KOVA: Kohtuuhintaiset asuntotoimijat kantavat yhteiskuntavastuuta vuokrankorotuksissa

Tänään 16.11.2022 syyskokoukseensa kokoontuneet Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n jäsenet ovat erittäin huolissaan asumiskustannusten jo tapahtuneista ja tulevista nousuista. Korkotason nousu yhdistettynä muun muassa kaukolämmön ja sähkön hintojen merkittäviin nousuihin luo merkittäviä vuokrien ja käyttövastikkeiden korotuspaineita useiksi tuleviksi vuosiksi.

Jo nyt on tiedossa, että valtion tuella rakennetuissa vuokra- ja asumisoikeusasunnoissa vuonna 2023 vuokrien ja käyttövastikkeiden korotukset tulevat olemaan pääosin merkittävästi korkeampia kuin mihin viime vuosina on totuttu. Korotukset asettunevat pääosin noin 3,5–10 prosentin välille, yhtiöstä riippuen. Omakustannusperiaatetta noudattavilla vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin siirtää nousevat rahoitus- ja ylläpitokulut lopulta täysimääräisesti vuokriin ja käyttövastikkeisiin.

Vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöt kuitenkin tuntevat yhteiskunnallisen ja sosiaalisen vastuunsa. Monissa vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöissä onkin päädytty siihen, että vaikka todelliset kustannusten nousut edellyttäisivät korkeampia vuokrien ja vastikkeiden korotuksia, niitä jaksotetaan mahdollisuuksien mukaan tuleville vuosille niin, että kaikkia nousevia kuluja ei siirretä kerralla asukkaiden maksettavaksi.

Asumiskustannusten todelliset nousut ovat yleisesti ottaen rajumpia kuin mitä vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöt ensi vuodeksi nostavat asukkaiden vuokria ja käyttövastikkeita. Yhtiöt siis kantavat yhteiskunnallista ja sosiaalista vastuutaan, kun ne eivät vie kerralla vuokriin ja käyttövastikkeisiin täysimääräisiä korotuksia. Mahdollisuus tähän toki riippuu yhtiöstä, sen taloudellisesta tilanteesta ja sen mahdollisuuksista tehdä muita tilapäisiä säästöjä, kuten peruskorjausten ja muiden korjausten aloitusten hienoista lykkäämistä. Myös uudistuotanto ja sen aloitusten ajoitukset ovat tarkastelun alla. Yhtiöt tekevät kaikkensa, jotta asumiskulut korottuisivat mahdollisimman vähän kerralla. Tämä toisaalta tarkoittaa sitä, että huomattavia asumiskustannusten korotuksia on luvassa myös tuleville vuosille.

Kohtuuhintaisen asuntotuotannon merkitys korostuu asumisen kallistuessa

Vaikka valtion tuella rakennetussa asuntokannassa asumiskustannuksiin kohdistuu korotuspaineita, asumisen kallistuminen yhtäältä myös korostaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon tarvetta ja merkitystä asumiskustannusten hillitsijänä. Valtion tuella rakennetussa asuntokannassa vuokrat ja käyttövastikkeet ovat monilla paikkakunnilla pääosin 20–60 prosenttia edullisemmat kuin markkinahintaisen vuokra-asuntokannan hintataso.

Kohtuuhintaiselle asuntotuotannolle on myös runsaasti kysyntää, sillä asumisen kalleus kurjistaa etenkin pienituloisia ja heidän mahdollisuuksiaan hankkia tarpeisiinsa sopiva asunto. Myös työmarkkinoiden toimivuuden ja työvoiman liikkuvuuden edistämiseksi tarvitaan etenkin kohtuuhintaista asuntotuotantoa.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n syyskokous

KOVAlla on 117 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 310 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat yli 80 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 70 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittavat vuonna 2022 yhteensä yli 6 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

Ympäristövastuullisuusteot näkyvät vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden jokapäiväisessä toiminnassa8.12.2022 06:59:00 EET | Tiedote

Ympäristövastuullisuustekojen merkitys on noussut tärkeään rooliin myös vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden toiminnassa. KOVAn jäsenilleen toteuttaman vastuullisuus- ja ympäristöasioiden kyselyn mukaan KOVAn jäsenistä 63 % tekee suunnitelmallista ja erikseen raportoitavaa vastuullisuustyötä, kuten ympäristöön sekä sosiaaliseen tai taloudelliseen vastuuseen liittyviä toimenpiteitä. Vastaajista 21 % kertoi myös noudattavansa jotain vastuullisuuden raportointistandardia. KOVA teetti jäsenistölleen vastaavan kyselyn vuonna 2020, jolloin tämä luku oli 15 %.

KOVAn jäsenyhtiöt pitävät vuokrankorotukset maltillisina30.11.2022 06:59:00 EET | Tiedote

Kiinteistöjen ylläpitokustannusten poikkeuksellisen voimakkaan kasvun myötä myös valtion tuella rakennettuihin vuokra- ja asumisoikeusasuntoihin kohdistuu huomattavaa asumiskustannusten nousua. Tämä tarkoittaa sitä, että omakustannusperiaatteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden on tulevina vuosina siirrettävä kasvavat rahoitus- ja ylläpitokulut täysimääräisesti vuokriin ja käyttövastikkeisiin.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n hallitukseen muutoksia – Närö jatkaa puheenjohtajana viimeistä vuottaan16.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n puheenjohtajana vuonna 2023 jatkaa Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) toimitusjohtaja Jaana Närö. Valinnan teki tänään Helsingissä kokoontunut KOVAn syyskokous. Jaana Närö on toiminut KOVAn puheenjohtajana yhdistyksen perustamisesta lukien. KOVAn hallituksen kokoonpanoon puolestaan tuli useita muutoksia.