Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Kruunusillat-rakentamisen aiheuttamat tilapäiset veneväylät ovat nyt käytössä

Jaa
Sillanrakentaminen aiheuttaa muutoksia vesiliikenteen reitteihin Kalasataman Nihdin ja Korkeasaaren välisen Finkensillan ja Korkeasaaren ja Laajasalon välisen Kruunuvuorensillan alueen vesiliikenteelle.
Väylämuutokset Kruunusillat-rakentamisalueella.
Väylämuutokset Kruunusillat-rakentamisalueella.

Mustikkamaa-Korkeasaari-väylä on suljettu ja Herttoniemen väylän linjaus on muutettu kulkemaan Nimismies- ja Emäntäluotojen länsipuolelta. Mustikkamaa-Korkeasaari-väylän korvaava tilapaisväylä on käytössä arviolta vuoden 2023 loppuun ja Herttoniemen väylän muutos vuoteen 2025. 

Nämä rakennusaikaiset tilapaiset väylät ovat yksityisväyliä. Väylät on merkitty sini-valkoisin yksityisväyläviitoin. Merialueella olevat työsillat on valaistu led-valonauhoin ja Kruunuvuorensillan kulkuaukko vilkkuvaloin. Vesialue työmaiden ympäristössä tullaan merkitsemään keltaisin erikoismerkein.

Työmaan lähellä on syytä noudattaa suurta varovaisuutta, niin oman kuin työmaan turvallisuuden takia.

Rakennusvaiheessa Kruunuvuorensiltaa ei saa alittaa muuta kuin merkittyä väylää pitkin. Finkensillan ali menee veneaukko, jonka korkeus on 1 m ja leveys 3 m, aukko on merkitty työsillan rakenteisiin. Finkensiltaa ei saa alittaa muualta kuin erikseen merkityn veneaukon kohdalta.

Tarkemmat ja päivittyvät tiedot hankkeen vaikutuksista vesiliikenteeseen löytyvät suomeksi: https://kruunusillat.fi/veneilijoille/ ja ruotsiksi: https://kruunusillat.fi/sv/for-batfolk/.

Pahoittelemme työstä aiheutuvaa häiriötä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Väylämuutokset Kruunusillat-rakentamisalueella.
Väylämuutokset Kruunusillat-rakentamisalueella.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kruunusillat-raitiotie

Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. 

Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.

Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.

Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen. 

Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.

www.kruunusillat.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye