Kuka hallitsee tietoa asioiden internetissä?

Muuan Paul Muller voitti lääketieteen Nobelin palkinnon vuonna 1948. Hän älysi korvata hyönteismyrkyissä käytetyn, ihmiselle vaarallisen lyijyvetyarseenin toisella yhdisteellä, diklooridifenyylitrikloorietaanilla. Tästä alkoi DDT:n laajamittainen käyttö muun muassa malarian torjunnassa, kunnes DDT:n haitalliset vaikutukset havaittiin ja sen käytöstä luovuttiin.
Olipa kyseessä sitten DDT, asbesti tai vanhojen talojen riskirakenteet, meillä on paha tapa katsoa aiempien polvien virheitä huvittuneesti. Olemme edellisiä polvia älykkäämpiä ja tulevia polvia viisaampia.
Olemme muun muassa tehneet digiloikan. Helposti skaalattavat, aineettomat ja älykkäät palvelut ovat monella alalla ylivoimaisia perinteisiin nähden. Parhaat palvelut muodostuvat globaaleiksi yksisarvisiksi.
Digipalveluita voitelee data, joka on hokeman mukaan uusi öljy. Toisin kuin fyysisessä maailmassa, meillä kullakin on oma, pieni öljylähteemme. Tämän öljyn me olemme tähän asti luovuttaneet mukisematta vastineeksi mainioista digipalveluista. Ja mitäpä me raakaöljyllä tekisimmekään?
No, me emme välttämättä tee, mutta moni yritys tekisi. Datan merkitys alkaa hiljalleen valjeta muillekin kuin niille, jotka ovat sitä tottuneet käyttämään. Myös sääntelijä on herännyt toimimaan, jotta datan hyöty ei valuisi harvojen datajättien tankkeihin.
Kyse on niinkin seksikkäästä asiasta kuin datasäädöksestä. Karkeasti ottaen sillä yritetään välttää kännykkämaailman virheet asioiden internetissä. Datasäädös koskee autoja, teollisuuslaitteita ja pilvipalveluita, mutta ei kännyköitä, tabletteja tai läppäreitä.
Perusajatuksena on, että tuotteen käytöstä kertyneet tiedot eivät ole laitteen valmistajan takana. Sen sijaan valmistajan on tarjottava käyttäjälle mahdollisuus jakaa tietoja käyttäjän itsensä valitsemille kumppaneille. Myös tietojen siirtämisen palvelusta toiseen tulee olla helppoa.
Datasäädöksen varsinainen tavoite lienee harvojen vallan vastustaminen. Tähän asti on vaikuttanut siltä, että digitaalisen ajan normi on luonnollisten monopolien muodostuminen. Vasta nyt on herätty ajattelemaan, että jättiläisten valta-asema ei välttämättä perustu pelkästään ylivertaisiin tuotteisiin.
Vaikka datasta on käytetty mitä vertauksia, edelleen varsin harva ymmärtää sen merkitystä, edes yrityselämässä. Esimerkiksi tulevaisuuden liikenteessä tuskin on montakaan toimialaa, jolla pystytään kehittämään kilpailukykyisiä tuotteita ilman vaadittavaa dataa. Asiakas saatetaan hävitä kilpailijalle jo ennen kuin kuluttaja itse tietää tarvitsevansa tiettyä tuotetta.
Edellinen virke kannattaa lukea kahdesti.
Tapio Koisaari työskentelee teknologiapäällikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä
Palvelunumero medialle, arkisin yleensä klo 9–15
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. www.lvk.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Liikennevakuutuksesta korvauksia vuosittain lähes puolella miljardilla eurolla – ajoneuvoluokkien erot korvauksissa suuria14.10.2025 06:11:00 EEST | Tiedote
Liikennevakuutuksesta korvataan vuosittain noin 90 000 vahinkoa, joista henkilövahinkoja aiheutuu vain joka kuudennessa. Kustannuksissa niiden osuus on kuitenkin merkittävä: lähes 40 prosenttia maksetuista korvauksista liittyy henkilövahinkoihin. Vahinkojen määrä ja korvaukset vaihtelevat ajoneuvotyypin ja käyttötavan mukaan – suhteellisesti eniten vahinkoja tapahtuu moottoripyörille ja -kelkoille.
KKO:n ennakkopäätös korostaa maksutonta liikennevahinkoasian käsittelyä vahinkolautakunnassa8.10.2025 11:07:51 EEST | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus on tasapuolinen kaikille. Se takaa laissa määritellyt korvaukset vahingonkärsineille, riippumatta siitä, millainen korvaushakemuksen sisältö teknisesti on. Korvauksia saadakseen ei tarvitse olla juristi tai palkata asiantuntijaa avuksi.
Uudenlaisia liikkumisvälineitä ja teknologiaa – suomalaiset näkevät liikenteen muutoksessa myös uhkia19.9.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Jakelurobotit, itseohjautuvat ajoneuvot ja sähköpotkulaudat tekevät tuloaan liikenteeseen. Tuore kyselytutkimus paljastaa, että ajoneuvojen tekninen kehitys herättää suomalaisissa huolta. Lisäksi moni epäilee sähköpotkulautailijoiden liikennesääntöjen noudattamista. Teknologian rinnalla korostuu vakuutusturvan kyky pysyä kehityksen vauhdissa.
Suomalaisten tiedot liikennevakuutuksesta puutteellisia5.9.2025 06:06:00 EEST | Tiedote
Liikennevakuutus on ollut lakisääteinen Suomessa jo sata vuotta, ja se on pakollinen valtaosalle moottoriajoneuvoista. Suomessa on noin viisi miljoonaa liikennevakuutettua ajoneuvoa, mutta suomalaisten tiedot vakuuttamisvelvollisuudesta ovat silti osin hataria, selviää Liikennevakuutuskeskuksen teettämästä kyselystä.
Liikennevakuutus – hyvinvointiyhteiskunnan kivijalka jo 100 vuotta1.9.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus täyttää tänään sata vuotta. Syksyllä 1925 voimaan tullut liikennevastuulaki toi täysin uudenlaista turvaa liikenneonnettomuuksien varalta. Sadassa vuodessa liikennevakuutus on kehittynyt kiinteäksi osaksi suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa ja on tänä päivänä yksi kattavimmista liikenteen vakuutusjärjestelmistä maailmassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
