Koulun ja demokratian suhde Suomessa

– Jos koulua tarkastellaan demokratiaan kasvamisen paikkana, koululla on vielä paljon tehtävää. Demokratia on yhteisöllisen elämämme perusta, johon oppii elämällä yhteisöllisesti demokratian periaatteiden mukaisesti. Tätä koulussa tulisi harjoitella nykyistä enemmän, toteaa vanhempi yliopistonlehtori Matti Rautiainen Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta.
Rautiainen on toimittanut yhdessä Mikko Hiljasen ja Perttu Männistön kanssa teoksen Lupaus paremmasta. Koulu ja demokratia Suomessa (Into Kustannus 2022). Kirjan kymmenen tutkimusartikkelia luovat kokonaisuuden demokratian ja koulun välisestä suhteesta nyky-Suomessa.
– Kirjan punaisena lankana on demokraattinen elämäntapa osana suomalaista koulua, aina jokapäiväisistä oppilaiden osallistumismahdollisuuksista ekologiseen jälleenrakennukseen, yliopistonopettaja Mikko Hiljanen kuvaa kirjan kokonaisuutta.
Kirjan tavoitteena on antaa myös suuntaviivoja kehittää koulua entistä demokraattisemmaksi yhteisöksi.
– Demokratia on meidän kaikkien yhteinen asia. Ilman sen vaalimista se näivettyy ja samalla kuihtuvat meidän jokaisen mahdollisuudet elää ainutlaatuisina yksilöinä merkityksellistä elämää yhdessä muiden kanssa, yliopistonopettaja Perttu Männistö kiteyttää.
Lisätiedot:
Matti Rautiainen, vanhempi yliopistonlehtori, opettajankoulutuslaitos
matti.a.rautiainen@jyu.fi, 040-8053368
Mikko Hiljanen, yliopistonopettaja, opettajankoulutuslaitos
mikko.m.t.hiljanen@jyu.fi, 040-8054805
Perttu Männistö, yliopistonopettaja, opettajankoulutuslaitos
perttu.m.mannisto@jyu.fi, 040-8054729.
Lupaus paremmasta. Koulu ja demokratia Suomessa (Into Kustannus 2022)
Kirjan ovat toimittaneet yliopistonopettajat Mikko Hiljanen ja Perttu Männistö sekä Jyväskylän yliopiston vanhempi yliopistonlehtori Matti Rautiainen. Muita kirjoittajia ovat Aleksi Fornaciari, Sari Hietamäki, Tuija Kasa, Minna-Kerttu Kekki, Jesper Kristiansson, Olli-Pekka Moisio ja Tero Toivanen.
Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@intokustannus.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tutkimus: Varhaiskasvatuksen opettajilla ja kielivähemmistöön kuuluvilla vanhemmilla erilaisia käsityksiä lasten suomen kielen taidoista24.11.2025 09:32:44 EET | Tiedote
Kun monikielisen perheen lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa, alkaa paitsi uuden arjen, myös kielen oppimisen matka. Tutkimus paljastaa, miten kielivähemmistöperheiden lasten suomen kielen taitoa tarkastellaan varhaiskasvatuksessa ja millaisia jännitteitä se synnyttää vanhempien ja varhaiskasvattajien välille.
Väitös: Tietojärjestelmät sosiaalityössä – kriittisiä kokemuksia ja jännitteistä vuorovaikutusta24.11.2025 08:35:46 EET | Tiedote
YTL Katri Ylönen tutkii väitöskirjassaan sosiaalityöntekijöiden käyttäjäkokemuksia tietojärjestelmistä sekä vuorovaikutusta sosiaalityöntekijän ja tietojärjestelmän välillä asiakastyön käytännöissä.
Tuhkatutkimus tukee metsälannoituksen kehittämistä ja kiertotaloutta24.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto edistää metsien elinvoimaisuutta kehittämällä tuhkan hyötykäyttöä metsälannoituksessa selvittämällä tuhkan sisältämiä ravinteita ja metalleja. Juuri julkaistu Heleä -yhteishankkeen osaraportti tarjoaa tärkeää tietoa tuhkan laadusta ja sen merkityksestä tuhkan tuottajille, metsänomistajille sekä muille alan toimijoille.
Väitös: Ranskalaisfilosofi Rancièren ajattelu haastaa suomalaisen demokratiakasvatuksen: tavoitteena tasa-arvo ja osallisuus (Hietamäki)21.11.2025 13:00:26 EET | Tiedote
YTM Sari Hietamäki tarkasteli väitöstutkimuksessaan ranskalaisfilosofi Jacques Rancièren ajattelun merkitystä demokratiakasvatukselle. Tutkimukseen kuului filosofian lisäksi etnografista tutkimusta opettajankoulutuksessa ja lukiossa. Tutkimus osoittaa, että demokratiakasvatus hyötyy erilaisista ajattelutavoista myös käytännön opetustyössä ja sen tutkimisessa.
Väitös: Tietotekniikan opetuksen tueksi kehitetty menetelmä auttaa tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa21.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
FM Denis Zhidkikh kehitti väitötutkimuksessaan menetelmän, joka yhdistää toisiinsa digitaalisten oppimisympäristöjen keräämän datan ja opiskelijoiden omat kokemukset oppimisestaan. Menetelmä auttaa opetushenkilökuntaa muodostamaan tarkemman kuvan opiskelijan henkilökohtaisista oppimiseen liittyvistä haasteista ja tunnistamaan tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

