Kreate Rata iskussa: Juurikorven kohtaamispaikan rakentaminen mittavalla Kouvola–Kotka/Hamina-ratahankkeella käynnistyi

Rataosan kapasiteettia ja liikennöinnin täsmällisyyttä parantava Kouvola–Kotka/Hamina-hanke on edennyt Juurikorven liikennepaikan rakentamiseen Kotkassa. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata jatkaa Juurikorven pitkien junien kohtaamispaikkaa sekä vastaa muista ratapihan kunnostamistoimista. Kouvola–Kotka/Hamina-rataosuus on merkittävä TEN-T-verkon, Kouvolan sekä Kotkan ja Haminan satamien välinen tavaraliikenneväylä. Kreate Radan osuus hankkeesta on viisi miljoonaa euroa, mikä tekee siitä jo yhtiön kolmannen voiton isompien ratahankkeiden luokassa tälle keväälle.

Kreate Rata aloitti Juurikorven kohtaamispaikan rakentamisen toukokuussa muun muassa raiteen pidennysosien maanrakennustöillä.

Nimensä mukaisesti laajassa hankkeessa parannetaan Kouvola–Kotka/Hamina-rataosuutta, joka on erityisesti Kouvolan sekä Kotkan ja Haminan satamien väliselle tavaraliikenteelle tärkeä väylä. Lisäksi Kouvolan ja Kotkan välillä on myös henkilöliikennettä.

Kreate Radan urakkaan kuuluvat Kotkan Juurikorven kohtaamispaikan pidentäminen sekä ratavaihteiden rakentaminen, ratarumpujen uusiminen, sähkörataperustusten rakentaminen sekä raiteen alus- ja tukirakennetyöt.

– Kouvolan ja Juurikorven väli on Suomen vilkkain tavaraliikenteen rataosuus, missä junien kohtaamispaikan laajentaminen ja rata-alueen parantaminen sekä radan akselipainon nostaminen 25 tonniin mahdollistavat merkittävän junamäärän kasvun, toteaa hankkeesta vastaava projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Väylävirastolta.

Pohjaolosuhteet lisäävät hankkeen vaativuutta

Juurikorven urakka sisältää louhintaa, tukiseinien ja paalulaattojen tekemistä, kahden ratarummun uusimisen, neljän ratavaihteen poistamisen ja uusien rakentamisen sekä kaapelireittitöitä ja sähkörataperustusten rakentamista.

– Pehmeikköalue tekee radan ääressä louhimisesta sekä ponttiseinän ja radan alle tulevan paalulaatan rakentamisesta hankkeen vaativimmat työvaiheet. Isot kuljetettavat kuormat sekä hyvin tiukka aikataulu lisäävät puolestaan vaihteiden vaihtamiseen haastavuutta. Toteutamme louhimisen ja rumpujen asentamisen 96 tunnin ratakatkon aikana juhannuksena, kertoo Kreaten ratayksikön johtaja Timo Leppänen.

Kreate Radan lisäksi mukana on Kreaten väylärakentamisen osaajat sekä yhteisyritys KFS Finlandin paalutus- ja ponttiseinätöiden ammattilaiset.

Juurikorven urakka valmiina 2023 lokakuussa

Työt hankkeella käynnistyivät toukokuun alussa puuston poistolla, kaapelireittitöillä sekä raiteen pidennysosien maanrakennustöillä. Suurin osa Juurikorven urakan työvaiheista toteutetaankin jo tämän vuoden puolella. Urakka on valmis vuoden 2023 lokakuuhun mennessä.

– Juurikorven urakka täydentää hienosti tilauskantaamme ja vahvistaa asemaamme monipuolisena ratarakentamisen erityisosaajana. Kreaten yksiköiden saumaton yhteistyö, vahva rataosaamisemme ja tehokas kalustomme lujittaa asemaamme suurempien hankkeiden toteuttajana ja valtakunnan tärkeimmillä rataosuuksilla, iloitsee Leppänen.

Kreate Rata onkin voittanut alkuvuonna merkittäviä rataurakoita toteutettavakseen eri puolilla Suomea. Kolmen suurimman hankkeen arvo on yhteensä 15 miljoonaa euroa.

– Nyt alkaneen Juurikorven urakan lisäksi meillä on työt käynnissä Turun ratapihan ja Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentamisen sekä Oulu–Kontiomäki uusien liikennepaikkojen parissa. Lisäksi olemme voittaneet pienempiä ratatöitä, kuten kahden alikulkusillan peruskorjauksen Raahessa sekä vaihteiden vaihto- ja kaapelointitöitä Helsingissä, Leppänen listaa.

Kokonaisuudessaan Kouvola–Kotka/Hamina-hanke on valmis vuonna 2025. Väyläviraston vastaaman hankkeen kustannusarvio on 133,5 miljoonaa euroa, josta Kreate Radan voittaman Juurikorven osuus on viisi miljoonaa euroa.

Kreate parantaa taimenten suosiman Mustapuron tulvasuojauksen – Itäväylällä työt etenevät kutuaika huomioiden17.6.2022 11:30:46 EEST | Tiedote

Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeessa Kreate hyödyntää siltaosaamistaan paitsi kahden sillan peruskorjaamisessa myös Itäväylän alittavan Mustapuron tulvasuojauksen parantamisessa. Helsingin kaupungin tilaama urakka etenee vaiheittain samanaikaisesti kolmessa kohdassa Itä-Helsingin pääväylällä, jossa huomioidaan vilkkaan autoliikenteen lisäksi metrolinja ja ainutlaatuinen puroluonto.

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hanke siirtyi kolmanteen vaiheeseen – Kreate Rata toteuttaa junien kohtaamispaikat Niskassa ja Utajärvellä22.4.2022 11:45:19 EEST | Tiedote

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hankkeen kolmas osuus on käynnistynyt, kun Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata rakentaa uuden pitkien junien kohtaamispaikan Utajärven Niskaan sekä pidentää Utajärven nykyistä liikennepaikkaa. Oulun ja Kontiomäen välinen rataosuus on 166 kilometrin pituinen yksiraiteinen rata, jonka liikennekapasiteettia parannetaan hankkeessa uusilla kohtaamispaikoilla myös Vaalan Liminpurossa ja Paltamon Kuusikkoniemessä. Kreaten osuus ratahankkeesta on 5,2 miljoonaa euroa.

Helsinki-Vantaan lentoaseman T1–T2-yhdyskäytävä vahvistettiin etuajassa – vaativa urakka haastoi Kreaten innovoimaan uusia työskentelytapoja13.4.2022 12:30:34 EEST | Tiedote

Kreate sai maaliskuussa päätökseen poikkeuksellisen haastavan infraurakan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kokonaisuuteen kuului T1- ja T2-terminaaleja yhdistävän käytävän runkorakenteiden vahvistaminen sekä matkustajaliikenteelle suunniteltujen liukutasojen asennus. Työskenteleminen ahtaissa lattiakanaaleissa liiketilojen ja ihmisvirtojen keskellä innoitti pohja- ja betonirakentamisen ammattilaiset kehittämään ratkaisuja, jotka edesauttoivat projektin valmistumista kaksi kuukautta etuajassa.

Mittava Kupittaa–Turku-ratahanke käynnistyi – Kreate Radalle hankkeen ensimmäinen rataurakka5.4.2022 08:48:15 EEST | Tiedote

Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentaminen (KUTU), MPSU-urakka käynnistää useamman vuoden kestävän Kupittaa–Turku-ratahankkeen, jossa rakennetaan kaksoisraide ja viisi siltaa Kupittaan ja Turun välille sekä parannetaan Turun aseman henkilö- ja tavararatapihat. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata toteuttaa 5,2 miljoonan urakkaosuutensa tehokkaalla aikataululla.