Kuka meitä hoitaa huomenna? – Demarinuoret vaatii kolmikantaista palkka- ja työhyvinvointiohjelmaa sosiaali- ja terveysalalle

Kannanotto, vapaa julkaistavaksi heti.

Kuva: Demarinuoret

Koronapandemia on nostanut esiin hyvinvointivaltion kohtalonkysymyksiä ja eriarvoistavia rakenteita. Me Demarinuoret haluamme olla johtamassa keskustelua hyvinvointivaltion jälleenrakentamisesta, huolehtien samalla työelämän kehittämisestä niin, että ihmiset viihtyvät ja voivat työssään paremmin sekä pysyvät työelämässä pidempään.

Vaikka pandemia on muuttanut aivan jokaisen elämää, haluamme nostaa esiin erityisesti huolen sosiaali- ja terveysalan palkkakuopasta sekä alojen vetovoiman hiipumisesta.

“Sosiaali- ja terveysala on ollut kriisissä jo pitkään. Eduskunnassa käsiteltävä lakialoite sairaanhoitajien palkkatason nostamisesta on hyvä avaus työn vaativuuden ja siitä saatavan palkkion kohtaamiseen. Palkkakuilu koskee alaa silti laajemminkin, ja myös moni muu ammattiryhmä ansaitsee paremmat ansiot.”, toteaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Vaadimme, että matalapalkkaisiin, erityisesti naisvaltaisiin julkisen sektorin työtehtäviin valmistellaan palkka- ja työhyvinvointiohjelma, jolla osoitetaan arvostusta alan työntekijöille ja nostetaan sen kiinnostavuutta myös nuorten keskuudessa. Vaikka vetovastuu työehdoista on kolmikannalla, tarvitaan myös valtiolta vahvaa johtajuutta. Lisäresurssit ovat luonnollisesti merkittävä panostus, mutta yhteiskunnalla on oltava varaa asioihin, joita se pitää tärkeänä.

“Tyhjästä on vaikea nyhjäistä, joten pelkillä puheilla ei maailmaa muuteta. Palkkakuilun umpeenkuromisen lisäksi katse tulee kohdistaa työoloihin. Väestön ikääntyessä työkuorma kasvaa entisestään. Yhtäältä tiedämme, että esimerkiksi väkivallan kohtaaminen työssä on yleistynyt. Hoitajamitoituksen säätäminen on askel eteenpäin, mutta jää yksittäisenä toimena torsoksi. Pelko siitä, että moni kuluttaa itsensä loppuun ja menettää pahimmillaan työkykynsä pysyvästi, ei ole lainkaan aiheeton,” täräyttää Perholehto.

Suomalainen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmä on ollut malliesimerkki siitä, kuinka laadukas sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmä voidaan järjestää. Tätä kokonaisuutta ei ole varaa romuttaa sallimalla järjestelmän hidasta alasajoa. Ilman osaavaa, hyvinvoivaa ja motivoitunutta työvoimaa ei ole myöskään laadukkaita palveluita. Sosiaali- ja terveysala vaatii panostuksia ja työntekijät ansaitsemansa arvostuksen elintärkeästä työstään!

Lisätiedot:

p. 040 059 6521
pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Kuva: Demarinuoret

Demarinuoret: Neulanvaihtopisteet kuntoon ja käyttöhuoneet kokeiluun!4.6.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

Huumekuolemat ovat viisinkertaistuneet Suomessa 90-luvun lopusta lähtien ja kuolevat ovat usein nuoria. Lain mukaan kaikissa Suomen kunnissa on pitänyt olla jo vuodesta 2004 lähtien neulanvaihtopiste. Tähän mennessä pisteitä on perustettu kuitenkin vain noin 60 kuntaan. Demarinuoret haastaa kaikki Suomen kunnat julistautumaan inhimillisen päihdepolitiikan alueiksi ja vaatii, että huumeiden käyttöön liittyvien terveyspalveluiden epäkohdat saatetaan kuntoon viipymättä.

Demarinuoret: Aamupala kuuluu kaikille - lapsilisät indeksiin!31.5.2021 13:39:15 EEST | Tiedote

Kohu pääministerien aamiaisedusta on kasvanut yli mittasuhteidensa. Etu on ollut vakiintunut käytäntö, johon viranhaltijat ovat ohjeistaneet. On hyvä, että päättäjien rahankäyttöä ruoditaan, mutta Marinin syyttäminen asiasta on kohtuutonta. Tuomitsemme pääministerin mustamaalaamisen ja vaadimme sen sijaan puuttumaan eriarvoisuuteen, jota kohu on nostanut esiin. Erityisesti lapsiperheköyhyys on lisääntynyt pandemian myötä. Demarinuoret vaatii, että lapsilisät sidotaan indeksiin ja jokaisessa Suomen kunnassa pilotoidaan maksutonta aamiaista.

Demarinuoret: Kädenlämpöiset riihipäätökset eivät riitä - Yleisturvasta uusi vappusatanen!30.4.2021 16:23:46 EEST | Tiedote

Demarinuoret on kohtuullisen tyytyväinen puoliväliriihen päätöksiin, mutta haluaa kirittää hallitusta erityisesti sosiaaliturvauudistuksen suhteen. Merkittävimmät työllisyyden esteet ovat terveysongelmat, sopivien työmahdollisuuksien puute sekä tilanteet, joissa kannustinloukkujen ja etuuksien päällekkäisyyksien takia työnteko ei ole kannattavaa. Liitto esittää ratkaisuksi Yleisturva-mallia, joka yksinkertaistaisi sirpaleista sosiaaliturvaa ja kannustaisi aina työntekoon.

Demarinuoret: Teknologiateollisuuden päätös on märkä rätti vasten palkansaajien kasvoja!25.3.2021 15:48:52 EET | Tiedote

Demarinuoret pitää Teknologiateollisuuden päätöstä irtautua valtakunnallisista työehtosopimusneuvotteluista hyvin huolestuttavana. Liitto kantaa erityistä huolta työmarkkinoiden ennustettavuudesta, työrauhasta sekä palkansaajien työehtojen tulevaisuudesta. Peräänkuulutamme vahvempaa ay-liikettä ja vaadimme pikaisia toimia muun muassa ammattiliittojen ryhmäkanneoikeuden puolesta.