Kreate mukana Atrian historian suurimmassa investointihankkeessa – Nurmon siipikarjatehtaan keväällä 2021 alkaneet maanrakennustyöt etenevät käynnissä olevan tuotannon yhteydessä

Atrian Oyj laajentaa Nurmon tuotantolaitosta, jonka yhteyteen on keväällä 2021 ryhdytty rakentamaan uutta siipikarjatehdasta. Kreate toteuttaa Atrian historian suurimman, 155 miljoonan euron tehdashankkeen kaikki maanrakennustyöt. Haastavuutta laajaan maanrakennusurakkaan on tuonut louhiminen käynnissä olevan tehtaan ja tuotannon kulkureittien ääressä.

Kuva: Arttu Kangas / Kreate Oy.
Kreate vastaa Atrian uuden siipikarjatuotantolaitoksen maanrakennustöistä Seinäjoella. Joulukuussa Nurmon tehtaan tontilla käynnissä olivat piha-alueiden viemäröinnit ja täyttötyöt jatkuivat runkotöiden etenemisen tahdittamana. Kuva: Arttu Kangas / Kreate Oy.

Siipikarja 2024 -projektissa Kreaten osalta työt alkoivat Atrian Nurmon tehtaan tontilla huhtikuussa 2021. Maanrakennustöihin kuuluvat muun muassa uuden tuotantolaitoksen rakennuskaivannon louhinnat sekä piha- ja parkkialueiden rakentaminen.

– Tehdasrakennus on 200 metriä pitkä ja 130 metriä leveä ja lattiapinta-ala on lähes kolme hehtaaria, joten louhittavaa on kaikkiaan noin 100 000 kuutiota, kertoo hankkeen vastaava työnjohtaja Joonas Kauppinen.

Uusi tehdasrakennus sijoittuu nykyisen siipikarjatuotantolaitoksen eteläpuolelle, osittain nykyisen parkkipaikan päälle ja itäpuolelle. Piha- ja parkkialueiden rakentaminen toteutetaan noin neljän hehtaarin alueella.

– Vastaamme myös varastointi- ja aurinkopaneelikenttien rakentamisesta ja urakkaamme kuuluvat tontille tulevan energiakeskuksen ja jäteveden tasausaltaan maanrakennustyöt, lisää Kauppinen.

Kreate vastaa lisäksi uuden tehdasrakennuksen ulkopuolelle tulevien talo- ja prosessitekniikan putkistojen sekä energiakeskukselle tulevien päävesijohdon, paineviemärin, kaukolämmön ja suurjännitekaapeleiden rakentamisesta.

– Kreate valikoitui maanrakennusurakan toteuttajaksi tarjouskyselyn ja neuvotteluiden perusteella. Tarjousten vertailuvaiheessa Kreatessa meidät vakuutti erityisesti ammattimaisuus ja resurssivarmuus, jotka ovat olleet erittäin hyvällä tasolla. Näin ollen voidaan sanoa, että tässäkin tapauksessa onnistuimme tavoitteessamme valita luotettavat urakoitsijat Atrian mittakaavassa poikkeuksellisen suureen hankkeeseen, Atria Suomen teknologiajohtaja Reijo Äijö toteaa.

Louhinta ja rakentaminen tehtaan tuotantoa häiritsemättä

Maanrakennustyöt ovat näkyneet atrialaisten arjessa muun muassa muutoksina parkkipaikalla ja kulkureiteillä.

– Meidän työmme kannalta kriittinen vaihe oli kesällä 2021, kun rakensimme 1,5 hehtaarin parkkialueen valmiiksi puolessatoista kuukaudessa tehtaan henkilökunnan pysäköintiä varten. Tämän jälkeen pystyimme jatkamaan rakennuskaivannon louhimisen loppuun, Kauppinen kuvailee.

Uuden tehtaan rakennuskaivannot valmistuivat syyskuussa. Sen jälkeen rakennusurakoitsija aloitti tehdasrakennuksen perustusten rakentamisen.

– Työmaa-alue on hyvin laaja ja haasteenamme on ollut varmistaa, että kaikki louhiminen ja rakentaminen etenee tehokkaasti ja turvallisesti siten, että se ei vaikuta Atrian normaalin tuotannon sujumiseen, kertoo Joonas Kauppinen.

– Tuotannon toimiminen rakennettavan alueen välittömässä yhteydessä on ollut tiedostettu haaste. Hyvällä suunnittelulla ja reagoinnilla eri vaiheissa esille tulleisiin havaintoihin on onnistuttu maanrakennuksessa ilman tuotannon häiriöitä. Erityisen tärkeää on ollut henkilöliikenteen hallinta haastavissakin vaiheissa. Olemme käsitelleet yhteistyössä parannuksia esille tulleisiin asioihin ja toteuttaneet tarvittavat toimenpiteet. Myös materiaaliliikenteen hoitamisessa on ollut ja tulee vielä olemaan erilaisia erityisjärjestelyitä, ja näissäkin on tähän asti löytynyt aina toimivat ratkaisut, sanoo Reijo Äijö.

Louhitut kiviainekset hyödynnetään työmaalla

Atrian uudessa siipikarjatehtaassa tuotantoteknologia tulee olemaan aiempaa ympäristöystävällisempää. Ympäristöystävällisyys on otettu Kreatella huomioon myös tehtaan maanrakennusvaiheessa.

Kauppinen kertoo, että urakka on massoiltaan omavarainen. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Kreate jalostaa louhitun kallion murskaamalla kiviainekseksi työmaan täyttöihin, sen sijaan että kiviainekset kuljetettaisiin pois.

– Näin toimimalla vähennämme ympäristöhaittoja, tieverkkojen ruuhkaa ja neitseellisten materiaalien käyttöä sekä syntyviä kustannuksia. Tiivistämiskelpoiset leikkausmassat olemme hyödyntäneet kokonaisuudessaan Atrian tontille tulevien aurinkopaneelikenttien rakenteissa.

Maanrakennustyöt valmistuvat kesällä 2023

Mittava maanrakennusurakka on edennyt hyvin aikataulussa. Kaikki louhinnat ja massanvaihdot on tehty kesän ja syksyn 2021 aikana ja parhaillaan rakennetaan uuden tehdasrakennuksen ulkopuolisia vesi-, viemäri-, kaukolämpö- ja sadevesiputkistoja.

Ensi kesänä vuorossa ovat tehtaan piha-alueiden rakentaminen ja päällystäminen.

Kreaten osalta urakka on valmis kesällä 2023 ja Atrian uusi tehdas valmistuu aikaisintaan vuoden 2024 aikana.

Samaan aikaan Atrian siipikarjatehtaan laajennuksen kanssa viereiselle Valtatie 19:lle rakentuu Atrian eritasoliittymä ohituskaistoineen. Kreaten väylärakentajat ovat mukana Vt 19 Seinäjoki-Lapua -hankkeessa, jossa parannetaan Seinäjoen ja Lapuan välistä tieosuutta. Hankkeen urakoitsijana on työyhteenliittymä Seila, jonka muodostavat Kreate Oy ja Maansiirto Veljekset Rinta Oy.

Kuva: Arttu Kangas / Kreate Oy.
Kuva: Arttu Kangas / Kreate Oy
Kreate toteuttaa piha- ja parkkialueiden rakentamisen noin neljän hehtaarin alueella. Heinäkuussa 2021 käynnissä olivat ensimmäisten anturalinjojen kaivuut ja massanvaihdon kaivuut sekä rakennuskaivannon louhintatyöt. Atrialaisten parkkipaikat ovat jo siirtyneet uuteen sijaintiin. Kuva: Arttu Kangas / Kreate Oy

Kreate parantaa taimenten suosiman Mustapuron tulvasuojauksen – Itäväylällä työt etenevät kutuaika huomioiden17.6.2022 11:30:46 EEST | Tiedote

Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeessa Kreate hyödyntää siltaosaamistaan paitsi kahden sillan peruskorjaamisessa myös Itäväylän alittavan Mustapuron tulvasuojauksen parantamisessa. Helsingin kaupungin tilaama urakka etenee vaiheittain samanaikaisesti kolmessa kohdassa Itä-Helsingin pääväylällä, jossa huomioidaan vilkkaan autoliikenteen lisäksi metrolinja ja ainutlaatuinen puroluonto.

Kreate Rata iskussa: Juurikorven kohtaamispaikan rakentaminen mittavalla Kouvola–Kotka/Hamina-ratahankkeella käynnistyi25.5.2022 12:57:44 EEST | Tiedote

Rataosan kapasiteettia ja liikennöinnin täsmällisyyttä parantava Kouvola–Kotka/Hamina-hanke on edennyt Juurikorven liikennepaikan rakentamiseen Kotkassa. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata jatkaa Juurikorven pitkien junien kohtaamispaikkaa sekä vastaa muista ratapihan kunnostamistoimista. Kouvola–Kotka/Hamina-rataosuus on merkittävä TEN-T-verkon, Kouvolan sekä Kotkan ja Haminan satamien välinen tavaraliikenneväylä. Kreate Radan osuus hankkeesta on viisi miljoonaa euroa, mikä tekee siitä jo yhtiön kolmannen voiton isompien ratahankkeiden luokassa tälle keväälle.

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hanke siirtyi kolmanteen vaiheeseen – Kreate Rata toteuttaa junien kohtaamispaikat Niskassa ja Utajärvellä22.4.2022 11:45:19 EEST | Tiedote

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hankkeen kolmas osuus on käynnistynyt, kun Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata rakentaa uuden pitkien junien kohtaamispaikan Utajärven Niskaan sekä pidentää Utajärven nykyistä liikennepaikkaa. Oulun ja Kontiomäen välinen rataosuus on 166 kilometrin pituinen yksiraiteinen rata, jonka liikennekapasiteettia parannetaan hankkeessa uusilla kohtaamispaikoilla myös Vaalan Liminpurossa ja Paltamon Kuusikkoniemessä. Kreaten osuus ratahankkeesta on 5,2 miljoonaa euroa.

Helsinki-Vantaan lentoaseman T1–T2-yhdyskäytävä vahvistettiin etuajassa – vaativa urakka haastoi Kreaten innovoimaan uusia työskentelytapoja13.4.2022 12:30:34 EEST | Tiedote

Kreate sai maaliskuussa päätökseen poikkeuksellisen haastavan infraurakan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kokonaisuuteen kuului T1- ja T2-terminaaleja yhdistävän käytävän runkorakenteiden vahvistaminen sekä matkustajaliikenteelle suunniteltujen liukutasojen asennus. Työskenteleminen ahtaissa lattiakanaaleissa liiketilojen ja ihmisvirtojen keskellä innoitti pohja- ja betonirakentamisen ammattilaiset kehittämään ratkaisuja, jotka edesauttoivat projektin valmistumista kaksi kuukautta etuajassa.

Mittava Kupittaa–Turku-ratahanke käynnistyi – Kreate Radalle hankkeen ensimmäinen rataurakka5.4.2022 08:48:15 EEST | Tiedote

Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentaminen (KUTU), MPSU-urakka käynnistää useamman vuoden kestävän Kupittaa–Turku-ratahankkeen, jossa rakennetaan kaksoisraide ja viisi siltaa Kupittaan ja Turun välille sekä parannetaan Turun aseman henkilö- ja tavararatapihat. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata toteuttaa 5,2 miljoonan urakkaosuutensa tehokkaalla aikataululla.