Kristelefonen berättar om unga kvinnors utmattning och brist på framtidsvisioner
MIELI rf:s Kristelefon har under början av året mottagit samtal av allt fler unga kvinnor. Kvinnorna belastas bl.a. av studiepress, utmattning och bekymmer som har hopat sig. Det är också svårt att få vård på grund av psykiska problem, och en person med självmordstankar kan bli erbjuden en tid flera månader längre fram. När man ringer till Kristelefonen är man ute efter samtalsstöd och en människa som lyssnar, genast och inte efter en väntetid.
- När en ung kvinna ringer Kristelefonen har det ofta hopats bekymmer och oro för många olika saker i hennes liv. Många som ringer har svårt att se en framtid och de upplever att ingenting blir bättre. När Kristelefonens jour svarar är många lättade över att nå en människa som lyssnar till dem, berättar Kristelefonens chef Susanna Winter från MIELI rf.
De vanligaste orsakerna till att kvinnor under trettio år ringer till Kristelefonen är: de mår dåligt, har problem med mänskliga relationer och upplever självdestruktivitet. Lite mer än 2 procent av gruppen unga kvinnor var akut självdestruktiva.
Flera samtal än någonsin under årets början
Under början av år 2022 har Kristelefonen tagit emot fler samtal än någonsin tidigare. Det kommer in i genomsnitt 32 000 samtal i månaden, vilket är 40 procent mera än 2021. April 2022 var den brådaste månaden i Kristelefonens historia; antalet samtal uppgick till nästan 34 000. Människor belastas av den tredubbla krisen, det vill säga klimatkrisen, pandemin och Rysslands anfallskrig i Ukraina. I samtalen märktes Rysslands anfall mot Ukraina särskilt i februari-mars. Mot sommaren minskade antalet samtal som behandlade dessa ämnen
- Att få hjälp i rätt tid är mycket viktigt särskilt nu under semestertiden. Tukinet och chatten Sekasin samt Kristelefonen har öppet hela sommaren och svarar också då många offentliga tjänster håller sommarpaus. Det har vanligen varit rusning i Kristelefonen i juli, och därför förbereder vi oss igen för en bråd sommar, sammanfattar Winter.
I höst kommer MIELI rf att öppna kristelefonlinjer också på ukrainska och ryska. Redan nu finns det på webbsidan information på båda språken.
Kristelefonen, Tukinet och chatten Sekasin svarar hela sommaren.
Kristelefon har jour:
- på finska 09 2525 0111, dygnet runt
- på svenska 09 2525 0112
- på arabiska och engelska 09 2525 0113.
Dessutom kan man hela sommaren få stöd i Tukinet Mieli-tukisuhteet, chatten Solmussa och chatten Sekasin.
Ytterligare information och öppettider mieli.fi/kriisipuhelin (tähän osoite ruotsinkieliselle sivulle, jos sellaista on)
Webbsidor på ukrainska finns på adressen mieli.fi/uk/.
Nyckelord
Kontakter
Susanna Winter, chef för Kristelefonverksamheten, 040 587 5197, susanna.winter@mieli.fi, till 23.6 (allmänt om Kristelefonen, antal samtal, teman osv.)
Krisarbetare Camilla Björk, tfn 044 243 8997, camilla.bjork@pohjanmaankriisikeskus.fi, 24-26.6 klo 16-20.30 (Situationen i Kristelefonen under midsommaren)
Om
MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia.
Följ MIELI Suomen Mielenterveys ry
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från MIELI Suomen Mielenterveys ry
Suicidpreventiva dagen 10.9. MIELI rf: Samtalshjälp kan förebygga självmord9.9.2025 11:44:46 EEST | Tiedote
Samtalen med självdestruktivt innehåll i MIELI rf:s Kristelefon och krischat har ökat klart i år. Samtalshjälp med låg tröskel är ett effektivt och fungerande sätt att förebygga självmord.
Itsemurhien ehkäisypäivä 10.9. MIELI ry: Keskusteluapu auttaa vähentämään itsemurhia4.9.2025 15:57:10 EEST | Tiedote
Itsetuhoisten yhteydenottojen määrä MIELI Kriisipuhelimessa ja -chatissa on noussut viime vuodesta merkittävästi. Matalan kynnyksen keskusteluapu on toimiva keino ehkäistä itsemurhia.
Mielenterveysjärjestöjen puheenjohtajat: Järjestöleikkaukset uhkaavat sote-järjestelmän toimivuutta26.8.2025 09:28:35 EEST | Tiedote
Sosiaali- ja terveysjärjestöihin kohdistuvat mittavat valtionavustusleikkaukset vaarantavat koko suomalaisen sote-järjestelmän kestävyyden. Kyse ei ole vain järjestöjen toimintaedellytyksistä, vaan koko yhteiskunnan hyvinvoinnista, osallisuudesta ja turvallisuudesta.
“Jag skulle inte vara vid liv utan den här tjänsten”. MIELI Kristelefon svarade på rekordmånga samtal i sommar19.8.2025 01:00:00 EEST | Pressmeddelande
Människors hopplöshet och illamående verkar ha ökat, vilket syns i MIELI Kristelefon -och chatt. Många tyngs av ekonomiska problem och bland annat föräldrars oro för ungdomarnas illamående hörs i samtalen. Att ta kontakt med Kristelefonen kan rädda liv och hjälpa en att orka framåt trots en belastande situation.
”Mä en olisi hengissä ilman tätä palvelua”. MIELI Kriisipuhelimessa ennätysmäärä vastattuja puheluita kesällä19.8.2025 01:00:00 EEST | Tiedote
Ihmisten toivottomuus ja paha olo näyttävät kasvaneen, mikä näkyy MIELI Kriisipuhelimessa ja -chatissa. Talousahdinko kuormittaa monia, ja esimerkiksi vanhempien huoli nuorten pahoinvoinnista kuuluu linjoilla. Yhteydenotto voi pelastaa hengen ja auttaa jatkamaan kuormittavasta tilanteesta huolimatta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum