KPY:n edustajisto päätti osuuskunnan sääntöjen muuttamisesta ja osuuksien jakamisesta

Jokaisen nykyisen osuuden jakaminen neljäksi osuudeksi ei vaikuta osuuksien kokonaisarvoon. Edustajiston nyt päättämät sääntömuutokset eivät edellytä jäseniltä tai osuudenomistajilta toimenpiteitä.

Osuuskunta KPY:ssä ylintä päätösvaltaa käyttävä edustajisto teki kokouksessaan 11.10.2022 päätöksiä, joiden tarkoituksena on edistää KPY:n mahdollisen First North -listautumisen valmistelua.

Edustajisto päätti KPY:n osuuksien jakamisesta siten, että jokainen nykyinen osuus jaetaan neljäksi osuudeksi. Osuuksien jakaminen toteutetaan käytännössä maksuttomalla osuusannilla. Siinä kullekin osuudenomistajalle annetaan maksutta uusia osuuksia osuudenomistajien omistamien osuuksien mukaisessa suhteessa siten, että kutakin osuutta kohti annetaan kolme (3) uutta osuutta.

”Olemme tehneet vastaavan kaltaisen teknisen toimenpiteen jo aiemmin, kun yksi puhelinosake muunnettiin sadaksi KPY:n osuudeksi vuonna 2007. Toimenpiteellä ei ole vaikutusta osuuksien kokonaisarvoon. Sen tarkoituksena on osuuksien vaihdantamahdollisuuksien parantaminen kasvattamalla osuuksien määrää”, KPY-konsernin toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen kommentoi.

Päätöksen myötä nykyisin esimerkiksi sata (100) KPY:n osuutta omistava osuudenomistaja omistaa jatkossa 400 osuutta. Osuuksien jakamisen johdosta osuuskunnan sääntöjen mukaista osuusmaksua muutetaan 0,085 eurosta 0,02125 euroon. Osuusmaksujen muodostama osuuspääoma pysyy muuttumattomana. Muutos ei edellytä nykyisiltä omistajilta toimenpiteitä.

Edustajisto päätti kokouksessaan lisäksi hyväksyä hallituksen esittämät muut muutokset Osuuskunta KPY:n sääntöihin ja vaalijärjestykseen. Kyseisten muutosten tavoitteena on osaltaan mahdollistaa KPY:n mahdollinen listautuminen Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle.

Tiedot hallituksen ehdottamista sääntömuutoksista sekä niiden keskeisestä sisällöstä on lähetetty KPY:n jäsenille etukäteen tiedoksi syyskuussa 2022. Muutokset eivät vaikuta KPY:n jäsenten ja osuudenomistajien omistusten kokonaisarvoon. Ne eivät myöskään vaikuta jäsenten mahdollisuuksiin vaikuttaa osuuskunnan toimintaan. Edustajiston nyt päättämät sääntömuutokset eivät edellytä jäseniltä tai osuudenomistajilta toimenpiteitä.

KPY tekee osuuksien jakamista ja sääntömuutoksia koskevat tarvittavat ilmoitukset niiden rekisteröimiseksi kaupparekisteriin ja arvo-osuusjärjestelmään. Rekisteröinnit toteutetaan lähipäivinä.

First North -listautumista edistetään aktiivisesti, päätöksen ajankohta siirtyy

Kuten aiemmin on tiedotettu, KPY selvittää mahdollisuutta listautua Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle. KPY on aiemmin arvioinut, että First North -listautuminen olisi mahdollinen aikaisintaan tämän vuoden lopulla, mutta aikatauluun voi vaikuttaa esimerkiksi Voimatelin ja Enersense International Oyj:n järjestelyn käsittely Kilpailu- ja kuluttajavirastossa. KPY ja Enersense International Oyj ovat kesäkuussa allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaisesti Enersense hankkii KPY:n tytäryhtiön Voimatel Oy:n koko osakekannan osakevaihdolla. Yrityskauppa on ehdollinen muun muassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnälle.

First North -listautuminen olisi KPY:n tulevaisuuden kannalta merkittävä askel. Tämä huomioiden KPY:n hallitus on arvioinut, että olosuhteet eivät juuri nyt ole parhaat mahdolliset listautumiselle ja on siksi päättänyt siirtää listautumista koskevaa päätöstä tämän vuoden loppua myöhempään ajankohtaan.

”Markkinoihin liittyy tällä hetkellä useita epävarmuuksia ja geopoliittinen tilanne on hyvin arvaamaton. Lisäksi Voimatel-järjestelyn kilpailuviranomaisprosessi on edelleen kesken. Koska kyseessä on yhden keskeisimmän tytäryhtiömme omistusta koskeva järjestely, asia on olennainen myös KPY:n omistajien kannalta. Katsomme, että tämä järjestely on tärkeää saattaa päätökseen, ennen kuin mahdollisesta First North -listautumisesta ja sen toteuttamisesta voidaan päättää”, KPY:n hallituksen puheenjohtaja Tarja Tikkanen kommentoi.

KPY tiedottaa mahdollisen First North -listautumisen tavoiteaikataulusta tarkemmin, kun Kilpailu- ja kuluttajaviraston Voimatel-järjestelyä koskeva päätös on saatu.

Toteutuessaan First North -listautuminen edistäisi osaltaan KPY:n strategista uudistumista sekä mahdollistaisi luotettavan ja joustavan osuuksien vaihdannan KPY:n omistajille. ”Tämä arvio ei ole muuttunut. Edistämme edelleen asiaa aktiivisesti”, Tikkanen päättää.

Lisätietoja: KPY-konsernin toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen, puh. 050 328 2648, anssi.lehikoinen@kpy.fi

KPY on arvopohjainen monialakonserni, jonka omistaa Osuuskunta KPY:n osuudenomistajien muodostama yhteisö. Haluamme luoda elinvoimaa omaa toimintaamme laajemmin sijoittamalla arvopohjaamme sopiviin, toimintansa käynnistys- ja alkuvaiheen ohittaneisiin kannattavan kasvun yhtiöihin sekä kehittämällä modernia työpäiväkokemusta edistäviä toimitilakiinteistöjämme. Olemme lähes 140-vuotias, omistusyhtiöidemme kehittämiseen vahvasti sitoutunut konserni, jonka liikevaihto vuodelta 2021 ylitti 300 miljoonaa euroa.

Kysely: Pk-yrityksille jääneet vieraiksi kasvurahoituksen muut instrumentit kuin tulorahoitus ja lainat23.11.2022 09:13:34 EET | Tiedote

Suomalaisista pienistä ja keskisuurista yrityksistä (pk-yrityksistä) yli 60 % tähtää kasvuun tulorahoituksen kautta ja 31 % aikoo hyödyntää laina- tai pankkitakauksia. Suomalaisiin arvo- ja kasvuyhtiöihin sijoittavan KPY-konsernin toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen toteaa, että pk-yrittäjien suosimat rahoitusinstrumentit ovat linjassa yritysten maltillisten kasvutavoitteiden kanssa. Hän kuitenkin muistuttaa, että kansainvälisiä menestystarinoita syntyy harvoin pelkän tulorahoituksen turvin.

Osuuskunta KPY, konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.202231.8.2022 09:30:00 EEST | Tiedote

Osuuskunta KPY Lehdistötiedote 31.8.2022 klo 9.30 Tämä tiedote on tiivistelmä KPY-konsernin puolivuosikatsauksesta tammi-kesäkuu 2022. Tiedote on kokonaisuudessaan tämän lehdistötiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme osoitteessa https://www.kpy.fi/sijoittajalle/vuosi-ja-osavuosikatsaukset/. Tammi-kesäkuu 2022 lyhyesti Liikevaihto oli 106,8 (147,2) miljoonaa euroa. Liikevaihto laski vertailukauteen nähden erityisesti vuonna 2021 toteutetuista yritysjärjestelyistä johtuen. Käyttökate oli 2,9 (13,5) miljoonaa euroa. Liiketulos oli -3,4 (5,4) miljoonaa euroa.Vertailukauden käyttökate ja liikevoitto sisälsivät yritysjärjestelyihin ja kertaluonteisiin omaisuuden arvonalennuksiin liittyviä eriä. Yritysjärjestelyiden vaikutus vertailukauden käyttökatteeseen oli noin 6,5 miljoona euroa. Yritysjärjestelyiden ja arvonalennusten nettomääräinen vaikutus vertailukauden liikevoittoon oli puolestaan noin 5,3 miljoonaa euroa. Vastaavanlaisia eriä ei sisälly katsauskauden 1–6/2022 tuloksee

KPY ja LähiTapiola vähemmistöomistajiksi vauhdittamaan Gebwell Oy:n kasvutavoitteita22.6.2022 09:30:00 EEST | Tiedote

Pohjois-Savossa Leppävirralla toimiva Gebwell Oy on ympäristöystävällisiä ja ekologisia lämmitys- ja jäähdytys-ratkaisuja toimittava yhtiö, jonka asiakkaita ovat LVI-urakoitsijat ja loppukäyttäjinä erityisesti suuret yrityskiinteistöt ja asunto-osakeyhtiöt. Vuonna 2006 perustettu Gebwell tavoittelee merkittävää roolia ympäristöystäväl-listen ratkaisuiden tuottajana energiamurroksessa, jossa tarve uusille fossiilittomille ratkaisuille on voimakkaassa kasvussa.

Voimatel Oy osaksi Enersense International Oyj:ta – KPY:stä yksi Enersensen suurimmista omistajista20.6.2022 12:11:39 EEST | Tiedote

Arvopohjainen monialakonserni KPY ja päästöttömien energiaratkaisuiden toteuttaja Enersense International Oyj ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaisesti Enersense hankkii KPY:n kriittiseen infrastruktuuriin ja energiapalveluihin erikoistuneen tytäryhtiö Voimatel Oy:n koko osakekannan osakevaihdolla. Kyseessä on merkittävä järjestely toimialalla, minkä vuoksi yrityskauppa on ehdollinen muun muassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnälle. Yrityskaupan toteuttamiseksi Enersense International Oyj toteuttaa suunnatun osakeannin Osuuskunta KPY:lle. Osakevaihdon lisäksi Osuuskunta KPY tekee 2,2 miljoonan euron sijoituksen Enersenseen.