Kreate on allekirjoittanut Suomen vaativimpiin siltahankkeisiin lukeutuvan Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltahankkeen allianssiurakan kehitysvaiheen sopimuksen

Väylävirasto ja Kreate ovat allekirjoittaneet kehitysvaiheen allianssisopimuksen Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeesta, joka tulee olemaa yksi Suomen vaativimmista siltaurakoista.

Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen allianssiurakan kehitysvaiheen sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa olivat läsnä Timo Hirvasmaa, Jaakko Kivi ja Sami Rantala Kreatelta sekä Janne Wikström, Lars Westermark ja Esa Sirkiä Väylävirastolta.

Kumppanuuteen perustuvassa allianssimallissa Väylävirasto ja Kreate muodostavat yhteisen projektiorganisaation. Yhteisen organisaation lisäksi Väylävirastolla ja Kreatella tulee olemaan yhteiset toimitilat ja tavoitteet sekä yhdessä hyväksytyt tavoitekustannukset. Kaikkiin kysymyksiin haetaan yksimielinen päätös eri osapuolten kesken ja samalla riskit ja höydyt jaetaan ennalta sovitussa suhteessa.

Suomen vaativimpia siltahankkeita

Saaristotien varrella Paraisissa sijaitsevien kahden eri salmen ylittävien siltojen uudistaminen on teknisesti vaativa projekti. Ainoana maantieyhteytenä toimivien nykyisten siltojen viereen rakennetaan uudet sillat. Kirjalansalmen ylitse rakennetaan vinoköysisilta, jonka kokonaispituus on yli 600 metriä ja pisin jänneväli noin 250 metriä. Vastaava saman mittakaavan vinoköysisilta valmistui Suomessa lähes 30 vuotta sitten. Hessundinsalmeen rakennetaan lähes 300 metrin pituinen silta, jossa pisin jänneväli on noin 100 metriä. Uusien siltojen valmistuttua vanhat puretaan.

– Nyt allekirjoitettu sopimus on osoitus siitä, että Kreaten teknistä osaamista ja yhteistyökykyä pidetään arvossa. Olemme ylpeitä siitä, että pääsemme toteuttamaan tätä poikkeuksellisen vaativaa siltahanketta yhdessä Väyläviraston ja johtavien asiantuntijoiden kanssa, sanoo Kreaten sillanrakentamisen ja -korjaamisen yksikönjohtaja Sami Rantala.

Siltayhteyksien takana toimii suurteollisuutta, jonka kuljetuksille sillan toimivuus ja mahdollisuus entistä raskaammille kuljetuksille on ensiarvoisen tärkeää. Näiden kuljetusten sekä muun liikenteen tulee sujua mahdollisimman saumattomasti koko rakentamisen ajan.

Yhdessä kehitetään ja toteutetaan

Allianssimallinen hanke toteutetaan aina kahdessa vaiheessa – ensimmäinen vaihe on kehitysvaihe, jossa toteutuksen läpimeno suunnitellaan, tehdään yksityiskohtaiset rakennussuunnitelmat ja sovitaan tavoitekustannuksesta.

– Vasta tämän jälkeen tehdään toteutuspäätös. Allianssin perusperiaatteita ovat läpinäkyvyys, luottamus, yhdessä sovittu riskien jako, yhteisvastuullisuus ja yhteinen päätöksenteko hankkeen parhaaksi. Tätä sopimusta edeltänyt neuvottelumenettely on auttanut varmistamaan, että meillä on hankkeessa oikea osaaminen, sekä edellytys avoimeen ja luottamukselliseen yhteistyöhön, kertoo projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastosta.

– Neuvottelumenettely on positiivisella tavalla erilainen tapa käynnistää rakennusurakka perinteiseen tarjousmenettelyyn verrattuna. Siinä vaaditaan urakoitsijalta paitsi erilaista asennoitumista myös sitoutumista ja vahvaa osaamisen näyttämistä jo tarjousvaiheessa. Urakoitsijalle on tärkeää päästä mukaan ideoimaan hankkeen toteutusta jo ensimetreiltä lähtien. Tällä varmistetaan, että urakoitsijalla ja tilaajalla on sama tavoite ja yhteinen näkemys siitä, miten tavoitteeseen päästään, toteaa Kreaten teknisen toimiston johtaja Jaakko Kivi.

Allianssimalliin liittyvällä tiiviillä yhteistyöllä hankkeen eri osapuolten kesken haetaan etenkin hankkeen saumatonta etenemistä, sen lisäksi että malli mahdollistaa innovatiiviset ratkaisut ja kustannussäästöt.

Kehitysvaiheesta siirrytään toteutusvaiheeseen. Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen rakentamisen aloittamista tavoitellaan viimeistään 1.1.2023.

Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen tavoitteena on turvata ainoan maantieyhteyden säilyminen entistä parempana Paraisille ja Turunmaan saaristoon. Lisäksi mahdollistetaan alueen valtakunnallisesti merkittävän teollisuuden HCT-kuljetukset. Hanke myös tukee Paraisten elinkeinoelämän ja maankäytön kehittämistä sekä lisää liikenteen turvallisuutta ja asumisviihtyisyyttä. Hankekokonaisuuden kustannusarvio on 128 miljoonaa euroa.

Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen allianssiurakan kehitysvaiheen sopimusta allekirjoittamassa Jaakko Kivi ja Sami Rantala Kreatelta sekä Esa Sirkiä ja Janne Wikström Väylävirastolta. Takana allekirjoitusta seuraavat Timo Hirvasmaa Kreatelta sekä Lars Westermark Väylävirastolta.

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 235 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 400 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

The Crown Bridges joint venture has signed the contract: the construction of Kruunuvuorensilta, the longest bridge in Finland, will begin in October23.9.2021 12:55:20 EEST | Press release

The Crown Bridges joint venture formed by Kreate and YIT has signed a contract with the City of Helsinki regarding the Crown Bridges project. The contract comprises the construction of Kruunuvuorensilta bridge between Kruunuvuorenranta and Korkeasaari, the Finkensilta bridge between Korkeasaari and Nihti as well as some preliminary construction work at Korkeasaari. The total value of the project, which will be executed over the course of several years, is approximately EUR 126 million. Of this, Kreate’s share of approximately EUR 63 million will be recorded in the Q3 order backlog.

TYL Kruunusillat on allekirjoittanut urakkasopimuksen: Suomen pisimmän sillan, Kruunuvuorensillan rakentaminen alkaa lokakuussa23.9.2021 12:55:19 EEST | Tiedote

Kreaten ja YIT:n työyhteenliittymä Kruunusillat on allekirjoittanut urakkasopimuksen Kruunuvuorensillat-hankkeesta Helsingin kaupungin kanssa. Urakkaan kuuluu Kruunuvuorenrannan ja Korkeasaaren yhdistävän Kruunuvuorensillan ja Korkeasaaren ja Nihdin yhdistävän Finkensillan rakentaminen sekä Korkeasaaren esirakentamistöitä. Monivuotisen hankkeen arvo on noin 126 miljoonaa euroa, josta Kreaten osuus, noin 63 miljoonaa euroa kirjataan kolmannen vuosineljänneksen tilauskantaan.

On 21 September 2021, the Finnish Transport Infrastructure Agency issued a procurement decision to choose Kreate Oy as an alliance partner in the project for renovating the Kirjalansalmi and Hessundinsalmi bridges along highway 180. All four parties selected for tendering submitted a tender on executing the project.