Oulun yliopisto

Koululaiset ja tutkijat työskentelevät kiusaamista vastaan uusilla keinoilla

Jaa

Oulussa Jäälin koululla toteutettiin projekti, jossa oppilaat kehittelivät uudenlaisia ratkaisuja koulukiusaamista vastaan tai sen ehkäisemiseksi. Kuudesluokkalaiset ovat ideoineet, suunnitelleet, kehittäneet ja arvioineet keinoja, joissa digiteknologia olisi apuna kiusaamisen vähentämiseksi. Projekti liittyi Oulun yliopiston tutkimukseen, jossa kokeillaan kriittistä teknologiasuunnittelua ja -värkkäilyä.

Opettaja Eveliina Jurvelin kertoo:

”Projekti sisälsi hyvin monenlaista työskentelyä ja keskeisessä osassa oli värkkäily, prototyypin suunnittelu. Sen piti olla jotakin teknologiaan liittyvää, näistä askarreltiin pienoismallit ja toteutukset olivat hyvin vaihtelevia. Niissä saatettiin käyttää esimerkiksi kangasta, puuta, legorobotteja ja pehmoleluja.”

Lopuksi prototyypit esiteltiin näytelmän keinoin muiden luokkien oppilaista ja opettajista koostuvalle yleisölle. Oppilaat esittivät kehittelemänsä pienoisnäytelmät, jossa prototyyppi tuli ratkaisemaan kuvitteellisia kiusaamistilanteita. Yleisö sai myös esittää kysymyksiä näytelmän roolihahmoille.

Projektissa käsiteltiin kiusaamista monista eri näkökulmista, projektityön aikana keskusteltiin esimerkiksi siitä, kenen vastuulla on puuttua kiusaamistilanteisiin. Oppilaiden piti analysoida projektin aikana laajasti omaa tekemistään ja miten heidän oma toimintansa tilanteisiin vaikuttaa. Yhdessä pohdittiin, mitä voi tehdä se, joka ei ole kiusattu eikä kiusaamistilanteiden johtaja. Opettaja uskoo, että hankkeesta jäi oppilaiden mieleen tärkeitä ajatuksia ja toimintamalleja, jotka nousevat esille, jos oppilas myöhemmin joutuu kiusaamistilanteeseen.

Teknologiaa hyvän tavoitteluun

Jäälin koulun projekti on osa hanketta, jonka toteuttaa Oulun yliopiston tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnan Käyttöliittymien ja ihmiskeskeisen digitalisaation tutkimusyksikkö. Hankkeeseen osallistuu myös kaksi muuta oululaista alakoulua ja Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut. Tutkimusyksikkö on tehnyt jo vuosikymmenen ajan Oulun alueen koulujen kanssa yhteistyötä ja tutkinut, miten lapset ja nuoret voisivat osallistua digiteknologian suunnitteluun.

Tutkijatohtori Leena Ventä-Olkkonen on mukana hankkeessa ja kertoo tutkimuksesta:

”Tässä on taustalla kriittinen teknologian suunnitteluja ajatus, että digiteknologiaa voi käyttää hyvän tavoittelussa. Ei tarvitse mukautua teknologiaan sellaisena kuin se on. Lapset ja nuoret nähdään aktiivisina teknologian käyttäjinä, suunnittelijoina, kehittäjinä ja ideoijina. He voivat kehittää maailmasta paremman, ja ottaa siihen teknologian avuksi.”

Kiusaamisen vähentämiseksi toteutettu hanke on suunnattu alakouluille. Jäälin koulun lisäksi mukana oli toinen Oulun alueen kutosluokka ja yksi tokaluokka. Tutkija selventää, ettei työskentely sovi luokkiin, joissa on vakavia kiusaamisongelmia. Tehtävät eivät sinällään liity olemassa olevien vakavien ongelmien selvittelyyn ja työskentely voi olla raskasta, jos asiat ovat liian omakohtaisia juuri sillä hetkellä.

Tutkimusyksikön johtaja professori Netta Iivari toteaa, että tutkimushankkeessa on tarkoitus kokeilla kriittistä teknologiasuunnittelua ja -värkkäilyä.

”Tavoitteena on, että lapset näkisivät, miten he voivat vaikuttaa asioihin elämässään, myös designin ja teknologian keinoin. Projektiin kuuluvassa näytelmässä lapset toivat suunnitteluratkaisujaan myös muiden toimijoiden nähtäville ja he herättelivät myös muita toimijoita pohtimaan kiusaamisongelmaa sekä mahdollisia ratkaisuja siihen. Usein ajatellaan teknologiasuunnittelun ja -värkkäilyn koskettavan vain niitä, jotka ovat jo lähtökohtaisesti kiinnostuneita ohjelmoinnista, laitteista ja ohjelmistoista. Teknologia on kuitenkin meille kaikille. Jokainen voi osallistua sen kehittämiseen. Teknologiaa ja sen suunnittelua voidaan myös hyödyntää heikompiosaisten puolesta työskennellessä.”

Oulun yliopistossa meneillään oleva tutkimus on osa laajempaa Suomen Akatemian rahoittamaa Make-a-Difference hanketta, joka ajoittuu vuosille 2019–2023. Siinä tarkastellaan, kuinka lasten digiteknologian suunnittelijan ja värkkäilijän identiteettiä voisi vahvistaa kriittisen teknologiasuunnittelun ja -värkkäilyn avulla.

Uutta rohkeutta

Jäälin koululla yhteistyö yliopiston kanssa sujui hyvin ja opettaja sai kattavat ohjeet ja materiaalin, miten eri vaiheissa toimia. Eveliina Jurvelinin mielestä projektin tehtävämateriaali oli monipuolista.

”Osa tehtävistä oli kirjallisia, osa toiminnallisia. Välillä puuhattiin ryhmissä, toisinaan oli itsenäistä työskentelyä. Yliopiston tutkijat tulivat pitämään osan tunneista, ja minä pidin tunteja tehtävämateriaalin pohjalta. Työskentelyllä oli selkeä päätös, koska teimme luokan kanssa näytelmän aihepiiristä. Koulun henkilökuntaa ja muita luokkia tuli yleisöksi.”

Näytteleminen tarjosi oppilaille itsensä voittamisen ja onnistumisen kokemuksia. Ryhmät tukivat toisiaan näytelmätilanteissa ja saivat tukea tilannetta ohjaavalta aikuiselta, näin he pystyivät eläytymään eri rooleihin, joita kiusaamistilanteissa esiintyi. Jurvelin koki, että projekti oli antoisa myös oppilaiden ryhmätyötaitojen kehittymisen kannalta, koska heidän oli toimittava yhdessä, kuunneltava muita ja välillä opittava joustamaan.

Projektin myötä Jurvelinin oma ajattelu teknologian käytöstä opetuksessa on muuttunut ja hän uskaltaakin kokeilla laitteita ja ohjelmistoja oppilaiden kanssa entistä rohkeammin. Myös muut koulun opettajat ovat sittemmin hyödyntäneet hankkeen materiaalia omissa luokissaan.

Projektin jälkeen oppilaat ovat olleet avoimempia kohtaamistaan kiusaamistilanteista. Kiusaamisesta kerrotaan rohkeammin opettajalle ja oma kyseenalainen toiminta tunnistetaan ja tunnustetaan helpommin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Oulun yliopisto
Oulun yliopisto
Pentti Kaiteran katu 1
90570 Oulu

0294 480 000https://www.oulu.fi/fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto

Väitös: Sanojen virheelliset muodot yli 3-vuotiaiden puheessa voivat viitata puhehäiriöön16.9.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Puheen kehityksen edetessä tyypillisesti jo 3-vuotiaat lapset sanovat sanat suhteellisen tarkasti samalla tavalla puhekerrasta toiseen. Vaikka puheessa olisi vaihtelua, he pystyvät usein tuottamaan sanasta myös oikean muodon. Jos 3-vuotiaiden ja sitä vanhempien lasten puheessa esiintyy runsaasti sanavaihtelua eli he käyttävät samasta sanasta vain erilaisia virheellisiä muotoja, se voi viitata puhehäiriöön.

Terveyttä edistävän kaupunkisuunnittelun tutkimukselle merkittävä rahoitus16.9.2021 11:10:00 EEST | Tiedote

Kaupunkiympäristöjen roolia ja kaupunkisuunnittelun mahdollisuuksia tartuntatautien ennaltaehkäisyssä ja pandemioiden torjunnassa tutkivalle konsortiolle on myönnetty merkittävä strategisen tutkimuksen neuvoston PANDEMICS-ohjelmarahoitus, yhteensä 3 681 600 euroa. Monitieteinen Resistant Cities. Urban Planning as Means for Pandemic Prevention -hanke yhdistää ja hyödyntää ympäristötutkimuksen, ympäristöterveyden, terveyshistorian, informaatiotutkimuksen, kansanterveyden ja kaupunkisuunnittelun tutkimusta.

Istumisen vähentäminen ja kevyt liikunta pienentävät vyötärölihavan ikääntyneen diabetesriskiä9.9.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

Vyötärönympäryksellä voi olla vaikutusta siihen, millainen liikunta parantaa tehokkaimmin ikäihmisen sokeriaineenvaihduntaa ja pienentää siten diabeteksen riskiä. Uusi tutkimus osoittaa, että vyötärölihavilla ikääntyneillä erityisesti kevyempi liikunta ja istumisen vähentäminen ovat yhteydessä parempaan sokeriaineenvaihduntaan. Sen sijaan hoikkien ikääntyneiden sokeriaineenvaihduntaa edistää parhaiten raskaampi liikunta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme