Kukaan ei saa jäädä yksin työyhteisössäkään – Alko mukana rakentamassa HelsinkiMission Work to belong -ohjelmaa
HelsinkiMissio on käynnistänyt Work to Belong -ohjelman, joka tähtää työyhteisössä koetun yksinäisyyden ennaltaehkäisyyn. Ohjelma toteutetaan yhdessä Alkon ja Sanoma-konsernin kanssa. Ohjelmassa kiinnitetään huomiota erityisesti työelämän yksinäisyyteen. Tavoitteena on edistää yhteenkuuluvuutta sekä taistella yksinäisyyttä vastaan.
Joka kolmas suomalainen kärsii tutkimusten* mukaan yksinäisyydestä. Koronapandemia on edelleen lisännyt** yksinäisyyden tunnetta noin joka neljännellä työikäisellä ihmisellä, ja erityisesti nuorten ja yksinasuvien etätyötätekevien työhyvinvointi on heikentynyt.
”Yhdessä tekeminen on Alkon kulttuurin yksi keskeinen peruspilari. Joka kolmannen suomalaisen kärsiessä yksinäisyydestä, voi se meidän kokoisessamme yrityksessä tarkoittaa pahimmillaan sitä, että yli 800 alkolaista kokee itsensä yksinäiseksi. Yksinäisyydestä pitäisikin puhua enemmän, myös työyhteisössä, ja vahvistaa muun muassa yhteenkuuluvuutta. Siksi koimme tärkeäksi lähteä mukaan Work to belong -ohjelmaan”, kertoo Alkon HRD-päällikkö Elisa Venäläinen.
Yksinäisyys ei ole hävettävää
Work to Belong -sertifikaatti myönnetään yrityksille ja organisaatioille, jotka sitoutuvat vähentämään sekä ennaltaehkäisemään yksinäisyyttä omassa työyhteisössään. HelsinkiMissio tarjoaa sertifioinnissa mukana oleville organisaatioille valmiin mallin ja työkaluja yksinäisyyden vähentämiseksi. Sertifikaatti sisältää lähtötilanteen kartoituksen, tavoitteiden asettamisen ja suunnitelman laatimisen ja kehittämiskeinot sekä säännöllisen arvioinnin. Tavoitteena on aidosti lisätä tietoisuutta ja vähentää yksinäisyyden kokemuksia työpaikalla.
”Yksinäisyys ei ole harvinaista tai hävettävää, sillä sitä löytyy kaikkialta, myös työpaikoilta. Yksinäisyyttä on mahdollista ehkäistä ja hillitä tehokkaasti, kun haasteeseen tartutaan yhdessä Alkon kaltaisten yritysten kanssa”, kertoo HelsinkiMission toiminnanjohtaja Tuula Colliander.
Apu yksinäisyyteen ei löydy Alko hyllyltä
Alkon vuoden tärkein vastuullisuusteema on Yksinäisyys. Yksinäisyyden kokemus tutkitusti altistaa haitalliselle alkoholinkäytölle ja me Alkossa haluamme ehkäistä yksinäisyyttä yhteiskunnassamme. Apu yksinäisyyteen ei löydy Alko hyllyltä. Work to Belong -sertifikaatin pilotointi on yksi Alkon konkreettisista toimenpiteistä yksinäisyyden ehkäisemiseksi.
HelsinkiMissio on Alkon yksinäisyys-teemavuoden pääyhteistyökumppani. Alko tukee Work to Belong -ohjelman kehitystä 50 000 eurolla.
*Punainen Risti 2021
**Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2020 (linkki julkaisuun)
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Oulun Haukiputaan Alko muuttaa samassa kiinteistössä21.3.2024 07:25:00 EET | Tiedote
Haukiputaan Alko muuttaa huhtikuun alussa toiseen liiketilaan samassa kiinteistössä. Nykyinen myymälä on auki 6. huhtikuuta saakka ja uusi myymälä avataan 9. huhtikuuta.
Pääsiäispöydässä roseet haastavat punaviiniklassikoita – Alkossa yksi vuoden vilkkain sesonki20.3.2024 07:03:00 EET | Tiedote
Kiirastorstaina asiakasmäärät kolminkertaistuvat ja litramyynti kasvaa erityisesti punaviineissä, kuohuviineissä ja roseeviineissä. Punaviini on lampaan klassinen kumppani, mutta myös roseet niin kuplilla kuin ilman trendaavat.
Alkon helmikuun myyntitiedote – litramyynti laski kaksi prosenttia13.3.2024 07:15:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna pari prosenttia.
Alkon tammikuun myyntitiedote – litramyynti laski 4,2 prosenttia14.2.2024 07:15:00 EET | Tiedote
Alkon tammikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 4,2 prosenttia. Chileläisillä viineillä vahva vuoden aloitus.
Ylöjärven Alko muuttaa samassa kiinteistössä17.1.2024 07:35:00 EET | Tiedote
Ylöjärven Alko muuttaa tammikuun lopussa toiseen liiketilaan samassa kiinteistössä. Nykyinen myymälä on auki 27. tammikuuta saakka ja uusi myymälä avataan 30. tammikuuta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme