Kouvolassa väen väheneminen laskee asuntojen kysyntää – Ikäihmisille soveltuvien asuntojen tarve kasvussa

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa tekemän vuokramarkkinakatsauksen mukaan Kouvolan negatiivinen väestönkehitys ennakoi vuokra-asuntojen kysynnän laskevan Kouvolassa. Kaupungin väestön ikääntyminen kuitenkin lisää senioreille soveltuvien asuntojen tarvetta.

Kouvolan väkiluku on voimakkaassa laskussa, eikä negatiiviselle kehitykselle ole näkyvissä loppua. Väkiluku on laskenut viime vuodet lähes tuhannella asukkaalla vuodessa. Ikäryhmistä ainoastaan yli 75-vuotiaiden asukkaiden määrä on kasvussa. Kun vuonna 2015 noin joka kymmenes kouvolalainen oli yli 75-vuotias. Tilastokeskus ennustaa noin joka viidennen kaupungin asukkaan olevan vastaavan ikäinen vuonna 2030.

”Metsäteollisuuden rakennemuutoksella on pitkä varjo Kouvolan seudulla. Tehtaiden sulkemiset ovat jättäneet jälkensä kaupungin väestökehitykseen. Opiskelija- ja perheasuntojen sijaan senioriasuntojen kysyntä kasvaa kaupungissa tulevina vuosina”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen toteaa.

Kouvolassa vuokrat ovat kuluneen vuoden aikana kasvaneet maltillisesti puolella prosentilla. Suhteellisesti nopeimmin ovat kasvaneet yksiöiden vuokrat (+0,8 %). Viiden vuoden tarkastelussa vuokrat ovat kasvaneet suhteellisen tasaisesti kaikissa huoneistotyypeissä viidellä prosentilla. Viiden vuoden kehitys vaikuttaa prosenttien osalta yllättävän positiiviselta huomioiden kaupungin negatiivinen väestökehitys. Suhteellisia muutoksia tarkastellessa on hyvä huomioida, että kaupungin vuokrataso (10,8 €/m²) on hyvin alhainen. Absoluuttisesti neliövuokrataso on kasvanut viidessä vuodessa vain noin 50 sentillä.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Vuokraovi.com-sivustolla ilmoitettujen yksiöiden kokonaisvuokran mediaani oli Kouvolassa 420 euroa. Vuokrapyynnit olivat keskimäärin välillä 371–450 euroa. Yli 500 euron vuokrapyynnit yksiöistä ovat kaupungissa harvinaisia.

Tuoreet tiedot huhti-toukokuun vuokrailmoituksista osoittavat kolmioiden vuokrapyyntien olleen alkuvuoteen verrattuna noin 10 prosenttia alhaisemmat. Laskukehitys on alkanut jo vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Vuosi sitten vastaavalla ajanjaksolla vuokrapyynnit olivat kasvussa. Havaintojen perusteella erityisesti suurempien asuntojen vuokratasoon kohdistuu kaupungissa laskupainetta.

Keskimääräinen markkinointiaika Vuokraovi.com-sivustolla oli Kouvolassa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 28 päivää. Tämä on neljä päivää vähemmän kuin edellisellä vuosineljänneksellä, mutta 8 päivää enemmän kuin vuosi sitten vastaavalla ajanjaksolla. Keskimääräinen vuokrausaika on heilahdellut voimakkaasti 20 ja 30 päivän välillä. Parina viime vuotena markkinointiajat ovat olleet loppuvuodesta kasvussa ja alkuvuodesta laskussa. Vuoden 2019 yksiöihin ja kaksioihin vuokralainen löytyi keskimäärin 22 päivässä ja kolmioihin 26 päivässä.

”Kouvolan näkymiin pientä piristystä ovat tuoneet työttömyyden lasku, vuoden 2019 asuntomessut sekä uuden Kymiring-kilparadan ensi vuoden MotoGP-osakilpailu. Kouvola on myös merkittävästi panostanut rakenteilla olevaan rautatie-maantieterminaaliin. Mittavan hankkeen näkymät riippuvat vahvasti Venäjän ja Kiinan tavaraliikenteen tulevaisuuden kehityksestä koronan jälkeen. Automaattisesti investointi ei käännä Kouvolan väestö- ja työpaikkakehitystä”, Rokkanen toteaa.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Riihimäki ensimmäistä kertaa mukana Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa – päihitti niukasti Hämeenlinnan10.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Riihimäki on ensimmäistä kertaa mukana Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Kaupunki päihitti niukasti Kanta-Hämeen keskuskaupungin Hämeenlinnan. Molemmat Kanta-Hämeen kaupungit jäivät vertailun häntäpäähän. Riihimäki oli sijalla 22 ja Hämeenlinna sijalla 23 vertailussa mukana olleiden 27 kaupungin joukossa. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.