Kotivakuutus kuntoon ennen kesälomamatkaa

Ennen kesälomareissua kannattaa varmistaa, että kotivakuutus on kunnossa ja kattaa myös esimerkiksi varkaudesta tai murrosta aiheutuneet vahingot irtaimistolle. Jos murtovaras vierailee kotona, taloyhtiö vastaa rikotuista ovista ja ikkunoista, mutta huoneiston sisäpuolelle tulleista vahingoista vastaa osakas itse.

Vaikka koronavirus vähentää ainakin ulkomaille suuntautuvaa kesälomamatkailua, monen koti jää kesällä kuitenkin pitkiksi ajoiksi tyhjilleen. Poissaolon ajaksi koti kannattaa jättää mahdollisimman asutun näköiseksi, eikä viestiä poissaolosta esimerkiksi vetämällä verhot kiinni. Ikkunat on kuitenkin syytä sulkea huolella.

”Vaikka verhot onkin syytä jättää matkan ajaksi auki, ikkunan eteen näkösälle ei tietenkään kannata jättää mitään arvoesineitä varkaita houkuttelemaan”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Suljettujen verhojen lisäksi pursuava postiluukku on varkaille merkki siitä, että huoneisto on jäänyt tyhjilleen. Sen vuoksi postinjakelu kannattaa lomamatkan ajaksi keskeyttää tai pyytää esimerkiksi luotettavaa naapuria tyhjentämään postit. Muutenkin luottonaapurille kannattaa kertoa poissaolosta, jotta tämä tietää pitää huoneistoa silmällä.

”Sosiaalisessa mediassa sen sijaan ei kannata ainakaan julkisesti kertoa, että koti on jäänyt tyhjilleen”, Kristel Pynnönen muistuttaa.

Matkan ajaksi kotiovi laitetaan takalukkoon, eikä vara-avaimia pidä jättää piilopaikkoihin oven lähettyville.

”Jos asunnossa on itse asennettu varmuuslukko, sen avain pitää muistaa toimittaa taloyhtiölle siltä varalta, että asuntoon on poissaolon aikana pakko päästä esimerkiksi putkirikon takia”, Pynnönen sanoo.

Taloyhtiön laitetilojen lukitus syytä laittaa kuntoon23.6.2020 08:55:00 EESTTiedote

Kiinteistöliitto suosittelee taloyhtiöitä tarkastamaan laitetilojen lukituksen ja päivittämään lukituksen turvalliseksi. Taloyhtiö voi liittää teletilojensa lukituksen esimerkiksi valtakunnalliseen etähallittavaan järjestelmään, joka varmistaa, että laitetiloihin pääsevät vain ammattihenkilöt, kuten teleoperaattorin tai sähköurakoitsijan edustajat. Etähallittava järjestelmä säästää myös aikaa ja rahaa, kun huoltoyhtiön ei tarvitse käydä avaamassa laitetilojen ovia eikä teleoperaattoreiden odottaa oven avaamista.

Kiinteistöliiton Korjausrakentamisbarometri: Korona vähentää taloyhtiöiden korjausrakentamista22.4.2020 08:25:00 EESTTiedote

Koronakriisin heikentämä taloustilanne vähentää taloyhtiöiden korjausrakentamista, selviää Kiinteistöliiton kaksi kertaa vuodessa tekemästä Korjausrakentamisbarometristä. Barometri näyttää kuluvalle vuodelle korjausrakentamisen kasvua enintään pääkaupunkiseudulla. Vastanneista 33 prosenttia arvioi taloyhtiönsä korjausrakentamisen supistuvan kuluvana vuonna, kun taas 27 prosenttia odottaa korjaamisen kasvavan yhtiössään viime vuoteen verrattuna .

Korona vaikuttanut taloyhtiöiden korjaushankkeista lähes joka kolmanteen17.4.2020 08:20:00 EESTTiedote

Koronakriisillä on ollut vaikutusta taloyhtiöiden korjaushankkeista lähes joka kolmanteen. Eniten virus on vaikuttanut korjaushankkeita koskevaan päätöksentekoon, joka on viivästynyt lähes joka viidennessä taloyhtiössä. Tiedot selviävät Kiinteistöliiton jäsenilleen tekemästä kyselystä, johon vastasi yli 3300 taloyhtiöiden hallitusten jäsentä tai isännöitsijää huhtikuun kahden ensimmäisen viikon aikana.