Kotimyynnissä ei ole ostopakkoa

Ikäihmisten painostaminen ja jopa huijaaminen kotimyynnissä on valitettavasti lisääntynyt viime vuosina. Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan valituksia tulee erilaisista remonteista ja jopa autojen kotimyynnistä.

Pohjoispohjalaisen omakotitalon katto alkoi vuotaa. Remonttiasioita normaalisti hoitava iäkäs isäntä oli sairaana ja vaimolle iski hätä, että katto saatava pikaisesti korjattua ennen suurempaa vahinkoa. Paikallaislehdestä löytyi numero, josta ilmoitettiin, että korjaaja tulee heti laittamaan pressun suojaksi ja tekemään korjausarvion.

Kaupanteosta voi aina kieltäytyä

Kuluttajalla on oikeus päättää, kuka hänen asuntoonsa tulee ja mikä on sopiva vierailun ajankohta. Sellaisen henkilön kanssa ei kannata asioida, joka ei esittele itseään luotettavasti.

Kotimyyntiä koskevissa yhteydenotoissa nousi vuonna 2018 esiin erityisesti aggressiivinen remonttien myynti, kerrotaan KKV:n alkuvuodesta julkaisemassa tiedotteessa. Remontteja on myyty iäkkäille henkilöille, joilla on vaikeuksia ymmärtää sopimusten sisältöä ja kieltäytyä sopimuksen tekemisestä painostavaksi koetussa tilanteessa. Myös peruutusoikeudesta on annettu puutteellisia tai harhaanjohtavia tietoja.

Kuluttajan on hyvä tiedostaa, että kaupanteosta voi aina kieltäytyä. Ostopakkoa ei ole, vaikka myyjä olisi käyttänyt runsaasti aikaa tuotteensa esittelyyn. Jos myyjä esittelee tuotteen esitteiden tai näytekappaleen avulla, kannattaa sopia, että maksaa kauppahinnan vasta, kun on saanut varsinaisen tuotteen.

Pohjois-Pohjamaalla korjaaja tuli paikalle parin sadan kilometrin päästä. Hän kävi katolla ja ilmoitti mittavista ja välittömistä korjaustarpeista. Hän laati saman tien sopimuksen, jonka isäntä sairaspediltään allekirjoitti. Vaimo ei osannut epäillä hintaa ennen kuin seuraavana päivänä kertoi siitä pojalleen.

- Yritimme perua kauppaa puhelimitse, mutta ei numerosta enää vastattu. Yöunethan siinä meni.

Millä periaatteella kauppaa käydään kotona?

Sopimusehdoista voi neuvotella ja ne on syytä lukea aina tarkasti ja rauhassa. Jos ei ymmärrä sopimusehtoja, kannattaa pyytää myyjää tarkentamaan niiden sisältöä. Voi myös ilmoittaa, ettei allekirjoita sopimusta ennen kuin on saanut

Myyjien tavanomainen vetoomus on, että hinta on voimassa vain tänään. Siihen ei kannata uskoa, usein hinta voi muualla olla selvästi edullisempi kuin kotimyyntikauppiaan tarjoama, Raija Marttala Kilpailu- ja kuluttajavirastosta sanoo.

-  Jos kyseessä on tavara esim. pölynimuri tai joku muu kodinkone, voi selvittää vastaavien tuotteiden hintoja myymälöistä ja verkkokaupoista. Remonttien tai mittatilaustuotteiden vertailevia hintatietoja voi saada muilta alan yrittäjiltä tai korjausneuvojilta. Jos tulee allekirjoittaneeksi sopimuksen, hintoja voi selvittää ja vertailla peruutusajan kuluessa, Marttala vinkkaa.

Jos kotimyyntilanne etenee kaupan solmimiseen, tulee myyjän ennen kotimyyntisopimuksen solmimista antaa kuluttajalle ns. ennakkotiedot myytävästä tuotteesta tai palvelusta sekä myyjän yhteystiedoista paperilla tai muulla pysyvällä tavalla.

Tällaisia tietoja ovat mm. tavaran tai tuotteen keskeisimmät ominaisuudet, kokonaishinta veroineen sekä muut mahdolliset kokonaishintaan sisältymättömät toimitus- ja muut kulut, asiakkaan oikeudet kauppaa peruutettaessa ja peruuttamisohjeet sekä myyjän osoitetiedot, johon kuluttaja voi palauttaa tuotteen.

Kun kotimyyntisopimus solmittu, kuluttajan pitää lisäksi saada myyjältä jäljennös sopimusvahvistuksesta paperilla tai kuluttajan suostumuksella muulla pysyvällä tavalla.

Miten perun kaupan, kun alkaa kaduttamaan?

- Viime vuosina erilaiset remontit kuten katto-, putki-, keittiö ja lämmitysjärjestelmät ovat korostuneet valituksissa. Myös autojen kotimyynnistä tulee valituksia, mutta edelleen valitetaan perinteisempien tuotteiden kuten pölynimurit, ilmanpuhdistimet, muut kodinkoneet, vuodevaatteet kotimyynnistä, Marttala kertoo.

Kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus ilmoittamalla siitä peruuttamislomakkeella tai muulla yksiselitteisellä tavalla viimeistään 14 päivän kuluttua tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta. Säännöllisesti toimitettavien tavaroiden kyseessä ollessa ensimmäisen tavaraerän vastaanottamisesta ja palveluissa palvelusopimuksen tekemisestä. Pelkkä tavaran palauttaminen ei riitä.

Jos peruuttamislomaketta, ei ole annettu, peruutus on varminta tehdä kirjallisesti joko sähköpostilla tai tavallisella kirjeellä. Kopio lähetetystä peruutuksesta kannattaa tallettaa myös itselle.

- Joissakin laissa erikseen määritellyissä tilanteissa peruutusoikeutta ei ole, kuten mittatilaustavarat. Mutta jos kauppa kaduttaa, kannattaa selvittää omat oikeutensa, sillä myyjän tulkinta peruutusoikeuden puuttumista ei välttämättä ole lainmukainen, Marttala neuvoo.

Neuvontaa, apua reklamaatioiden tekoon ja sopimusten purkamiseen tai perumiseen hankalissa tilanteissa saa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnasta sekä Vanhustyön keskusliiton korjausneuvojilta.

Pohjoispohjalaisessa omakotitalossa kaikki päättyi hyvin. Pariskunta oli yhteydessä alueen korjausneuvojaan, jonka avulla kohtuuton sopimus saatiin purettua. Remontti toteutettiin paikallisin voimin murto-osalla hinnasta, sillä korjausta vaatii vain puutteellisesti asennettu kattopelti piipun juuressa.

- Hienoa, että tällaista palvelua on tarjolla. Korjausneuvoja oli korvaamaton apu.

Raija Marttala
johtava asiantuntija
Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Merja Lankinen
viestintäkoordinaattori
Vanhustyön keskusliitto

Kuva: Shutterstock

Vanhustyön keskusliitto - Centralförbundet för de gamlas väl ry VTKL on maan laajin vanhustyön valtakunnallinen katto- ja edunvalvontaorganisaatio. Liiton vanhuuspoliittisen vaikuttamisen tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden ihmisten hyvinvoinnin, toimintakykyisyyden ja sosiaalisen turvallisuuden edellytyksiä. Liitto on asiantuntijaorganisaationa mukana vanhustenhuoltoon liittyvässä lainsäädäntö- ja muussa valmistelutyössä ja tekee aktiivisesti yhteistyötä monien sosiaali- ja terveysalan järjestöjen sekä viranomaisten kanssa.

Liitto toimii kiinteässä yhteistyössä jäsenyhteisöjensä kanssa.  Jäsenyhteisöt toimivat ikääntyneiden ihmisten hyväksi järjestämällä ryhmä- ja virkistystoimintaa, vapaaehtoistoimintaa, lomatoimintaa, neuvontaa ja koulutusta sekä toteuttavat edunvalvontaa, tutkimusta ja kehittämistyötä. Liiton hallintoon osallistuu hallitus- ja valtuustotyöskentelyn kautta laaja valtakunnallisten ja paikallisten asiantuntijoiden joukko.

Liitto julkaisee Vanhustyö-lehteä.