Krista Mikkonen: Demokraattinen järjestelmä ei pysy yllä itsestään ja sen edistämisessä ei pelkkä puhe riitä

Sisäministeri, Vihreiden kansanedustaja Krista Mikkonen piti puheen Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa 23.4.2022. Puheessaan Mikkonen sanoi, että Venäjän hyökätessä Ukrainaan 24. helmikuuta alkoi uusi historian vaihe, jonka kaikkia ulottuvuuksia emme vielä pysty näkemään.

- Tänään on sodan 59. päivä. Lähes 13 miljoonaa ihmistä on paennut kodeistaan sodan jaloista, heistä yli viisi miljoonaa on siirtynyt pakolaisina Ukrainan ulkopuolelle. Paenneet ovat pääasiassa naisia, lapsia ja ikääntyneitä. Suomesta on tilapäistä suojelua tai turvapaikkaa hakenut yli 20 000 sotapakolaista. Näistä noin puolet on lapsia, Mikkonen sanoi.

Mikkosen mukaan sodan alkamisen jälkeen Maahanmuuttoviraston vastaanottokapasiteettia on lisätty huomattavasti perustamalla uusia keskuksia ympäri maata. Pakolaisten vastaanottamiseen on luotu uudenlainen yhteistyömalli Maahanmuuttoviraston ja kuntien kanssa. Tässä niin sanotussa kuntavaalissa kunnat voivat ottaa järjestämisvastuun pakolaisten vastaanottopalveluista kuten asumisesta ja terveyspalveluista ja tämä korvataan niille.

- Viranomaisten ja kansalaisyhteiskunnan yhteistyöllä voimme varmistaa, että sotapakolaiset pääsevät mahdollisimman pian kiinni niin normaaliin elämään kuin se näissä oloissa on mahdollista. Huoli Ukrainaan jääneistä läheisistä ja sodan kehittymisestä tulee olemaan raskas taakka. Me kaikki voimme jakaa ja helpottaa tätä taakkaa ottamalla heidät mukaan omiin yhteisöihimme ja verkostoihimme. Ei jätetä heitä yksin, Mikkonen painotti.

Mikkosen mukaan Venäjän hyökkäys Ukrainaan nostaa ymmärrettävästi myös suomalaisissa huolta ja turvattomuutta, mutta samanaikaisesti se nostaa myös halun puolustaa ja edistää demokratian arvoja yhteiskunnan kaikilla tasoilla arkielämästä politiikkaan ja maanpuolustukseen.

- Demokraattinen järjestelmä ei pysy yllä itsestään, ja sen edistämisessä ei pelkkä puhe riitä. Yhteiskunnassa, jossa jokainen voi vaikuttaa omaa elämäänsä koskeviin päätöksiin, on parempi elää, Mikkonen sanoi.

- Maailmassa demokraattinen yhteiskunta on harvojen etuoikeus. Siksi meidän ”harvojen” on käärittävä hihat ja toimittava sellaisen maailman puolesta, jossa jokaisen äänellä on arvo, Mikkonen päätti puheensa.

Lue koko puhe: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/krista-mikkosen-puhe-vihreiden-puoluevaltuuskunnassa-23-4-2022/

Vihreiden Atte Harjanne: Energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla21.5.2022 11:28:58 EEST | Tiedote

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne piti yhden avauspuheenvuoroista Vihreiden puoluekokouksessa 21.5.2022. Puheessaan Harjanne painotti, että päästötöntä, kestävää tuotantoa on nyt vauhditettava niin paljon kuin mahdollista. Harjanteen mukaan energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla.

Iiris Suomela: Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta21.5.2022 11:23:19 EEST | Tiedote

– Valtaosa Venäjän vientituloista tulee energiasta. Ennen sotaa esimerkiksi Suomen öljystä 90% tuli Venäjältä. Avainkysymys on, että millä venäläinen fossiilienergia korvataan jatkossa. Kaikista typerintä olisi juosta nyt toisen hirmuvaltiaan syliin. Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta, sanoi vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela tänään vihreiden puoluekokouksessa Joensuussa.