Kreate voitti yli 10 miljoonaan euron rataurakan mittavasta Helsinki–Riihimäki-hankkeesta

Kreaten voittamassa Helsinki–Riihimäki 2 Kytömaa–Ainola -urakassa rakennetaan Kytömaa-Ainolan uusi itäinen raide, joka valmistuessaan parantaa toimivuutta Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosalla.
– Helsinki–Riihimäki-rata on osa Suomen vanhinta rakennettua päärataa, eikä sen kapasiteetti enää riitä kasvaneille liikennemäärille. Kokonaisuudessaan hankkeen tavoitteena on kaksiraiteisen rataosan välityskyvyn lisääminen ja häiriöherkkyyden pienentäminen rakentamalla rata neliraiteiseksi. Nyt alkavilla töillä on vaikutuksia liikenteeseen, mutta toimintavarmuuden parantamisen ja junavuorojen lisäämisen kannalta urakka on välttämätön, sanoo projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.
Kreate toteuttaa voitetun urakan tiiviissä yhteistyössä konsernin rata-, silta- ja väylärakentamisen ammattilaisten voimin. Yhtiö pääsee hyödyntämään myös uutta aluevaltaustaan sähköratapuolelta, kun urakka sisältää johto- ja kaapelireittien tekemistä sekä sähkörata- ja opastinperustuksia.
– Rakennamme yli kolme kilometriä uutta raidetta, kolme siltaa ja yhdeksän vaihdetta, joista seitsemän on lopullisia vaihteita ja kaksi tilapäistä vaihdetta. Lisäksi urakkaan kuuluu uusien radan alittavien rumpujen rakentaminen, lyönti- ja porapaalutusta sekä jonkin verran tie- ja katutöitä, kertoo hankkeen työpäällikkö Veli-Matti Aaltonen Kreatesta.
Itäinen raide suljettuna noin kuusi kuukautta
Tiiviisti rakennettu kaupunkiympäristö vilkkaasti liikennöidyn radan vieressä ja erittäin haastavat pohjaolosuhteet edellyttävät itäisen raiteen sulkemisen liikenteeltä 19.6.–9.12.2023. Tänä aikana junat eivät pysähdy Järvenpäässä Ainolan seisakkeella, kun nykyisen laiturin tilalle rakennetaan lisäraide.
– Sulun aikana puramme nykyisen laiturin ja poistamme sen alla olevat rakenteet. Tämän jälkeen rakennamme laiturin kohdalle lisäraiteen vaatimat pohjanvahvistukset ja lisäraiteen ratapenkereen, Aaltonen kertoo.
Alueella rakentaa samaan aikaan myös muita toimijoita, joten rakentaminen vaatii hyvää suunnittelua ja aikataulutusta.
– Tilaaja on valinnut jo valmiiksi erittäin hyviä ja kustannustehokkaita vaihtoehtoja rakentamiseen. Kreaten tehtävänä on varmistaa resurssien riittävyys ja hyvä yhteishenki hankkeella, jotta tiukassa aikataulussa onnistutaan, Aaltonen kuvailee.
Siltojen reunapalkit betonimurskeeksi
Edistääkseen hankkeiden ympäristöystävällisyyttä ja kiertotaloutta infrarakentamisessa Kreate kartoittaa hankkeillaan mahdollisuuksia esimerkiksi purettavien materiaalien uudelleenkäyttöön. Omien kiertotalousalueiden tarjoamat mahdollisuudet kiertotalousmateriaalien jalostamiseen ja materiaalien uusiokäyttöön muilla hankkeilla selvitetään tapauskohtaisesti.
– Hyödynnämme Kytömaa–Ainola-hankkeessa vanhojen siltojen reunapalkkeja tekemällä niistä omilla kiertotalousalueillamme betonimursketta, jota aiomme hyödyntää muilla pääkaupunkiseudun hankkeillamme, kertoo hankkeen työmaapäällikkö Arttu Ketonen Kreatesta.
Työt alkavat hankkeella toukokuussa maansiirtotöillä. Ensin Kreate poistaa aikaisemmissa urakoissa tehdyt esikuormituspenkereet ja rakentaa lopulliset vastapenkereet. Tänä vuonna tavoitteena on rakentaa pohjat kuntoon ja ensi vuonna raiteet penkereiden päälle.
Mittava Helsinki-Riihimäki-hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024. Myös Kreate on ollut mukana ensimmäisessä vaiheessa toteuttaen kolme eri rata- ja siltaurakkaa Ainola–Purola-välillä. Vuosina 2021–2028 rakennettavan toisen vaiheen kustannusarvio on 273 miljoonaa euroa. Kreaten voittaman toiseen vaiheeseen kuuluvan yli 10 miljoonan euron rakennusurakan on määrä olla valmis joulukuussa 2024. Hankkeen tilaajana on Väylävirasto.
Lisätiedot:
Veli-Matti Aaltonen, työpäällikkö Kreate, veli-matti.aaltonen@kreate.fi, p. 0400 497 284
Riitta Parviainen, projektipäällikkö Väylävirasto, etunimi.sukunimi@vayla.fi, p. 029 534 3034
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Materiaalipyynnöt
Veli-Matti AaltonenTyöpäällikköKreate Oy
Puh:0400 497 284veli-matti.aaltonen@kreate.fiRiitta ParviainenProjektipäällikköVäylävirasto
Puh:029 534 3034etunimi.sukunimi@vayla.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 274 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate uusii Polsun sillan Säkylässä – tilauskantaan 5,3 miljoonaa euroa12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Puupaalujen päälle rakennettu Polsun silta Säkylässä on päässyt huonoon kuntoon ja osassa paaluja on todettu lahovaurioita. Siksi muun muassa raskaan kaluston liikkumista sillalla on rajoitettu. Nyt Kreate on allekirjoittanut sopimuksen uuden sillan rakentamisesta ja vanhan purkamisesta Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Noin 5,3 miljoonan urakkahinta kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.
Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä6.6.2025 08:51:49 EEST | Tiedote
Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.
Kirjalansalmen vinoköysisillan köydet asennettu – uljas siluetti piirtyy horisonttiin27.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Paraisilla sijaitsevan Kirjalansalmen uuden vinoköysisillan rakentamisessa on saavutettu merkittävä virstanpylväs: sillan näyttävät ja rakenteellisesti keskeiset vinoköydet on saatu asennettua onnistuneesti paikoilleen. Sillan 76 vinoköyden asennus kesti kaikkineen 10 viikkoa. Osana haastavaa asennusta sillan liikkeitä mitattiin herkeämättä. Vastaavia vinoköysisiltoja ei ole Suomessa rakennettu lähes 30 vuoteen.
Kreate mukaan Vantaan ratikan vaunuvarikon ratainfran toteuttamiseen5.5.2025 13:30:20 EEST | Tiedote
Kreaten, GRK:n ja suunnittelijaosapuolten ryhmittymä on solminut Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen kanssa sopimuksen Vantaan ratikkaan kuuluvan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta ja toteuttamisesta. Allianssimallinen sopimus jakautuu toukokuussa 2025 alkavaan kehitysvaiheeseen sekä tilaajan erillispäätöksellä käynnistettävään toteutusvaiheeseen. Hankkeen alustava tavoitekustannus on noin 18 miljoonaa euroa, joka jakautuu osapuolten kesken.
Kreate aloittaa rantaradan parantamisen välillä Inkoo–Karjaa25.4.2025 15:34:33 EEST | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa noin 5,5 miljoonan euron sopimuksen Inkoo–Karjaa stabiliteetin parantaminen -rataurakasta. Projekti on toinen toteutukseen edennyt urakka hallitusohjelmaan rantaradan parantamiseksi kohdennetusta 80 miljoonasta eurosta. Urakan erikoisuutena on se, että mittavin osa siitä rakennetaan viiden viikon rataliikennekatkon aikana kesällä 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme