Krista Mikkonen: Pakolaisten perheenyhdistämistä on helpotettava

“Eduskunta käsittelee tänään hallituksen esitystä, jonka mukaan Suomesta turvapaikan saaneiden alaikäisten lasten ja nuorten perheenjäsenet voisivat jatkossa saada oleskeluluvan ilman toimeentulovaatimusta, jos muut ehdot täyttyvät. Esitin alun perin toimeentuloedellytyksestä luopumista kaikkien kansainvälistä suojelua saavien perheenkokoajien osalta. Uudistus olisi tärkeä, sillä jokaisella on oikeus perhe-elämään”, Mikkonen sanoo.

“Saadakseen perheenjäsenensä Suomeen on Suomessa olevan perheenjäsenen ansaittava säännöllisesti tietyn verran rahaa. Jos perheessä on esimerkiksi kaksi aikuista ja kaksi alaikäistä lasta, verojen jälkeen toimeentuloon vaadittavista tuloista tulee jäädä käteen 2 600 euroa kuukaudessa. Vaatimus riittävästä toimeentulosta lisättiin ulkomaalaislakiin vuonna 2016. Se teki perheen yhdistämisestä monissa tapauksissa kohtuuttoman vaikeaa. Lähes puolet suomalaisista palkansaajista ei saisi perheenjäseniään Suomeen vaadittujen tulojen perusteella”, Mikkonen toteaa.

Mikkonen sanoo Suomessa hylättävän vuosittain noin sadan lapsen perheenyhdistämishakemus, koska heidän Suomessa asuvan vanhempansa tulot eivät ole riittävät.

“Eduskunta käy tänään lähetekeskustelua hallituksen esityksestä ulkomaalaislain muuttamiseksi siten, että toimeentuloedellytyksestä luovuttaisiin kansainvälistä suojelua saavien alaikäisten perheenkokoajien kohdalla. Vihreät olisivat olleet valmiita laajempiin muutoksiin”, Mikkonen sanoo.

“Esitin ministerinä alun perin toimeentuloedellytyksestä luopumista kaikkien kansainvälistä suojelua saavien perheenkokoajien osalta. Näiden henkilöiden on jo arvioitu olevan kansainvälisen suojelun tarpeessa, eikä heillä tai heidän perheillään ole mahdollisuuksia turvalliseen perhe-elämään kotimaassaan. Siksi heidän tulisi voida yhdistää perheensä Suomeen. Esitykseni ei valitettavasti saanut riittävästi tukea neuvotteluissa”, Mikkonen jatkaa.

Mikkonen painottaa, että nyt annetulla esityksellä ei päästä vielä kestävään kokonaisratkaisuun, vaikka se onkin askel oikeaan suuntaan.

“Perheenyhdistämiseen liittyvien epäkohtien ratkaisemiseen onkin palattava jo tulevalla vaalikaudella. Tähän pakottaa toisaalta koko ajan kasvava pakolaisuus, toisaalta globaali kilpailu maahanmuuttajien työpanoksesta”, Mikkonen päättää.

Koko kirjoitus:

Maria Ohisalon Linnan juhlien asu ottaa kantaa kestävän kotimaisen tekstiiliteollisuuden puolesta6.12.2022 19:27:04 EET | Tiedote

Ympäristö- ja ilmastoministeri, Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo osallistuu Linnan juhliin Samuji-brändin pääsuunnittelija Anne-Mari Pahkalan suunnittelemassa iltapuvussa, joka on kotimaisen käsityön ja ajattoman designin taidonnäyte. Asun on toteuttanut artesaani, suunnittelija-arkkitehti Ulla Vainikka studiollaan Helsingin Kruununhaassa. Ohisalo haluaa asuvalinnallaan tuoda näkyviin kestävää kotimaista suunnittelutyötä.

Vihreät päivittivät maatalousohjelmansa - huoltovarmuus ja kestävä ruoantuotanto entistä tärkeämpiä2.12.2022 11:55:39 EET | Tiedote

Vihreiden puoluevaltuusto hyväksyi kokouksessaan 27.11. puolueelle päivitetyn maatalousohjelman. Ohjelman päivityksessä korostettiin etenkin kestävän ruoantuotannon merkitystä sekä esitettiin keinoja maatalouden siirtymiseksi pois fossiiliriippuvuudesta. Epävarma maailmantilanne on myös nostanut ruokaturvan ja ruoantuotannon omavaraisuuden entistä tärkempään rooliin.