Kukaan ei saa jäädä yksin työyhteisössäkään – Alko mukana rakentamassa HelsinkiMission Work to belong -ohjelmaa

HelsinkiMissio on käynnistänyt Work to Belong -ohjelman, joka tähtää työyhteisössä koetun yksinäisyyden ennaltaehkäisyyn. Ohjelma toteutetaan yhdessä Alkon ja Sanoma-konsernin kanssa. Ohjelmassa kiinnitetään huomiota erityisesti työelämän yksinäisyyteen. Tavoitteena on edistää yhteenkuuluvuutta sekä taistella yksinäisyyttä vastaan.
Joka kolmas suomalainen kärsii tutkimusten* mukaan yksinäisyydestä. Koronapandemia on edelleen lisännyt** yksinäisyyden tunnetta noin joka neljännellä työikäisellä ihmisellä, ja erityisesti nuorten ja yksinasuvien etätyötätekevien työhyvinvointi on heikentynyt.
”Yhdessä tekeminen on Alkon kulttuurin yksi keskeinen peruspilari. Joka kolmannen suomalaisen kärsiessä yksinäisyydestä, voi se meidän kokoisessamme yrityksessä tarkoittaa pahimmillaan sitä, että yli 800 alkolaista kokee itsensä yksinäiseksi. Yksinäisyydestä pitäisikin puhua enemmän, myös työyhteisössä, ja vahvistaa muun muassa yhteenkuuluvuutta. Siksi koimme tärkeäksi lähteä mukaan Work to belong -ohjelmaan”, kertoo Alkon HRD-päällikkö Elisa Venäläinen.
Yksinäisyys ei ole hävettävää
Work to Belong -sertifikaatti myönnetään yrityksille ja organisaatioille, jotka sitoutuvat vähentämään sekä ennaltaehkäisemään yksinäisyyttä omassa työyhteisössään. HelsinkiMissio tarjoaa sertifioinnissa mukana oleville organisaatioille valmiin mallin ja työkaluja yksinäisyyden vähentämiseksi. Sertifikaatti sisältää lähtötilanteen kartoituksen, tavoitteiden asettamisen ja suunnitelman laatimisen ja kehittämiskeinot sekä säännöllisen arvioinnin. Tavoitteena on aidosti lisätä tietoisuutta ja vähentää yksinäisyyden kokemuksia työpaikalla.
”Yksinäisyys ei ole harvinaista tai hävettävää, sillä sitä löytyy kaikkialta, myös työpaikoilta. Yksinäisyyttä on mahdollista ehkäistä ja hillitä tehokkaasti, kun haasteeseen tartutaan yhdessä Alkon kaltaisten yritysten kanssa”, kertoo HelsinkiMission toiminnanjohtaja Tuula Colliander.
Apu yksinäisyyteen ei löydy Alko hyllyltä
Alkon vuoden tärkein vastuullisuusteema on Yksinäisyys. Yksinäisyyden kokemus tutkitusti altistaa haitalliselle alkoholinkäytölle ja me Alkossa haluamme ehkäistä yksinäisyyttä yhteiskunnassamme. Apu yksinäisyyteen ei löydy Alko hyllyltä. Work to Belong -sertifikaatin pilotointi on yksi Alkon konkreettisista toimenpiteistä yksinäisyyden ehkäisemiseksi.
HelsinkiMissio on Alkon yksinäisyys-teemavuoden pääyhteistyökumppani. Alko tukee Work to Belong -ohjelman kehitystä 50 000 eurolla.
*Punainen Risti 2021
**Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2020 (linkki julkaisuun)
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Espoon Tapiolan Alko muuttaa heinäkuussa – myymälässä maistellaan viinejä 18.7.17.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
Tapiolan Alko muuttaa uuteen liiketilaan Kauppakeskus AINOAssa. Myymälä on suljettuna 7.–12. heinäkuuta ja avautuu uudessa sijainnissa 14. heinäkuuta. Myymäläväki kutsuu asiakkaat maistelemaan grilliherkkujen kanssa sopivia viinejä perjantaina 18. heinäkuuta.
Suomi on täynnä toinen toistaan paikallisempia juomakulttuureita ja Kuppikuntia. Hanko Suomen roseepääkaupunki, Kärsämäki Pohjolan pikku-Italia.10.6.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Alko analysoi Suomen viinimieltymykset ja löysi kiinnostavia Kuppikuntia – data kertoo, mitä viinejä kullakin alueella nautitaan eniten Suomessa. EDIT: TIEDOTTEESEEN LISÄTTY LIITTEET
Alko ottaa käyttöön poistohinnoittelun28.4.2025 09:13:48 EEST | Tiedote
Alko aloittaa vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kokeiluluontoisesti kolmessa Tampereen myymälässään 28. huhtikuuta. Tavoitteena on vähentää juomahävikkiä ja sen ympäristövaikutuksia.
Alavuden keskustan Alko uudistuu22.4.2025 09:41:52 EEST | Tiedote
Alavuden keskustan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 3.5. saakka ja se avataan jälleen 13.6. Kesäiset uutuudet viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin ovat saapuneet myymälään.
Viiniselvitys: Viinien myynnin laajentaminen yhteiskunnallinen kysymys. Merkittävä vaikutus Alkon kansanterveydelliseen asemaan.16.4.2025 10:30:15 EEST | Tiedote
Selvityshenkilö Antti Neimalan viiniselvityksessä on arvioitu viinien myynnin laajentamisen vaikutuksia. Mikäli viinien myyntiä päätettäisiin laajentaa, olisi samalla linjattava, miten väkevien alkoholijuomien jakelu järjestettäisiin. Selvityksessä alkoholijärjestelmän ja viinien myynnin laajentamista pidetään merkittävänä koko yhteiskuntaa koskevana kysymyksenä, jonka valmistelutyö tulisi tehdä huolellisesti ja laajapohjaisesti. Mikäli viinien saatavuutta kuluttajille haluttaisiin maltillisesti laajentaa Alko ehdottaa myymälöidensä aukioloaikojen pidentämistä kokeiluluontoisesti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme