Kuinka viestiä mielenterveydestä ja sen häiriöistä? Medialla iso rooli stigman vähentämisessä

Joka toinen suomalainen kokee elämänsä aikana jonkun mielenterveyden häiriön. Stigma eli häpeäleima vaikuttaa siihen, että mielenterveyden ongelmista on vaikea puhua. Jopa 70 prosenttia masennuspotilaista salaa tilansa, usein erilliskohtelun ja syrjinnän pelossa.

Medialla on merkittävä rooli asianmukaisen tiedon välittäjänä. Suomen Mielenterveysseura on julkaissut sisällöntuottajille suunnatun työkalupakin Kuinka viestiä mielenterveydestä? Työkalupakki toimittajille ja viestijöille.

Arkipäiväinen ja faktoihin perustuva keskustelu on tärkeää, jotta yhä useampi pyytäisi ja saisi apua kun sitä tarvitsee.

– Mielenterveyden häiriöt voivat koskettaa meitä jokaista suoraan tai läheisen, työtoverin, ystävän tai tutun kautta. Mielenterveyden häiriöitä kokeva on yksi meistä. Haastavat elämäntilanteet tai kriisit vaikuttavat myös mielen hyvinvointiin, sanoo Suomen Mielenterveysseuran kehitysjohtaja Kristian Wahlbeck.

Tiesitkö nämä asiat mielenterveydestä?

• Mielenterveyden häiriöt ovat kansanterveyshaaste ja suurin työkyvyttömyyden aiheuttaja. Vuonna 2016 Suomessa asuvista työkyvyttömyyseläkkeen saajista 49,7 prosentilla oli päädiagnoosina mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriö.
  • Yhden aikuisen itsemurhan yhteiskunnallinen kustannus on keskimäärin noin 2 miljoonaa euroa. Kustannuksiin on arvioitu muun muassa menetetystä tuotosta yhteiskunnalle, läheisten kärsimyksestä ja kivusta, poliisin työajasta ja hautajaisista aiheutuvat kustannukset. Yhden itsemurhan ehkäisyn on arvioitu maksavan 20 000–40 000 euroa.
  • Vuodesta 2016 lähtien mielenterveyttä vahvistavat sisällöt kuuluvat peruskoulun opetussuunnitelmaan. Kansalaisten ja ammattilaisten on mahdollista vahvistaa mielenterveysosaamistaan Mielenterveyden ensiapu -koulutuksissa.

Ideoita sisällöntuotantoon

• Anna kasvot mielenterveydelle. Kysy ja keskustele. Mielenterveydestä voi puhua suoraan ja avoimin kysymyksin. Puhuminen ei pahenna kenenkään tilannetta.
  • Tuo esiin mielenterveyden häiriöitä tai häiriöihin liittyvää stigmaa omakohtaisesti kokeneita ihmisiä.
  • Tarjoa toivoa ja ratkaisuja. Ratkaisukeskeinen sisältö tarjoaa ratkaisuja ja tietoa siitä, mitä voisi tehdä toisin.
  • Vastalausejuttu voi kertoa häiriötä tai stigmaa kokeneiden kohtaamista ongelmista, syrjinnästä ja vääryyksistä ja siitä, mitä niille voisi tehdä. Masennusdiagnoosi voi esimerkiksi vaikuttaa vakuutuksen saamiseen. Pysyvällä eläkkeellä oleva ei voi saada Kelan tukemaa psykoterapiaa, sillä tuen saaminen edellyttää tavoitetta palata takaisin työelämään.

Työkalupakin on toimittanut toimittaja Siiri L’Ecuyer. Haastateltavien etsinnässä auttaa esimerkiksi Suomen Mielenterveysseuran viestintä.

Kristian Wahlbeck
Kehitysjohtaja
Suomen Mielenterveysseura
+358 400 659 101
kristian.wahlbeck@mielenterveysseura.fi

Maistraatinportti 4

Kehysriihen päätökset romuttavat järjestöjen auttamistyön17.4.2024 18:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisen terveyden ja hyvinvoinnin yksi tukijalka, järjestöjen ennaltaehkäisevä työ ja matalan kynnyksen auttaminen, on vakavasti uhattuna. Kehysriihen päätös leikata jopa kolmannes sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksista tarkoittaa useiden toimintojen lakkauttamista eli useiden avun tarpeessa olevien ryhmien tuen loppumista. Myös MIELI ry:n kyky vahvistaa mielenterveyttä ja tarjota kriisiapua tulee päätöksen myötä heikkenemään.