Kouluilla ratkaiseva rooli taloustaitojen opettamisessa haavoittuvassa asemassa oleville nuorille

Suomalaiset nuoret oppivat rahankäytön yleensä vanhemmiltaan. Koulujen rooli tulee tärkeysjärjestyksessä seuraavana. Ratkaisevaksi koulujen rooli muuttuu silloin, kun nuori on jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa eikä oppia kotoa ole saatavissa. Merkittävä määrä nuoria jää edelleen taloustaidoissa väliinputoajiksi; riittävästi tietoa oman talouden hoitamiseen ei saa ja apua pitää hakea ulkopuolisilta tahoilta. Halua omien taloustaitojen parantamiseen kuitenkin on ja koronakriisin aiheuttama epävarmuus on sitä vain lisännyt.

Ehdotus kansallisen talousosaamisen strategiaksi tunnistaa suomalaisten talousosaamisen kahtiajaon sekä erityisesti koulujen tärkeän roolin taloustaitojen opetuksessa. Itlan* tuore raportti vahvistaa maksuhäiriöiden keskittyvän elämässään vaikeuksia kohdanneille nuorille aikuisille ja ratkaisujen löytyvän muun muassa oppilaitoksista.

Intrumin vuosittaisen kuluttajatutkimuksen mukaan nuoret (18-21 -vuotiaat) saavat talousoppinsa yleensä vanhemmiltaan (68%). Runsas puolet (52%) pitää puolestaan koulua tärkeimpänä tietolähteenä. Kuitenkin lähes 30 prosenttia nuorista sanoo, ettei saa riittävästi tietoa päivittäisen talouden hoitamiseen ja hakee usein ulkopuolista apua.

Intrumin myyntijohtaja Juha Iskalan mukaan kouluilla on ratkaiseva rooli haavoittuvassa asemassa olevien nuorten talousosaamisen opettamisessa ja sitä kautta ylivelkaantumisen ehkäisemisessä: ”Ylisukupolvisuus näkyy taloustaidoissa kuten monessa muussakin asiassa. Nuoret saavat oppinsa ennen kaikkea vanhemmiltaan. Jos tuota oppia ei kotoa saa tai opit ovat vaarassa ohjata kehnoon rahankäyttöön, on kouluilla ratkaiseva rooli terveiden taloustaitojen opettamisessa.

Korona kirittänyt nuorten halua parantaa taloustaitojaan

Koronapandemian aiheuttaman epävarmuuden myötä taloudellisen turvallisuuden ja taloustaitojen parantamiseen aikoo satsata lähes 40 prosenttia nuorista. Talousturvallisuudesta onkin tullut yksi nuorten tärkeimmistä prioriteeteista.

Lähes puolet Intrumin kyselytutkimukseen vastanneista on jo tehnyt toimenpiteitä talouslukutaitojen kohentamiseksi; suosituimpia keinoja ovat henkilökohtaisen talouden podcastien kuuntelu sekä median talousuutisten seuraaminen.

“Hienoa, että monet nuoret tunnistavat talousosaamisen yhdeksi perustaidoksi ja ovat omaehtoisesti halukkaita parantamaan osaamistaan. Haavoittuvassa asemassa olevilla nuorilla ei välttämättä kuitenkaan ole kykyä samaan. Nuorista pitää ottaa koppia jo koulussa, sillä kehnot taloustaidot johtavat todennäköisemmin ylivelkaantumiseen myöhemmin. Taloustaitojen tulee olla aine, jota opetetaan koulussa tasapuolisesti kaikille.”

Tukea nuorille oman talouden hallitsemiseen

• Takuusäätiö, rahankäytön verkkovalmennus alle 25-v. itsenäistyville nuorille
  • Taloustaitohanke, vamos/taloustaitohanke

Talousosaamisen materiaaleja opettajille

• Nuorten Akatemian TarkkaFyrkka -materiaalit
  • Talous ja nuoret TAT: Mun elämä, mun vastuu -virtuaalioppitunnit

Lähteet

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Analyysi: Talouden piristyessä pienet yritykset edelleen alttiina maksuhäiriöille25.8.2021 10:27:34 EEST | Tiedote

Talouden piristyminen ei monessa yrityksessä vielä näy. Intrumin tuoreesta yritysanalyysista selviää, että pitkään jatkunut matala talouden aktiviteetti vaikuttaa edelleen; yritysten maksuviiveet jatkoivat laskuaan vuoden toisella kvartaalilla koko maassa ja lähes kaikilla toimialoilla. Kun ennakoitu talouskasvu lähtee kunnolla käyntiin ja yritysten taloudellinen aktiivisuus lisääntyy, myös maksuviiveet kääntyvät nousuun. Erityisesti pienillä yrityksillä voi olla edessään haastavia aikoja.

Intrum AB - Osavuosikatsaus huhti-kesäkuu 202122.7.2021 14:57:48 EEST | Tiedote

- Ennätyksellinen perintätulos ja nopeutettu pääoman kierto, noin 6 miljardia kruunua sitouduttu investoimaan vuonna 2021 - Merkittäviä uusia asiakassopimuksia ja toimeksiantojen määrän asteittainen normalisoituminen - Valuuttakurssikorjattu liikevaihdon kasvu 17 prosenttia vuoden 2020 toiseen vuosineljännekseen (Q2) verrattuna - ONE Intrumin toiminta kiihtyy H2:lla, kaikki globaalit toimipisteet avoinna ja toiminnassa

Pk-yritysten valtit ja vaarat: digiloikkaa ja pitkiä maksuehtoja24.6.2021 12:15:19 EEST | Tiedote

Sunnuntaina, 27.6.2021, vietetään kansainvälistä mikro-, pienten- ja keskisuurten yritysten päivää. Nämä yritykset - jotka muodostavat maailmanlaajuisesti yli 90 prosenttia kaikista yrityksistä ja noin 70 prosenttia työpaikoista - toimivat taloudellisen kasvun moottoreina. Pienet yritykset ovat muutosketteriä, mutta pieni koko tekee niistä myös haavoittuvia. Intrumin vuoden 2021 yritysten maksutapatutkimuksen mukaan suomalaisten pk-yritysten taloudellisessa palautumisessa ja kasvun aikaansaamisessa on sekä valtteja että vaaroja; koronapandemian keskellä lähes puolet pk-yrityksistä katsoo tulevaisuuteen innokkaammin kuin vuosiin ja kiihdyttää digitalisaatiotaan. Epävarmuus tulevasta on kuitenkin saanut ne vähentämään lainanottoaan ja asiakassuhteiden ylläpitämiseksi hyväksymään toivottua pidempiä maksuehtoja.

Tutkimus: Hidas maksaminen este yritysten kestävyydelle ja kasvulle - ratkaisuksi valvontaa vai vapaaehtoisuutta?23.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kyky ennakoida kassavirtaa on avainasemassa kaikissa yrityksissä, sillä taloudellinen vakaus on kasvun perusta. Maksuviiveiden seuraukset ovat huolestuttavia – erityisesti pk-yrityksille, joilla on pienemmät varannot ja jotka ovat riippuvaisia tasaisesta kassavirrasta. Intrumin tuoreen yritysten maksutaparaportin mukaan suurin osa suomalaisista talouspäättäjistä arvioi, että velallisten nopeampi maksaminen parantaisi yritysten kestävyyttä ja yli kolmasosa arvioi hitaan maksamisen tukahduttavan niiden kasvun. Hitaan maksamisen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseksi talouspäättäjät ehdottavat sekä lainsäädäntöä että vapaaehtoisia aloitteita.

TUTKIMUS: Suomalaisyritykset ennakoivat maksuongelmia - osa näkee kuitenkin jo valoa tunnelin päässä17.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin vuotuisessa yrityspäättäjille suunnatussa kyselytutkimuksessa selviää, että suurin osa suomalaisyrityksistä arvioi maksuviiveiden ja maksujen laiminlyönnin riskin kasvavan lähitulevaisuudessa. Yritykset ovat huolestuneempia kuin koskaan ennen velallistensa kyvystä maksaa ajallaan. Silti osa yrityksistä näkee tulevaisuuden valoisana ja suhtautuu siihen innokkaammin kuin moneen vuoteen.