Kuka meitä hoitaa huomenna? – Demarinuoret vaatii kolmikantaista palkka- ja työhyvinvointiohjelmaa sosiaali- ja terveysalalle

Kannanotto, vapaa julkaistavaksi heti.

Kuva: Demarinuoret

Koronapandemia on nostanut esiin hyvinvointivaltion kohtalonkysymyksiä ja eriarvoistavia rakenteita. Me Demarinuoret haluamme olla johtamassa keskustelua hyvinvointivaltion jälleenrakentamisesta, huolehtien samalla työelämän kehittämisestä niin, että ihmiset viihtyvät ja voivat työssään paremmin sekä pysyvät työelämässä pidempään.

Vaikka pandemia on muuttanut aivan jokaisen elämää, haluamme nostaa esiin erityisesti huolen sosiaali- ja terveysalan palkkakuopasta sekä alojen vetovoiman hiipumisesta.

“Sosiaali- ja terveysala on ollut kriisissä jo pitkään. Eduskunnassa käsiteltävä lakialoite sairaanhoitajien palkkatason nostamisesta on hyvä avaus työn vaativuuden ja siitä saatavan palkkion kohtaamiseen. Palkkakuilu koskee alaa silti laajemminkin, ja myös moni muu ammattiryhmä ansaitsee paremmat ansiot.”, toteaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Vaadimme, että matalapalkkaisiin, erityisesti naisvaltaisiin julkisen sektorin työtehtäviin valmistellaan palkka- ja työhyvinvointiohjelma, jolla osoitetaan arvostusta alan työntekijöille ja nostetaan sen kiinnostavuutta myös nuorten keskuudessa. Vaikka vetovastuu työehdoista on kolmikannalla, tarvitaan myös valtiolta vahvaa johtajuutta. Lisäresurssit ovat luonnollisesti merkittävä panostus, mutta yhteiskunnalla on oltava varaa asioihin, joita se pitää tärkeänä.

“Tyhjästä on vaikea nyhjäistä, joten pelkillä puheilla ei maailmaa muuteta. Palkkakuilun umpeenkuromisen lisäksi katse tulee kohdistaa työoloihin. Väestön ikääntyessä työkuorma kasvaa entisestään. Yhtäältä tiedämme, että esimerkiksi väkivallan kohtaaminen työssä on yleistynyt. Hoitajamitoituksen säätäminen on askel eteenpäin, mutta jää yksittäisenä toimena torsoksi. Pelko siitä, että moni kuluttaa itsensä loppuun ja menettää pahimmillaan työkykynsä pysyvästi, ei ole lainkaan aiheeton,” täräyttää Perholehto.

Suomalainen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmä on ollut malliesimerkki siitä, kuinka laadukas sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmä voidaan järjestää. Tätä kokonaisuutta ei ole varaa romuttaa sallimalla järjestelmän hidasta alasajoa. Ilman osaavaa, hyvinvoivaa ja motivoitunutta työvoimaa ei ole myöskään laadukkaita palveluita. Sosiaali- ja terveysala vaatii panostuksia ja työntekijät ansaitsemansa arvostuksen elintärkeästä työstään!

Lisätiedot:

p. 040 059 6521
pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Kuva: Demarinuoret

Demarinuorten Perholehto ja Kokoomusnuorten Pajula: Eläkejärjestelmä täysremonttiin - maksujen korotus ei kelpaa yksin ratkaisuksi17.9.2021 14:46:41 EEST | Tiedote

Työeläkejärjestelmä on perustunut sukupolvien väliseen vastavuoroisuuteen, jossa kaikki maksavat vuorollaan työeläkemaksuja ja hyötyvät myöhemmin järjestelmästä. Eläketurvakeskuksen tuoreen raportin mukaan nykyinen eläkemaksutaso ei kuitenkaan riitä enää tulevaisuudessa eläkkeiden maksamiseen. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto ja Kokoomusnuorten puheenjohtaja Matias Pajula vaativat, että vuosikymmenten haluttomuutta järjestelmätason uudistuksiin ei kuitattaisi vain nykyisten ja tulevien palkansaajien pussista.

Kun Pinjan mieli särkyi, alkoi vuosien mittainen kamppailu terveydestä: ”Jos jalka murtuu, kukaan ei pyydä odottamaan ensiapua kuukausia”10.9.2021 08:54:42 EEST | Uutinen

Yle kertoi sunnuntaina 5. syyskuuta artikkelissaan Veerasta, joka ei ole suomalaisen hyvinvointivaltion silmissä tarpeeksi sairas psyykkisesti saadakseen apua. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehdolle aihe on henkilökohtainen. Perholehto oli vasta 14-vuotias, kun hän sairastui syömishäiriöön, joka vei hänet vuosien mittaiseen kamppailuun terveytensä kanssa.