Jyväskylän yliopisto

Koulun ja demokratian suhde Suomessa

Jaa
Peruskoulun merkitys suomalaisen yhteiskunnan kehitykselle on ollut suuri. Se loi osaltaan tasa-arvoisemman yhteiskunnan kehitykselle kivijalkaa ja 2000-luvulla peruskoulusta tuli myös merkittävä osa Suomi-brändiä PISA-menestyksen myötä. Samalla Suomesta on kehittynyt useilla mittareilla maailman demokraattisin valtio. Millainen kiitos tästä kuuluu koululle?

– Jos koulua tarkastellaan demokratiaan kasvamisen paikkana, koululla on vielä paljon tehtävää. Demokratia on yhteisöllisen elämämme perusta, johon oppii elämällä yhteisöllisesti demokratian periaatteiden mukaisesti. Tätä koulussa tulisi harjoitella nykyistä enemmän, toteaa vanhempi yliopistonlehtori Matti Rautiainen Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta.

Rautiainen on toimittanut yhdessä Mikko Hiljasen ja Perttu Männistön kanssa teoksen Lupaus paremmasta. Koulu ja demokratia Suomessa (Into Kustannus 2022). Kirjan kymmenen tutkimusartikkelia luovat kokonaisuuden demokratian ja koulun välisestä suhteesta nyky-Suomessa.

– Kirjan punaisena lankana on demokraattinen elämäntapa osana suomalaista koulua, aina jokapäiväisistä oppilaiden osallistumismahdollisuuksista ekologiseen jälleenrakennukseen, yliopistonopettaja Mikko Hiljanen kuvaa kirjan kokonaisuutta.

Kirjan tavoitteena on antaa myös suuntaviivoja kehittää koulua entistä demokraattisemmaksi yhteisöksi.

– Demokratia on meidän kaikkien yhteinen asia. Ilman sen vaalimista se näivettyy ja samalla kuihtuvat meidän jokaisen mahdollisuudet elää ainutlaatuisina yksilöinä merkityksellistä elämää yhdessä muiden kanssa, yliopistonopettaja Perttu Männistö kiteyttää.

Lisätiedot:

Matti Rautiainen, vanhempi yliopistonlehtori, opettajankoulutuslaitos
matti.a.rautiainen@jyu.fi, 040-8053368

Mikko Hiljanen, yliopistonopettaja, opettajankoulutuslaitos
mikko.m.t.hiljanen@jyu.fi, 040-8054805

Perttu Männistö, yliopistonopettaja, opettajankoulutuslaitos
perttu.m.mannisto@jyu.fi, 040-8054729.

Lupaus paremmasta. Koulu ja demokratia Suomessa (Into Kustannus 2022)
Kirjan ovat toimittaneet yliopistonopettajat Mikko Hiljanen ja Perttu Männistö sekä Jyväskylän yliopiston vanhempi yliopistonlehtori Matti Rautiainen. Muita kirjoittajia ovat Aleksi Fornaciari, Sari Hietamäki, Tuija Kasa, Minna-Kerttu Kekki, Jesper Kristiansson, Olli-Pekka Moisio ja Tero Toivanen.

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@intokustannus.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös: Ranskalaisfilosofi Rancièren ajattelu haastaa suomalaisen demokratiakasvatuksen: tavoitteena tasa-arvo ja osallisuus (Hietamäki)21.11.2025 13:00:26 EET | Tiedote

YTM Sari Hietamäki tarkasteli väitöstutkimuksessaan ranskalaisfilosofi Jacques Rancièren ajattelun merkitystä demokratiakasvatukselle. Tutkimukseen kuului filosofian lisäksi etnografista tutkimusta opettajankoulutuksessa ja lukiossa. Tutkimus osoittaa, että demokratiakasvatus hyötyy erilaisista ajattelutavoista myös käytännön opetustyössä ja sen tutkimisessa.

Väitös: Tietotekniikan opetuksen tueksi kehitetty menetelmä auttaa tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa21.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote

FM Denis Zhidkikh kehitti väitötutkimuksessaan menetelmän, joka yhdistää toisiinsa digitaalisten oppimisympäristöjen keräämän datan ja opiskelijoiden omat kokemukset oppimisestaan. Menetelmä auttaa opetushenkilökuntaa muodostamaan tarkemman kuvan opiskelijan henkilökohtaisista oppimiseen liittyvistä haasteista ja tunnistamaan tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa.

Perinnöllinen alttius parempaan lihasvoimaan ennustaa parempaa toimintakykyä ja suojaa sairauksilta ikääntyessä20.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote

Lihasvoima on keskeinen osa ihmisen fyysistä toimintakykyä ja terveyttä. Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa tehdyssä väitöskirjatutkimuksessa selvitettiin uuden genomityökalun avulla, että parempaa lihasvoimaa tukeva geeniperimä ennustaa parempaa toimintakykyä, pienempää riskiä sairastua tyypillisimpiin kansansairauksiin sekä pidempää elinikää. Lisäksi havaittiin, että vapaa-ajan liikunnan merkitys lihasvoiman ylläpitämisessä on erityisen tärkeää heille, joilla on perinnöllinen alttius heikkoon lihasvoimaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye