Kriisipuhelin päivystää vuorokauden ympäri myös joulun aikaan

Keskusteluapua on saatavilla läpi joulun ajan MIELI ry:n Kriisipuhelimessa, Tukinetissä ja nuorille Sekasin-chatissa ja Sekasin Gamingissa. Kriisipuhelin päivystää suomeksi numerossa 09 2525 0111 vuorokauden ympäri myös jouluna ja uutenavuotena. Omien huolien ja murheiden kanssa ei tarvitse jäädä yksin, vaan apua kannattaa hakea matalalla kynnyksellä.

Mieliimme on piirtynyt vahva kuva siitä, millainen on oikeanlainen joulu. Joulun aikaan ladataan kovat odotukset. Kriisipuhelimessa tiedetään, että unelmien joulu ei tule kaikille. Tänä vuonna moni joutuu viettämään joulua toisin kuin haluaisi ja tarvitsisi raskaan vuoden loppuun. Se aiheuttaa surua ja suuttumustakin”, kertoo Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter MIELI ry:stä.

Kriisipuhelimeen voi soittaa asioista, joista ei ole ehkä puhunut koskaan kenellekään tai jos tuntuu, että on vaikea jaksaa ajatusten kanssa yksin. Oma kokemus avun tarpeesta riittää. Puhuminen ja kuulluksi tuleminen selkeyttää ajatuksia, rauhoittaa ja helpottaa pahaa oloa. Kriisipuhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset heidän tukeminaan. Soittaa voi nimettömänä, numero ei näy päivystäjälle

Netissä keskusteluapua ja vertaistukea tarjoaa verkkokriisikeskus Tukinet. Tukinetissä voi osallistua keskusteluryhmiin tai chatteihin tai kirjoittaa omalle tukihenkilölle.

Nuorille suunnatut Sekasin-chat ja Sekasin Gaming auki normaalisti myös juhlapyhinä

Nuorille suunnattu Sekasin-chat päivystää ma-pe klo 9-24 ja la-su klo 15-24 läpi joulun. Discordissa toimivan verkkoyhteisö Sekasin Gamingin puhe- ja tekstikanavilla voi keskustella muiden nuorten kanssa vuorokauden ympäri. Keskustelun turvallisuus varmistetaan 24/7-moderoinnilla.

Monelle nuorelle joulun pyhät voivat olla raskasta ja yksinäistä aikaa. Omien tunteiden ja ajatusten kanssa ei tarvitse jäädä yksin joulunakaan. Jos on hiemankin olo, että nyt haluaisi jutella jonkun kanssa, yhteyttä kannattaa ottaa”, rohkaisee Verkkokriisityön päällikkö Satu Sutelainen.

Keskusteluapua saatavilla läpi joulun ja uudenvuoden

Voit ottaa yhteyttä nimettömänä.

Kriisipuhelin suomeksi 09 2525 0111 päivystää 24/7. Lisätietoja mieli.fi/kriisipuhelin

Kriisipuhelin ruotsiksi, Kristelefon, 09 2525 0112
auki arkipäivisin:
ma, ke klo 16-20⁠,
ti, to, pe klo 9-13.

Kriisipuhelin arabiaksi ja englanniksi 09 2525 0113
auki arkipäivisin:
ma, ti klo 11-15,
ke klo 13-16 ja klo 17-21⁠,
to klo 10-15.

Nuorille suunnattu Sekasin-chat päivystää ma-pe klo 9-24 ja viikonloppuisin klo 15-24 (myös juhlapyhinä) osoitteessa sekasin.fi

Sekasin Gaming on auki 24/7 osoitteessa discord.gg/sekasin

Keskusteluapua verkossa antaa myös Tukinet.net. Kirjoita omalle tukihenkilölle tai osallistu ryhmäkeskusteluihin tai chatteihin.

Aikuisille suunnattu Solmussa-chat päivystää Tukinetissä arkipäivisin ma, ke ja to klo 15-19 sekä ti klo 15-17.

Tue tänä jouluna lasten ja nuorten mielenterveystyötä. Lahjoita Pieniä ihmeitä -joulukeräykseen: mieli.fi/joulu

Lisätietoja:

• Kriisipuhelin: Susanna Winter, kriisipuhelintoiminnan päällikkö,
    p. 040 587 5197,  etunimi.sukunimi@mieli.fi, 23.12. asti

• Sekasin-chat: Miguel Reyes, tiimipäällikkö,
    p. 044 586 8499, etunimi.sukunimi@mieli.fi, 23.12. asti

• Sekasin-chat: Satu Sutelainen, verkkokriisityön päällikkö,
    p. 040 840 6681, etunimi.sukunimi@mieli.fi, 28.-31.12.

• Outi Ruishalme, johtaja, Kriisiauttamisen osasto,
    p. 040 542 6164, etunimi.sukunimi@mieli.fi

• Katja Kannonlahti, viestintäjohtaja,
    p. 040 620 2207, etunimi.sukunimi@mieli.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

Mielinauha-kampanjaa tähdittää Kaija Koo: ”Kunpa me ihmiset voisimme kuunnella toisiamme herkällä korvalla”31.3.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Mielinauha-kampanjan yhteydessä kerätään varoja kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. Kampanjakasvona tänä vuonna on koko kansan rakastama taiteilija Kaija Koo, joka on löytänyt voimansa kovien koettelemusten jälkeen. Neljättä kertaa järjestettävä Mielinauha-kampanja käynnistyy 1. huhtikuuta ja jatkuu kesäkuun loppuun.

Sekasin Kollektiivi vastaa nuorten kasvavaan avun tarpeeseen17.2.2021 07:45:00 EET | Tiedote

Nuorille suunnattuun Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa. Vain joka viidenteen yhteydenottoon pystyttiin vastaamaan. Uusi neljän organisaation yhteenliittymä Sekasin Kollektiivi vastaa lisääntyneeseen avun tarpeeseen ja auttaa verkossa yhä useampaa nuorta. Sekasin Kollektiivin koordinaatiosta vastaavat MIELI Suomen Mielenterveys ry, Suomen Punainen Risti, Setlementtiliitto ja SOS-Lapsikylä.