Kovasen perheyhtiön sukupolvenvaihdossa Eeva Kovanen halusi rikkoa sukupuolirooleja: “Alalla naurettiin, että nyt ei kyllä tytöt ymmärrä niinku autolla ajamisesta mitään”

Eeva Kovanen ja hänen siskonsa joutuivat taistelemaan ennakkoluuloja vastaan hypätessään perheyrityksensä johtoon miesvaltaiselle kuljetusalalle. Kun brändiväri muuttui vaaleasta mustaksi ja kaikki autot kokivat kasvojenkohotuksen, saivat siskokset osakseen naurua ja epäilyksiä. “Naurettiin alalla sitä, että nyt ei kyllä tytöt ymmärrä niinku autolla ajamisesta mitään, isot linja-autotkin laitetaan mustiksi - eikö ne ymmärrä että pimeessä on vaikea mustaa bussia peruuttaa”, muistelee Kovanen, jonka mielestä taitava kuski osaa peruuttaa minkäväristä autoa tahansa. Kovasella on itselläkin linja-ajokortti takataskussa ja hän tietää, että peruuttaminen on ajotaitokysymys. Autojen värien muutoksen takana oli ajatus siitä, että Kovasen autoja ei ollut tarkoitus tunnistaa enää isoista logoista, vaan mieluummin autojen palvelusta sekä niiden puhtaudesta.

Omistajuuden alkutaipaleilla vuonna 2011 Kovasen täytyi pohtia, mihin yhtiötä viedään ja minkälaisia omistajia he olisivat. Oli selkeää, mistä täytyi luopua ja mihin panostaa enemmän. Ensimmäistä kertaa yrityksen rooleja eriteltiin ja tehtiin selkeämmiksi, sekä yhtiöön otettiin ulkopuolisia hallituksen jäseniä - ennen perhe, johtoryhmä ja hallitus olivat kaikki sama asia. Yritys kävi läpi uudistuksia arvoissa, brändäyksessä sekä hallituksen roolijaoissa.

Vuonna 2017 Kovanen perheineen myi henkilökuljetustoiminnan Cabonline Finland Oy:lle. Käytyään läpi yrityksen myyntiprosessin, on Kovanen sitä mieltä että yrittäjyys ja omistajuus eroaa paljonkin toisistaan. Kovanen kertoo omistajuuden olevan enemmän elämäntapa kuin ammatti, vaikka työllä elättäisikin itsensä. Perheyrittäjällä kaikki elämänvaiheet nivoutuun ristiin, työ ja koti kulkevat käsi kädessä.

Jaksossa Kovanen kertoo, kuinka perheen yritys siirtyi ensimmäiseltä sukupolvelta toiselle, minkälaisia ennakkoluuloja vastaan täytyi taistella, ja kuinka oma asennoituminen omistajuuteen on vuosien varrella muuttunut.

Kuuntele uusin jakso nyt Poditissa.