Kouvolan Lakritsi ja Järvenpään Citymarket laittavat hyvän kiertämään – nuorisokampanjan palkintona työpaikka ja omistusasunto

Kouvolan Lakritsi ja Järvenpään K-Citymarket haluavat tehdä Kouvolasta Suomen positiivisimman kaupungin. Yritys on aloittanut Uusi alku Kouvolassa -kampanjan, jonka tavoitteena on antaa mahdollisuus nuorelle aikuiselle, joka ei ole vielä löytänyt paikkaansa yhteiskunnasta. Voittaja saa työpaikan lakutehtaalta ja hänelle lahjoitetaan oma asunto.

Voittaja saa omakseen Kouvolan Kuusankoskella sijaitsevan kerrostaloasunnon, joka on suuruudeltaan noin 40 m2. Asunto on kauttaaltaan remontoitu, ja se myös kalustetaan tarvittaessa.

”Kouvola voi tarjota mahtavia juttuja, täällä on töitä, hieno luonto ja liikuntamahdollisuudet. Mutta ei riitä, että sanotaan, että täällä on hyvä asua – pitää olla valmis tekemään tekoja hyvin asioiden puolesta”, kertoo lakutehtailija Timo Nisula.

Ajatus kampanjasta sai alkunsa keväällä, kun Kouvolan Lakritsi valmisti maailman suurimman makeispussin. Yli 800 kiloa painanut lakupussi sai kunnian päästä Guinnessin maailmanennätysten joukkoon. Pussi lahjoitettiin Järvenpään K-Citymarketille, joka valittiin viime vuonna maailman parhaimmaksi ruokakaupaksi.

Järvenpään K-Citymarketin kauppias Markku Hautalalla on myös historiaa Kymenlaaksossa. Molempia filantrooppeja korpesi kevään lomautusuutiset, ja syntyi ajatus laittaa hyvä kiertämään ja auttaa konkreettisesti edes yhtä ihmistä.

”Haluan mahdollistaa asioita. Timo lupasi antaa nuorelle työpaikan ja Järvenpään K-Citymarket hankkii sopivan asunnon ja huolehtii sen remontoinnista ja muista asuntoon liittyvistä kuluista”, kertoo kauppias Markku Hautala. Myös Kouvolan kaupunki on mukana tukemassa kampanjaa.

Haku työpaikkaan alkaa juhannuksen jälkeisellä viikolla nuorille keikkatyötä tarjoavan Work Pilotsin kautta. Vaikka palkinnon – työpaikan ja asunnon Kouvolasta – voi saada vain yksi henkilö, on tavoitteena törmäyttää myös mahdollisimman paljon työnantajia ja nuoria hakijoita Work Pilotsin kautta.

”Haastamme kaikki yritykset tarjoamaan nuorille töitä vaikka lyhyemmäksikin aikaa. Toivomme, että saamme kampanjan tiimoilta paljon hakemuksia, joita voidaan hyödyntää Work Pilotsin työpaikkahauissa muutenkin”, kertoo Markku Hautala.

Hakemusten perusteella haastatteluun valitaan viisi nuorta. Etuna on, jos henkilö voisi myös somettaa elämästään uudessa työssä ja kaupungissa.

”Kuka vain nuori henkilö voi hakea. Tarjoamme työtä lähtökohtaisesti tuotantotyöntekijänä, mutta sehän toki muotoutuu sitten tekijän mukaan. Parhaimmillaan tänne tulisi vaikka työtön pohjalainen, joka menee kouvolalaisen kanssa naimisiin ja integroituu tänne pysyvästi”, nauraa Timo Nisula.

Lakutehtailija ja kauppias haluavat hankkeelle myös jatkoa. ”Toivomme, että muuttotappiopaikkakunnalla toimivat yritykset jatkaisivat jalanjäljillämme ja loisivat nuorille mahdollisuuksia. Seuraavaksi voisi olla vaikka Uusi alku Kotkassa”, pohtii Markku Hautala.

Työpaikkaa voi hakea täältä https://uusialkukouvolassa.fi/

Lisätietoja:

Timo Nisula, lakutehtailija