Kotka asuntosijoittajien vertailuissa keskikastia – vuokralaisen löytyminen vaikeutunut koronan myötä, mutta paluuta normaalin odotetaan

Kotka sijoittuu Suomen vuokranantajien vertailussa keskikastiin. Vuokrat nousevat maltillisesti. Vuokrausajat ovat Kotkassa poikkeuksellisen pitkiä. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Suomen Vuokranantajien vuoden 2021 kaupunkirankingin perusteella asuntosijoittajan näkökulmasta houkuttelevimmat kaupungit ovat Tampere, Turku ja Vantaa. Kotka sijoittui vertailussa keskikastiin kahdeksanneksitoista yhteensä 27 vertaillusta kaupungista. Viimeiselle sijalle jäi Kouvola.

Suomen Vuokranantajien kaupunkiranking perustuu Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) laskemiin kaupunkikohtaisiin ennusteisiin asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä, asuntojen markkinointiaikoihin Vuokraovi.com-sivustolla sekä alueellisiin kehitystekijöihin, kuten esimerkiksi Tilastokeskuksen väestöennusteeseen ja Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin kaupunkikohtaisiin kehitysnäkymiin.

Väestönkasvussa ja vuokrakehityksessä Kotka sijoittuu häntäpäähän, mutta vuokratuotot ovat jopa Suomen kuudenneksi korkeimmat suhteellisten huokeiden asuntojen vuoksi. Esimerkiksi yksiöiden ennustettu bruttovuokratuotto on korkea, 6,8 %, mutta yksiöiden arvon ennustetaan laskevan prosentin vuodessa.

Kotkan suurin haaste näyttää olevan väestön väheneminen. Väkiluku on laskenut lähes viidellä prosentilla vuodesta 2015. Sen sijaan kaupunkipäättäjät saavat vuokranantajien barometrissä suhteellisen hyvät arviot alueen elinvoiman kehittämisestä.

”Kotkassa vuokraamisen nopeus vaihtelee vuoden sisällä paljon. Erityisesti keväisin Kotkassa näyttää olevan suurta tahmeutta vuokralaisen löytämisessä. Korona korosti tätä entisestään. Esimerkiksi yksiöiden keskimääräinen vuokrausaika on ollut viime kuukaudet jopa neljä kuukautta. Isommissakin asunnoissa on paljon muuta maata hitaammat vuokrausajat, ” selostaa Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkonen.

Vapaarahoitteiset vuokrat nousivat Kotkassa tammi-maaliskuussa 0,5 prosenttia vuodentakaisesta. Vuodesta 2015 vuokrat ovat nousseet 4,1 %, mikä on paljon maltillisempaa kuin suurissa kasvukeskuksissa. Esimerkiksi Helsingissä vuokrat ovat nousseet 8,2 % ja Turussa jopa 9,4 % vuodesta 2015.

Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän koronan jäljiltä

Korona ei Suomen Vuokranantajien kyselyiden perusteella ole lisännyt häiriöitä vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytymisen on ilmoitettu vaikeutuneen alkuvuonna koko maassa.

”Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa”, Valkonen arvioi.

”Heinä-elokuu on vuokramarkkinoiden kuumin sesonki. Vaikka alkuvuosi on ollut vuokralaisen markkinat, loppukesästä varsinkin yksiöt liikkuvat todennäköisesti nopeasti. Siksi opiskelu- tai työpaikan varmistuttua kannattaa nopeasti käynnistää asunnon etsintä”, kertoo liiketoimintapäällikkö Henrik Laakkonen Vuokraovi.comilta.

Median edustajana voit saada kaupunkikohtaiset tiedot yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkoselta, ville.valkonen@vuokranantajat.fi, p. 0445672201.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 25 000 vuokranantajaa.

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.