KOVAn hallitukseen muutoksia - Närö jatkaa puheenjohtajana

Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) toimitusjohtaja Jaana Närö on valittu jatkamaan Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n puheenjohtajana vuonna 2022. Valinnan teki tänään Helsingissä kokoontunut KOVAn syyskokous. Jaana Närö on toiminut KOVAn puheenjohtajana yhdistyksen perustamisesta, vuodesta 2013 lukien. KOVAn hallituksen kokoonpanoon puolestaan tuli useita muutoksia ja hallituksen koko kasvoi 11 jäseneen.

- KOVA jatkaa määrätietoista toimintansa kehittämistä ja laajentumistaan myös vuonna 2022. Näin voimme palvella paitsi jäsenistöämme paremmin, myös tehdä entistä vaikuttavampaa edunvalvontaa.Vuonna 2022 KOVAn edunvalvonnassa korostuvat asuntopolitiikan 8 vuoden kehittämisohjelman toimeenpano, kiinteistökannan hiilineutraalisuusasiat ja valmistautuminen vuoden 2023 eduskuntavaaleihin, Jaana Närö linjaa.

Hallituksen uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin oululaisen Sivakka-yhtymä Oy:n toimitusjohtajana toimiva Raimo Hätälä. Hätälä on viimeksi ollut KOVAn hallituksessa vuosina 2013-2015.

Hallituksen muiksi jäseniksi valittiin Jukka Anttonen (Lahden Talot Oy, Lahti), Veli Haukka (Lohjan Vuokra-asunnot Oy, Lohja), Jaakko Kammonen (Espoon Asunnot Oy, Espoo), Esa Kankainen (Asuntosäätiö sr, Espoo), Petri Kokkonen (Yrjö ja Hanna -säätiö sr, Helsinki), Heli Kotilainen (Setlementtiasunnot Oy, Helsinki), Esa Mustonen (TA-Asumisoikeus Oy, Espoo), Jari Mäkimattila (A-Kruunu Oy, Helsinki) ja Taina Ruhala (Kiinteistö Oy Haapajärven Vuokratalot, Haapajärvi). Kaikki hallituksen jäsenet ovat edustamiensa yhtiöiden toimitusjohtajia. Hallituksen jäsenistä Petri Kokkonen, Heli Kotilainen, Esa Mustonen, Jari Mäkimattila ja Taina Ruhala ovat uusia.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry antoi syyskokouksessa julkilausuman. Sen mukaan ARA-asuminen tuottaa laatua kohtuulliseen hintaan. ARA-asumisessa on mahdollista yhdistää useita asumisen laatuun liittyviä tekijöitä, kuten asumisväljyyttä ja hyvää hinta-laatusuhdetta. ARA-asunnot ovat myös yleensä väljempiä kuin vapaarahoitteiset asunnot.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen suurin edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestö. KOVAn jäsenet omistavat pääasiassa joko normaaleja vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja. Osa KOVAn jäsenistä omistaa myös erityisryhmien vuokra-asuntoja, kuten palvelu-, opiskelija- ja nuorisoasuntoja.

KOVAlla on 114 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 305 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat yli 80 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, yli 65 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 90 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittivat vuonna 2021 yhteensä lähes 7 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.