusi. Kaneli, neilikka ja sahrami tuoksuvat. Olemme kattaneet joulupöytään hienoimmat posliinit ja pellavadamastiset pöytäliinat. Muukin koristelu noudattelee entisaikojen säätyläiskotien joulunviettotapoja.

Kustavilaisen salin joulukattausta. Kuva: Kansallisgalleria / Iisa Smeds

Fanny ja Paul Sinebrychoffilla vietettiin joulua yli sata vuotta sitten hyvin samanlaisessa miljöössä kuin tänäkin päivänä. Säätyläiskodeissa yleistyivät 1800-luvulla komeat ja runsaat juhlakattaukset. Talon palveluskunnalle oli melko varmasti järjestetty oma joulu, johon ruoan ohella kuului talon isäntäväen heille antamat lahjat. Fanny Sinebrychoff harjoitti anoppinsa Anna Sinebrychoffin tavoin laajaa hyväntekeväisyyttä, johon joulunaika toi oman lisänsä.

Perheen käyttöesineitä tuli museolle vasta hiljattain Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry:n lahjoitusten kautta. Kattauksen keskeisessä roolissa on moniosainen kultareunalla ja ”PS” -monogrammilla koristeltu astiasto. Astiasto on mahdollisesti moskovalaisen Gardner-tehtaan valmistama ja se on kuulunut jo Paul Sinebrychoff vanhemmalle. Joulukattaukset koostuvat lisäksi muista museon hankkimista esineistä.

Barokkihuonekaluilla kalustettuun ruokasaliin on katettu illallispöytä. Suuret lautasliinat olivat olennainen osa juhlakattausta ja ne taitettiin ranskalaisiksi liljoiksi, kynttilöiksi, viuhkoiksi tai simpukankuoriksi. Pöydän keskelle on sijoitettu hopeiset kyntteliköt ja näyttävä lasinen ”milieu de table” tai ”centrepiece” – jalallinen malja, jonka keskellä maljakko. Siihen sommiteltu hedelmäasetelma oli osana jälkiruokaa.

Emme tiedä mitä Sinebrychoffeilla tarjottiin jouluruokina, mutta varmaankin osittain samoja jouluruokia, jotka edelleen kuuluvat suomalaiseen joulunviettoon. Tämän vuoden illalliskattauksessa ollaan juuri tarjoamassa alkukeiton jälkeen kala-ateria; jouluhauki, hollandaisekastiketta, keitettyjä perunoita, värikkäitä vihanneksia ja voisulaa.

Kustavilaiseen saliin on katettu kahvipöytä hienoilla posliinikupeilla ja hopeakahvikalustolla. Jouluiseen kahvipöytään kuuluivat 1800-luvulta alkaen vehnäpullan ohella erilaiset kuivat kakut sekä monenlaiset pikkuleivät, kuten sahramilussekatit ja piparkakut.

Empiresalissa houkuttelee makeispöytä. Pähkinät, rusinat, hedelmät, marsipaani- ja marmeladimakeiset olivat tarjolla koko joulun ajan. Herkkujen kera oli mahdollista nauttia likööriä.

Joulukuusi alkoi yleistyä suomalaisissa kodeissa vasta vuosisadan vaihteessa, mutta helsinkiläisissä säätyläiskodeissa niitä oli jo 1800-luvun alkupuolella.

Nostalgisen joulutunnelman, tyylihuonekalujen ja harvinaisen esineistön lisäksi kotimuseossa pääsee ihailemaan Fanny ja Paul Sinebrychoffin keräämää laajaa, vanhaan eurooppalaiseen taiteeseen keskittynyttä taidekokoelmaa.

Juhlavat joulukattaukset 1800- ja 1900-lukujen vaihteen tyyliin on toteutettu yhteistyössä Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry:n kanssa. Asiantuntijana on toiminut kamarineuvos Kari-Paavo Kokki.

Kotimuseon joulupöydät ovat katettuina 25.11.2022–15.1.2023.

Jouluista ohjelmaa:
Katso koko ohjelma sivuiltamme: https://sinebrychoffintaidemuseo.fi/kalenteri

La 26.11. klo 12-15 Taidepaja: Jouluisia origamikoristeita
La 26.11. klo 11-16 Tunnelmamusiikkia kotimuseossa Iiro Komulainen, piano
Pe 9.12. Annan nimipäivän viettoa kotimuseossa
- Klo 12-13 Tuokio-opastuksia Anna Sinebrychoffin muotokuvan äärellä
- Klo 13 ja 13.30 Kuvailutulkattu opastus näkövammaisille Anna Sinebrychoffin muotokuvan äärellä
- Klo 14 Bisnestä, pitsiä ja portteria – Paul Sinebrychoffin draamakierros
- Anna Sinebrychoffin päivän ajan juhlamenyy-ideoita ja ruokakeskustelua kattausten äärellä kotimuseossa klo 12-17.

Pääsymaksu:
Kotimuseoon on maksuton sisäänpääsy. Erikoisnäyttelyt 16/14 € tai museokortilla.

Opastilaukset:

Info ja lipunmyynti
siffinfo@siff.fi

www.siff.fi

Fredstemat på Finnish Metagallery innehåller verk ur Ukrainas stats konstmuseums samlingar17.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote

Finlands Nationalgalleriet var det första finska museet med att öppna ett utställningsutrymme i metaversum i oktober 2022. I dag publiceras verk på Finnish Metagallery-paviljongen som skildrar tanken om fred ur olika synvinklar. Förutom Nationalgalleriets samlingsverk finns det två bilder från Ukrainas stats konstmuseum NAMU:s (National Art Museum of Ukraine) samlingar på paviljongen. De påminner oss om att även konst och kultur är i fara att bli förstörda under kriget.

The theme of peace in the Finnish Metagallery includes works from the collections of the National Art Museum of Ukraine17.1.2023 08:00:00 EET | Press release

The Finnish National Gallery was the first Finnish museum to open an exhibition space in the metaverse in October 2022. Today, new works will be published in the Finnish Metagallery pavilion exploring the idea of peace from different perspectives. In addition to works from the Finnish National Gallery’s collection, the pavilion features two images from the collection of the National Art Museum of Ukraine (NAMU). They serve as a reminder that art and culture are also in danger of being destroyed during war.

Rauhan teema Finnish Metagalleryssä sisältää teoksia Ukrainan valtion taidemuseon kokoelmista17.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote

Kansallisgalleria avasi ensimmäisenä suomalaisena museona näyttelytilan metaversumiin lokakuussa 2022. Tänään Finnish Metagallery -paviljongissa julkaistaan teoksia, jotka kuvaavat rauhan ajatusta eri näkökulmista. Kansallisgallerian kokoelmateosten lisäksi paviljongissa on esillä kaksi teoskuvaa Ukrainan valtion taidemuseon NAMU:n (National Art Museum of Ukraine) kokoelmasta. Ne muistuttavat, että myös taide ja kulttuuri ovat vaarassa tuhoutua sodan aikana.