Koulupäivä Slushissa – Takeoffissa ratkotaan yritysten tulevaisuuden haasteita

Lähes 400 toisen asteen opiskelijaa Suomesta, Ruotsista ja Virosta kokoontuu Slushin yhteydessä järjestettävään Takeoffiin, nuorten omaan bisnestapahtumaan.

Kuvaaja: Iiro Rautiainen

TATin Bisneskursseja opiskeleville nuorilla  perjantai 22.11. on erityisen odotettu koulupäivä, sillä moni heistä viettää sen Helsingissä bisnestapahtuma Takeoffissa. Takeoff järjestetään nyt jo viidettä kertaa. Tänä vuonna osallistujissa on ammatillisia opiskelijoita selvästi aiempaa enemmän, sillä Bisneskurssien materiaalien käyttö on lisääntynyt ammatillisella puolella.

”Haluamme tarjota Bisneskursseja opiskeleville nuorille erilaisen ja elämyksellisen koulupäivän. Päivän aikana nuoret pääsevät testaamaan oppimaansa ja havainnoimaan käytännössä, millaisia haasteita tämän päivän organisaatiot kohtaavat ja millaisia tulevaisuuden työelämätaitoja haasteiden ratkomiseen tarvitaan”, Bisneskurssien kumppanuuspäällikkö Heidi Puolitaival kertoo.

Tapahtuma koostuu inspiraatiopuheenvuoroista, yhteistyökumppaneiden vetämistä työpajoista ja vierailusta Slushiin. Tänä vuonna Giphyn perustaja Alex Chung, Redhill Gamesin toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Matias Myllyrinne, Tihkunan yrittäjät Elli Jaakola ja Anni Tonttila, N2:n toimitusjohtaja Alex Nieminen sekä Lipasun perustajajäsen Anni Niskakoski jakavat tarinansa osallistujille.

Työpajojen teemat käsittelevät samoja asioita, mitä tällä hetkellä yrityksissä pohditaan: vastuullisuutta, palvelumuotoilua, vaikuttamista, tekijänoikeuksia sekä tulevaisuuden työympäristöjä. Takeoffin kumppanit Lidl, Nordea, Tela, PRH ja Microsoft tuovat teemat opiskelijoille työstettäväksi erilaisina haasteina ja tehtävinä.

”Kumppaniemme järjestämät käytännönläheiset työpajat ja yrittäjien ja muiden työelämän konkareiden pitämät inspiroivat puheenvuorot ovat varmasti tapahtuman opettavaisinta sisältöä. Yksi mieleenpainuvimmista kokemuksista päivän aikana lienee vierailu Slushiin, jossa opiskelijat pääsevät tutustumaan startupien maailmaan”, Puolitaival jatkaa.

”Takeoff 2018 kuuluu elämäni kohokohtiin. Se on ollut paras mahdollisuus päästä kurkistamaan bisnesmaailmaan sisälle ja verkostoitumaan”, kommentoi Saara Ista Hämeenlinnan lyseon lukiosta.

Katso video Takeoff 2018 -tapahtumasta

Kuvaaja: Iiro Rautiainen

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Yrittäjyystaitojen työkalupakki Tralla.fi on nyt auki20.4.2020 10:00:00 EESTTiedote

Tralla.fi on maksuton palvelu opettajille ja kaikille yrittäjyyskasvatuksen toimijoille. Palvelu tarjoaa laajan valikoiman materiaaleja, malleja ja työkaluja yrittäjyystaitojen kehittämiseen helposti yhdestä paikasta. ”Tralla-palvelun avulla yrittäjyystaitojen harjoitteleminen on mahdollista kaikissa oppiaineissa eri koulutusasteilla. Haluamme tarjota heti käyttöön otettavia työkaluja, jotta mahdollisimman moni suomalainen lapsi ja nuori pääsisi kehittämään yrittäjämäisiä tietojaan, taitojaan ja asenteitaan. Trallan motto onkin jatkossa Yrittäjyystaidot kuuluvat kaikille”, Trallan projektipäällikkö Suvi Kytöharju kertoo. Trallasta löytyy eri oppiaineisiin muun muassa erilaisia valmiita tehtäviä, ideoita hyvistä käytännöistä, videoita sekä vinkkejä erilaisista peleistä ja sovelluksista, jotka kehittävät yrittäjyysosaamista. Osa materiaaleista soveltuu myös hyvin etäopiskeluun. Kevään aikana sivuston kieliversiota kehitetään ja lähikuukausina palveluun voi lisätä muun muassa materiaalia