Kuinka keskittyä hetkeen? Harjoittele läsnäoloa japanilaisittain

Menestyskirja Ikigain tekijöiden uutuus Ichigo ichie – Hetkessä elämisen taito japanilaisittain (Gummerus) johdattaa lukijan harjoittelemaan, kuinka keskittyä juuri tähän hetkeen. Kirja neuvoo esimerkiksi, miten järjestää onnistuneet juhlat ja oppia paremmaksi kuuntelijaksi.

Ichigo ichie on japanilainen ajattelutapa, joka kannustaa vaalimaan jokaista hetkeä, koska mikään elämässä ei toistu. Espanjalaislähtöiset Héctor García (Kirai) ja Francesc Miralles avaavat kirjassaan itämaisten filosofioiden käsitteiden ja länsimaisten esimerkkien avulla, miten jokainen voi toteuttaa ichigo ichietä omassa elämässään. Ichigo ichie -hetkiin vaaditaan usein erityinen tilaisuus, inspiroiva paikka, hyvää seuraa ja mindfulnessia eli tietoista läsnäoloa. Tietoisuustaitoja sovelletaan kaikkiin aisteihin, kuten kuuloon.

Näin Ichigo ichie kannustaa paremmaksi kuuntelijaksi:

1) Valitse tärkeitä keskusteluja varten sopiva paikka

2) Katso puhujaa silmiin

3) Karkota häiritsevät ajatukset mielestäsi

4) Kysy, mutta älä keskeytä

5) Älä anna neuvoja, ellei niitä ole sinulta pyydetty

Garcían ja Mirallesin edellinen kirja Ikigai - Pitkän ja onnellisen elämän salaisuus japanilaisittain oli kansainvälinen myyntimenestys. Ichigo Ichie ja Ikigai muodostavat teoskokonaisuuden.

Héctor García (Kirai) ja Francesc Miralles: Ichigo ichie – Hetkessä elämisen taito japanilaisittain
alkuteos Ichigo-Ichie: El arte japonés de vivir momentos inolvidables
suomentanut Satu Ekman

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Pysäyttävä tietokirja päästää ääneen suomalaiset alkoholistit1.10.2020 07:42:24 EESTTiedote

Toimittaja Johanna Pohjolan Isä pullossa - Matka alkoholistin mieleen ja maailmaan (Gummerus) on tyttären kertomus siitä, kuinka isän, lahjakkaan lääkärin, elämä tuhoutui alkoholismin vuoksi. Se on samalla tietokirja suomalaisesta alkoholismista ja sen hoitamisesta. Kirjassa kuvataan, miten alkoholistit valehtelevat läheisilleen, työkavereille ja Alkon myyjille piilotellessaan sairauttaan. Pohjola asui kirjaa kirjoittaessaan kuukauden eri päihdelaitoksissa ja haastatteli kymmeniä alkoholisteja ja päihdetyöntekijöitä.

Koskettava elämäkerta Mona-Liisa kertoo hiihtäjän, muusikon ja äidin tarinan ja valottaa ammattiurheilijan elämää sairauksien varjossa30.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) on Yle Urheilun toimittajan Laura Arffmanin kirjoittama elämäkerta ystävästään maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta, jonka elämä loppui viime vuonna vain 36-vuotiaana. Hiihdon nuorten moninkertainen maailmanmestari eteni huipulle aikuisten maailmancupin osakilpailuvoittajaksi. Lahjoja riitti myös musiikkiin, ja Nousiainen voitti 15-vuotiaana Kultainen Harmonikka -kilpailun. Menestyksen ohella elämään tuli kamppailua oman kehon kanssa, tyttären vaikea sairaus ja lopulta kohtalokas syöpädiagnoosi.

KUTSU: Hiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisen tunteikas elämäkerta kertoo monilahjakkaan ihmisen tarinan21.9.2020 11:39:19 EESTKutsu

Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) on Yle Urheilun toimittajan Laura Arffmanin kirjoittama elämäkerta ystävästään maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta. Nousiainen eli ihmeellisen elämän: Hiihdon nuorten moninkertainen maailmanmestari eteni huipulle aikuisten maailmancupin osakilpailuvoittajaksi. Lahjoja riitti myös musiikkiin, ja Nousiainen voitti 15-vuotiaana Kultainen Harmonikka -kilpailun. Menestyksen ohella tuli muutakin. Tyttären vaikea sairaus. Nopeasti hiipuva urheilu-ura, joka päättyi keväällä 2018. Heti perään tieto vatsasyövästä. Kesästä 2019 tuli Nousiaisen viimeinen.