Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Kruunusillat-hankkeen raitiotien rakentamisen vaiheistus ja enimmäishinnan korotus päätöksentekoon

Jaa

Kruunusillat-hankkeen raitiotieosuuden toteutussuunnitelma ja tarkennettu kustannusarvio ovat valmistuneet. Uudessa toteutussuunnitelmassa raitiotien rakennustyöt esitetään tehtäväksi vaiheissa. Koska raitiotieosuuden kustannusarvio ylittää valtuuston hankepäätöksessään 2016 asettaman enimmäishinnan, rahoitus edellyttää kaupunginvaltuuston uutta hyväksyntää. Kruunusillat-hanke esittää, että raitiotien ja siihen liittyvien siltojen rakentaminen vaiheistetaan ja enimmäishintaa korotetaan 59 miljoonalla eurolla 326 miljoonaan euroon ensimmäisessä vaiheessa.

Havainnekuva Kruunuvuorensillasta Kulosaaresta Suomenlinnan suuntaan. Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects
Havainnekuva Kruunuvuorensillasta Kulosaaresta Suomenlinnan suuntaan. Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects

Rakentamisen vaiheistusta ja enimmäishinnan korotusta käsittelevät ensin HKL:n johtokunta 23.6. ja kaupunkiympäristölautakunta pian sen jälkeen.

Kruunusillat-hanke esittää päätettäväksi, että raitiotie rakennetaan kahdessa vaiheessa, ja että Laajasalon päässä jätetään toistaiseksi toteuttamatta reitin viimeinen osuus.

Esityksen mukaan:

  • Vaiheessa 1 tehdään raitiotieyhteys Laajasalosta Laajasalontieltä Hakaniemeen. Tämän kokonaisuuden uusi kokonaiskustannusarvio on 326 miljoonaa euroa nykyisessä (joulukuun 2020) hintatasossa.

Vaiheen 1 aikana tehtävät työt ovat raitiotien rakentaminen Laajasalon ja Hakaniemen välille sekä kolmen sillan toteutus (Merihaansilta, Finkensilta ja Kruunuvuorensilta).

  • Vaiheen 2 eli Hakaniemen ja Helsingin päärautatieaseman välisen raitiotieosuuden suunnittelu ja toteutuksen valmistelu jatkuu. Osuuden kustannusarvio tuodaan myöhemmin erikseen hyväksyttäväksi. Tämän hetken karkea arvio kustannuksista on noin kymmenen miljoonaa euroa.
  • Laajasalossa raitiotien viimeistä osuutta Ollinraition ja Ilomäentien kautta Reposalmentielle ei toistaiseksi rakenneta. Mikäli tämä noin kilometrin pituinen osuus päätetään toteuttaa myöhemmin, osuuden kustannusarviosta ja rakentamisaikataulusta päätetään erikseen.

Uusi kustannusarvio

Kruunusillat-hankkeen alustava kustannusarvio oli 260 miljoonaa euroa, kun Helsingin valtuusto teki hankkeesta enimmäishintapäätöksen vuonna 2016. Nykyisessä hintatasossa summa vastaa noin 267 miljoonaa euroa. Summasta suurin osa – nykyrahassa noin 255 miljoonaa – oli suunnattu edellä mainitun vaiheen 1 eli Laajasalo–Hakaniemi-osuuden toteuttamiseen.

Vuonna 2021 on tehty uusi toteutussuunnitelma ja laskettu tarkennetut kustannukset. Sen tuloksena vaiheen 1 eli Laajasalo–Hakaniemi-osuuden uusi kokonaiskustannusarvio on 326 miljoonaa euroa. Kustannusylitys liittyy raitiotien ja Merihaansillan rakentamiseen.

Kruunuvuorensillan ja Finkensillan rakentava siltaurakka on kilpailutettu kokonaisurakkana. Sen urakkasumma 123 miljoonaa euroa on vuonna 2016 hyväksytyn hankesuunnitelman mukainen. 

Kustannusarvion tarkentuminen johtuu toteutussuunnittelun aikana tehdyistä muutoksista ja täsmennyksistä. Kruunusillat-raitiotien aikaisempi kustannusarvio on laadittu vuonna 2015. Tuolloin ei ollut käytettävissä Raide-Jokerin ja Tampereen raitiotien kokemuksia laajojen nykyaikaisten raitiotiehankkeiden toteutuksesta ja kustannustasosta. Laatutasoon ja laajuuteen liittyviä kustannuksia ovat kasvattaneet myös raitiotierakentamisen tiukentuneet ja täsmentyneet vaatimukset.

Muita kustannuksia, joista ei päätetä nyt

Erikseen päätettäviä asioita ovat raitiotien kalusto ja varikko, jotka ovat HKL:n hankkeita. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt kaluston hankesuunnitelman 17.6.2020. Hankesuunnitelmassa vaunuja on varauduttu hankkimaan 23 kappaletta noin 98 miljoonaa euron hintaan. Varikon hankesuunnitelmasta ja kustannuksista ei ole vielä päätöstä. Arvio sen kustannuksista on 96 miljoonaa euroa. Kalustohankintojen ja varikon kustannukset ovat yhteensä 194 miljoonaa euroa, vuonna 2016 niiden arvioitiin olevan 115 miljoonaa euroa.

Raitiotien lisäksi Kruunusillat-allianssin on tarkoitus rakentaa myös muita kaupungin kehittämiseen liittyviä hankkeita. Näitä ovat esimerkiksi uuden Hakaniemensillan rakentaminen huonokuntoisen sillan tilalle sekä Hakaniemen uusien katujen rakentaminen.

Kruunusillat-hankkeen suunnittelun aloittamisen jälkeen näiden hankkeiden laajuus on kasvanut merkittävästi, minkä vuoksi myös kustannukset ovat nousseet. Vuonna 2015 arvioidusta 50 miljoonasta eurosta kustannukset ovat nousseet noin 236 miljoonaan euroon. Kaupunki päättää näiden liittyvien hankkeiden rahoituksesta osana talousarviokäsittelyä erikseen, eivätkä ne kuulu raitiotien kustannusarvioon ja sen enimmäishinnan korotusesitykseen.

Liittyvien hankkeiden laajuus ja hinta on kasvanut pääosin siksi, että alun perin raitiotietä suunniteltiin olemassa olevaan katuverkkoon. Sittemmin Hakaniemenrannasta on valmistunut suunnitelma, jonka toteuttaminen tarkoittaa kokonaan uusien katujen, asuinrakentamiseen tarkoitettujen tonttien ja puistojen rakentamista alueelle.


Hanke on jaettu kahteen osaan

Kruunusillat-hanke toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa (Finkensilta ja Kruunuvuorensilta) sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kokonaisurakan voitti toukokuussa 2021 Työyhteenliittymä Kruunusillat, jonka muodostavat Kreate Oy ja YIT Suomi Oy. Urakan kokonaishinta on tarjouksen mukaan noin 123 miljoonaa euroa.

Laajasalon ja Hakaniemen välisen raitiotieyhteyden muu rakentaminen, mukaan lukien reitin kolmas uusi silta eli Merihaansilta, tehdään puolestaan allianssimallilla.

Kruunusillat-allianssissa on käynnissä kehitysvaihe. Kehitysvaiheessa on laadittu nyt valmistuneet vuoden 2016 hankesuunnitelmaa tarkemmat raitiotien suunnitelmat sekä määritelty rakentamisen aikataulu ja kustannukset. Kehitysvaiheen yhtenä tavoitteena on päättää allianssin ns. tavoitekustannus. Tavoitekustannus tarkoittaa allianssiprojektin kokonaiskustannusta, jonka puitteissa kaikki allianssiosapuolet sitoutuvat projektin toteuttamaan.

Tavoitekustannuksessa pysyminen on osa allianssin kannustinjärjestelmää, joka ohjaa mahdollisimman tarkkaan ja perusteltuun kustannuslaskentaan: jos tavoitekustannus pystytään alittamaan, saavat palveluntuottajat bonusta, ja mikäli se ylitetään, palveluntuottajat kustantavat osan ylityksestä. Näin kaikki riski ei jää tilaajalle eli Helsingin kaupungille. Myös mahdollinen hyöty jaetaan tilaajan kanssa, jolloin tilaajankin kustannukset alenevat.

Tavoitteena on aloittaa raitiotieyhteyden rakentaminen ensi syksynä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ville Alajoki
p. 040 334 7301
ville.alajoki@hel.fi
Projektinjohtaja
Kruunusillat-hanke

Artturi Lähdetie
p. 0931035245
artturi.lahdetie@hel.fi
Yksikön johtaja, HKL

Kuvat

Havainnekuva Kruunuvuorensillasta Kulosaaresta Suomenlinnan suuntaan. Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects
Havainnekuva Kruunuvuorensillasta Kulosaaresta Suomenlinnan suuntaan. Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kruunusillat-raitiotie

Kruunusillat-hanke yhdistää 10 kilometrin raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.

Hankkeen näkyvimmät osat ovat kolme uutta siltaa: Kruunuvuorensilta, Finkensilta ja Merihaansilta. Kruunuvuorensilta tulee olemaan Suomen pisin silta, noin 1200 metriä. 

Rakentamisen on tarkoitus alkaa syksyllä 2021. Tavoite on, että Laajasalon ja Hakaniemen välinen yhteys valmistuu vuoden 2026 lopussa ja raitiotien matkustajaliikenne käynnistyy vuonna 2027.

Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla.

Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen. Näiden aiheuttamat kustannukset katetaan Kruunusillat-budjetin ulkopuolelta kaupungin muusta investointirahoituksesta.

Kruunusillat-raitiotien ja sen kustannusarvion ulkopuolisia asioita ovat myös HKL:n raitiovaunuhankinnat ja Laajasaloon suunniteltu hybridikortteli, joka sisältää asuintaloja ja niiden alle raitiovaunuvarikon.

Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy.

www.kruunusillat.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 1.7.20211.7.2021 19:32:35 EEST | Tiedote

Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 1.7.2021 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 19.8.2021. Lisää tietoa ympäristö- ja lupajaoston toiminnasta: https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/paatoksenteko/Ymparisto-ja-lupajaosto/

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme