Kreate luovutti Turun kehätien toisen vaiheen tilaajalle puoli vuotta etuajassa – Kauselan ja Pukkilan välillä liikenteen turvallisuus ja sujuvuus paranivat

E18-tiehen kuuluvan Turun kehätien parantamisen toinen vaihe Kauselan ja Pukkilan välillä toteutettiin kehitysvaiheen sisältävällä Suunnittele ja toteuta -urakkamallilla. Tehokas ja turvallinen rakentaminen pohjustettiin yhteistyössä Väyläviraston kanssa jo kehitysvaiheessa. Yhteistyö sujui hyvin ja Kreaten monipuolinen infraosaaminen näkyi jo urakan tarjouskilpailussa, kun tarjous arvioitiin laadultaan parhaaksi.
– Samaa laatua halusimme tarjota myös rakentamisessa. Töiden tehokkaan etenemisen ansiosta pystyimme avaamaan osuuden yli puoli vuotta etuajassa ja luovuttamaan hankkeen hyvin edenneen yhteistyön tuloksena tilaajalle kesäkuun 2023 sijaan jo näin joulukuun lopussa, toteaa hankkeen projektipäällikkö Ilkka Kaarakainen Kreatelta.
Laajan urakan keskeisiä työkohteita olivat Kausela-Pukkila -tieosuuden rakentaminen nelikaistaiseksi, Kauselan eritasoliittymän parantaminen, Aurajoen siltojen korjaus ja rakentaminen sekä valtatien 10 parannustyöt välillä kehätie–Kaarinantie.
– Turun kehätiellä liikennemäärät ovat kasvaneet ja tulevat kasvamaan huomattavasti. Nelikaistaisuuden ansiosta liikenteen sujuvuus ja turvallisuus paranivat, ja saimme myös nostettua tien nopeusrajoituksen 100 kilometriin tunnissa. Parannukset koskevat myös alueen jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden väyläverkostoa. Kaikilla tehdyillä toimilla on huomattava vaikutus paitsi Turun seudulle myös koko eteläisen Suomen liikenteelle ja logistiikalle, kertoo projektipäällikkö Juha Sillanpää Väylävirastolta.
Pohjaolosuhteet haastoivat – työaikaiset liikennejärjestelyttoimivat
Hankkeen toteuttaminen vaati vankkaa teknistä osaamista ja tehokasta aikatauluttamista. Kaarakaisen mukaan ongelmanratkaisukykyä vaadittiin erityisesti pohjaolosuhteiden osalta.
– Hankealueella maaperä on hyvin pehmeää savea, minkä vuoksi riittävä pohjanvahvistus oli merkittävässä roolissa onnistuneen lopputuloksen kannalta. Kiinnitimme erityistä huomiota muun muassa kaivantojen tukemiseen ja pohjaveden hallintaan.
Mittavaa urakkaa toteutettiin keskellä vilkasta liikennettä. Esimerkiksi valtatie 10:llä liikennemäärät olivat jopa 30 000 autoa vuorokaudessa.
– Panostimme paljon mahdollisimman toimiviin työaikaisiin liikennejärjestelyihin. Tuo työ tuotti tulosta ja työmaa-alueella ei sattunut koko kahden ja puolen vuoden aikana yhtään työmaasta johtuvaa liikenneonnettomuutta, Kaarakainen iloitsee.
Turvallisemmat väylät ihmisille ja eläimille
Valtatie 10:llä tavoitteena oli jalankulun ja pyöräilyn väylien parantaminen. Tämä toteutui muun muassa leveämpinä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitteinä sekä tasoliittymien muuttamisena siten, että kevyellä liikenteellä on kehäsillat risteysalueiden läpi.
Työkohteissa kiinnitettiin huomiota myös alueen arvokkaaseen luontoon ja eliöstöön.
– Rakensimme pieneläimiä varten kulkureittejä, joita pitkin ne pääsevät turvallisesti kehätien ali. Lisäksi liito-oravat saivat hyppypuita turvalliseen etenemiseen vilkkaan väylän yli, ja ennen siltojen parannustöitä siirsimme Aurajoesta turvaan kymmeniä tuhansia vuollejokisimpukoita, kertaa Kaarakainen.
Digitalisaatio vauhditti
Hankkeesta tekee erityisen myös tietomallinnuksen ja digitaalisten työkalujen monipuolinen hyödyntäminen tarjouslaskennasta toteutuksen eri vaiheisiin.
– Digitaalisuus toi näin isolle työmaalle sujuvuutta ja kustannustehokkuutta. Vaikka urakan nopeutuminen riippuu aina työn vaiheesta, tietomallinnuksen ja muiden digitaalisten ohjelmistojen ansiosta urakka-aika tehostui noin 10–15 prosenttia.
Turun kehätien kaikki neljä kaistaa Kauselan ja Pukkilan välillä otettiin liikenteen käyttöön 25.11.2022. Tieosuudella kiellettiin traktorilla, mopolla ja polkupyörällä ajaminen sekä jalankulku 20.12.2022 alkaen, mikä edistää entisestään kehätien sujuvuutta ja turvallisuutta.
– Ensi keväälle jää ainoastaan vähäisiä viimeistelytöitä sekä puiden istuttaminen kahteen meluvalliin ja leikkausmaiden sijoitusalueille. Toukokuun loppuun mennessä kaikki työt on tehty, päättää Kaarakainen.
E18 Turun kehätien parantaminen Kausela–Pukkila-välillä pähkinänkuoressa:
- Merkittävimmät työkohteet: Kausela–Pukkila-välin rakentaminen nelikaistaiseksi, Kauselan eritasoliittymän parantaminen, Aurajoen siltojen korjaaminen ja rakentaminen, valtatie 10 parannustyöt välillä kehätie–Kaarinantie
- Kreaten toinen Suomessa STk-urakkamallilla (Suunnittele ja toteuta -urakka sisältäen kehitysvaiheen) toteuttama väylähanke
- Kehitysvaihe 4–7/2020, toteutusvaihe 7/2020–6/2023
- Kausela–Pukkila-tieosuus avattiin liikenteelle 25.11.2022 ja luovutettiin tilaajalle 29.12.2022
- Tilaajana on Väylävirasto, joka toteuttaa hankkeen yhteistyössä Liedon kunnan ja Kaarinan kaupungin kanssa
- Urakan arvo on 35 miljoonaa euroa
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Materiaalipyynnöt
Ilkka KaarakainenProjektipäällikköKreate Oy
Puh:+358 40 524 7319ilkka.kaarakainen@kreate.fiJuha SillanpääProjektipäällikköVäylävirasto
Puh:+358 29 534 3608juha.sillanpaa@vayla.fiKuvat




Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli noin 238 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 400 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Neuvottelut Sulkavuoren keskuspuhdistamolla kevytyrittäjinä työskennelleiden ukrainalaisten siirtymisestä työsuhteeseen etenivät3.2.2023 13:12:08 EET | Tiedote
Kreate tiedotti torstaina 2.2. TYL Sulkavuoren tehneen päätöksen kevytyrittäjyyden lopettamisesta Sulkavuoren keskuspuhdistamon hankkeella sekä alihankintayrityksen halukkuudesta palkata kaikki noin 20 kevytyrittäjää työsuhteeseen. Asiaa on käyty läpi perjantaina yhdessä ukrainalaisten kanssa, päätös asiaan saataneen alkuviikosta. Taustalla on Rakennusliiton julkisuuteen nostamat epäilyt, joiden pohjalta Kreate on käynnistänyt laajamittaisen selvitystyön.
Kreaten selvitys Sulkavuoren keskuspuhdistamon hankkeella on edennyt – kevytyrittäjille tarjotaan jatkoa työsuhteessa2.2.2023 17:51:05 EET | Tiedote
Sulkavuoren keskuspuhdistamon hankkeessa pääurakoitsijana toimiva TYL Sulkavuori eli Kreate Oy:n ja Aki Hyrkkönen Oy:n muodostama työyhteenliittymä on Kreaten johdolla selvittänyt Rakennusliiton julkisuuteen nostamia epäilyjä TYL Sulkavuoren alihankintaketjun palkanmaksuun ja kevytyrittäjyyteen liittyen. Lisäksi on aloitettu kaikkien muiden TYL Sulkavuoren alihankintaketjujen ja niihin liittyvien sopimusten kokonaisvaltainen selvitystyö, joka on edelleen käynnissä.
Kreate Rata Oy sulautuu Kreate Oy:hyn – organisaatiorakenne selkeytyy26.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote
Kreate Group Oyj on päättänyt sulauttaa kokonaan omistamansa tytäryhtiön Kreate Rata Oy:n toiseen tytäryhtiöönsä Kreate Oy:hyn. Sulautumisen tavoitteena on yksinkertaistaa yhtiörakennetta ja tehostaa toimintaa.
Kreate aloitti toimenpiteet Rakennusliiton epäilyjen kohteeksi joutuneella tamperelaisella työmaalla20.1.2023 17:23:53 EET | Tiedote
Kreate on tiivistänyt yhteistyötä eri tahojen kanssa selvittääkseen julkisuuteen nousseet palkanmaksuun ja oikeudenmukaiseen kohteluun liittyvät epäselvyydet Sulkavuoren keskuspuhdistamo -hankkeella. Ensimmäiset toimenpiteet tilanteen selvittämiseksi on tehty, mutta selvitystyö on vielä kesken.
Ennätyksellinen Melon padon paalutustyömaa valmistui Nokialla – Suomen syvin porapaaluseinärakenne esitellään nyt myös pohjarakentamisen ammattilaisille19.1.2023 08:03:43 EET | Tiedote
Suomen ensimmäinen maapatoon rakennettu porapaaluseinä ja samalla Suomen syvin porapaaluseinärakenne takasi Melon vesivoimalaitoksen tiivistämisen menestyksekkäästi Nokialla. KFS Finlandin toteuttamassa ainutlaatuisessa korjausurakassa porattiin yhteensä 4 500 neliömetriä teräksistä porapaalua haastavaan kalliopintaan. Vaativan pohjarakentamisen taidonnäyte esitellään pohjarakentamisalan ammattilaisille Teräspaalupäivässä 19.1.2023 Helsingissä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme