Koulupäivä Slushissa – Takeoffissa ratkotaan yritysten tulevaisuuden haasteita

Lähes 400 toisen asteen opiskelijaa Suomesta, Ruotsista ja Virosta kokoontuu Slushin yhteydessä järjestettävään Takeoffiin, nuorten omaan bisnestapahtumaan.

Kuvaaja: Iiro Rautiainen

TATin Bisneskursseja opiskeleville nuorilla  perjantai 22.11. on erityisen odotettu koulupäivä, sillä moni heistä viettää sen Helsingissä bisnestapahtuma Takeoffissa. Takeoff järjestetään nyt jo viidettä kertaa. Tänä vuonna osallistujissa on ammatillisia opiskelijoita selvästi aiempaa enemmän, sillä Bisneskurssien materiaalien käyttö on lisääntynyt ammatillisella puolella.

”Haluamme tarjota Bisneskursseja opiskeleville nuorille erilaisen ja elämyksellisen koulupäivän. Päivän aikana nuoret pääsevät testaamaan oppimaansa ja havainnoimaan käytännössä, millaisia haasteita tämän päivän organisaatiot kohtaavat ja millaisia tulevaisuuden työelämätaitoja haasteiden ratkomiseen tarvitaan”, Bisneskurssien kumppanuuspäällikkö Heidi Puolitaival kertoo.

Tapahtuma koostuu inspiraatiopuheenvuoroista, yhteistyökumppaneiden vetämistä työpajoista ja vierailusta Slushiin. Tänä vuonna Giphyn perustaja Alex Chung, Redhill Gamesin toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Matias Myllyrinne, Tihkunan yrittäjät Elli Jaakola ja Anni Tonttila, N2:n toimitusjohtaja Alex Nieminen sekä Lipasun perustajajäsen Anni Niskakoski jakavat tarinansa osallistujille.

Työpajojen teemat käsittelevät samoja asioita, mitä tällä hetkellä yrityksissä pohditaan: vastuullisuutta, palvelumuotoilua, vaikuttamista, tekijänoikeuksia sekä tulevaisuuden työympäristöjä. Takeoffin kumppanit Lidl, Nordea, Tela, PRH ja Microsoft tuovat teemat opiskelijoille työstettäväksi erilaisina haasteina ja tehtävinä.

”Kumppaniemme järjestämät käytännönläheiset työpajat ja yrittäjien ja muiden työelämän konkareiden pitämät inspiroivat puheenvuorot ovat varmasti tapahtuman opettavaisinta sisältöä. Yksi mieleenpainuvimmista kokemuksista päivän aikana lienee vierailu Slushiin, jossa opiskelijat pääsevät tutustumaan startupien maailmaan”, Puolitaival jatkaa.

”Takeoff 2018 kuuluu elämäni kohokohtiin. Se on ollut paras mahdollisuus päästä kurkistamaan bisnesmaailmaan sisälle ja verkostoitumaan”, kommentoi Saara Ista Hämeenlinnan lyseon lukiosta.

Katso video Takeoff 2018 -tapahtumasta

Kuvaaja: Iiro Rautiainen

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin uudeksi toimitusjohtajaksi2.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 2.1.2020. Tällä hetkellä Järvelä toimii Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n viestintä- ja HR-johtajana. Aiemmin Jenni Järvelä on toiminut useissa eri tehtävissä median ja viestinnän parissa muun muassa Kymen Sanomien päätoimittajana, ET-lehden toimituspäällikkönä, Etelä-Suomen Sanomien toimitus- ja uutispäällikkönä sekä Suomen Akatemian tiedottajana. Koulutukseltaan hän on filosofian ja kauppatieteiden maisteri. - TAT tekee erittäin merkityksellistä työtä nuorten hyväksi, erityisesti talous- ja työelämätaitojen sekä yrittäjyystaitojen parantamiseksi. Kaikki tämä on viestintää, joten Jenni Järvelä on sekä taustansa että näyttöjensä puolesta erinomainen valinta TATin uudeksi toimitusjohtajaksi, sanoo TATin hallituksen puheenjohtaja Minna Vanhala-Harmanen. - Se, miten nuoret näkevät työelämän ja yrittäjyyden, on merkityksellinen asia koko Suomelle. TATin tärkeä tehtävä on antaa nuorille työelämässä

Suomalaisten mielestä kodit ensisijaisesti vastuussa nuorten talousosaamisesta − kampanja kannustaa vanhempia puhumaan rahasta1.10.2019 06:00:00 EESTTiedote

Tutkimusten mukaan vanhempien rahankäyttötavat ja tyyli puhua rahasta periytyvät. On tärkeää miettiä, kuinka kotona käydyistä rahaan liittyvistä keskusteluista saisi mahdollisimman rakentavia niin niukassa kuin yltäkylläisessäkin rahatilanteessa. Tänään käynnistyvällä #puhurahasta-kampanjalla tarjotaan tukea kotona tapahtuvaan talouskasvatukseen sekä kannustetaan vanhempia puhumaan rahasta lasten ja nuorten kanssa. Kampanja-aika on 1.–13.10.2019.

Ylen toimitus kasvaa tänä lukuvuonna yli tuhannella kuudesluokkalaisella3.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Yle tarjoaa kuudesluokkalaisille mahdollisuuden pyörittää uutistoimitusta, kun Talous ja nuoret TATin Yrityskylä ja Yle aloittavat yhteistyön Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Ensimmäisen lukuvuoden aikana Yrityskylä Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla vierailee yhteensä noin 15 000 kuudesluokkalaista opettajineen, joista noin 1200 tulee työskentelemään päivän Ylen pienoistoimituksessa.