Kuka Suuressa Syöpäkertomuksessa oikeasti taistelee ja mitä vastaan?

Henna Mäkelinin koskettava esikoisromaani on karu kasvutarina taakkojen jakamisen vaikeudesta.

”Syöpäkortti” (Basam Books 2021)

"Kipu ei aina kasvata. Joskus se ihan vaan satuttaa."

Eräänä keväisenä päivänä nelivuotiaan Aadan vakava sairaus repäisee ajan kahtia: ennen ja jälkeen.

Henna Mäkelinin koskettava esikoisromaani Syöpäkortti (Basam Books 2021) on kipeä kasvutarina rakastamisen vaikeudesta. Siinä naistenlehtien ja sosiaalisen median lemmikki, Suuri Syöpäkertomus, paljastuu valheeksi. Aadan syöpä ei olekaan perhettä lujittava vihollinen, jota vastaan käydään yhtenä rintamana, eikä liioin liima, joka tekee Riikan ja Markon parisuhteesta entistä vahvemman.

"Syöpäkortti on kirja perheestä, jossa lapsi sairastuu leukemiaan. Halusin kirjoittaa todellisuudesta Suuren Syöpäkertomuksen takana. Sairaudet ja vaikeudet esitetään meille usein taisteluina, jotka urhea sankari voittaa, mutta elämä suostuu harvoin niin suoraan uomaan."

Mäkelin on aiemmin kirjoittanut tietokirjan kuolemasta. Sekä tietokirjan että esikoisromaanin aiheet hän löysi omasta elämästään. Vaikka Syöpäkortti on fiktiota, Mäkelin kirjoittaa kaunistelematta aiheista, jotka hän tuntee: rakastamisen kivusta, menetyksen pelosta, mustista öistä sairaaloissa. Musertavista uutisista ja voimien loppumisesta.

”Vaikka ihmiset rakastavat selviytymistarinoita, en halunnut kirjoittaa taas yhtä kärsivän sankarin roolia, jota tragediaan paiskatulle usein tarjoillaan. Vaikeudet kun nostavat ihmisistä esille paljon muutakin kuin kimmeltäviä kyyneleitä, taistelutahtoa ja yli-inhimillistä voimaa. Siitä haluan tämän kirjan avulla kertoa”, Mäkelin kiteyttää.

Henna Mäkelin on kouvolalainen toimittaja. Häneltä on aiemmin ilmestynyt tietokirja Kuolema: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää (Kustantamo S&S). Mustan huumorin sävyttämä Syöpäkortti on hänen ensimmäinen romaaninsa.

Arvostelukappaleet:

Tuomas Lapatto
tuomas.lapatto@basambooks.fi

Haastattelupyynnöt:

Henna Mäkelin

”Syöpäkortti” (Basam Books 2021)

Syksyn uutuuskirja Ekotrippi antaa kyytiä synkän syyllistäville ilmastotarinoille – ”Mustalla huumorilla voi parantaa maailmaa.”9.9.2021 10:45:00 EEST | Tiedote

Esikoiskirjailija Piia Heikkinen haluaa tarjota romaanillaan vertaistukea ympäristöahdistukseen ja armollisempaa asennetta ilmastokeskusteluun. Heikkisen viesti kansainvälisen ilmastolakon (24.9.) lähestyessä on: ”Nyt jos koskaan tarvitaan empatiaa ennakkoluulojen tilalle, onnellisia loppuja dystopioiden sijaan. Vihreällä on monia eri sävyjä.”