Makery Oy

Kukkia, glitteriä, vatsaystävällisyyttä ja kestäviä valintoja – ruokatrendit 2018

Jaa

Vallitsevat ja tulevat megatrendit liittyvät hyvinvointiin ja ilmastonmuutokseen. Myös digimurros laajentaa entisestään uusien ostamisen, tilaamisen ja maksamisen tapojen käyttöä kaupoissa ja ravintoloissa. Yhden hengen talouksien lukumäärä lisääntyy yhteiskunnassa kaikissa ikäryhmissä ja tämä alkaa näkyä kaupoissa pienentyvinä pakkauskokoina. Myös ravintoloissa yksin syömisen uskotaan lisääntyvän.

Terveellisyyden ja hyvinvoinnin merkitys ruokatrendeissä korostuu, mutta niiden ilmenemismuodot vaihtelevat. Toiset kuluttajat korostavat fyysistä terveyttä ja ruoan vaikutusta siihen. Toiset taas näkevät esimerkiksi itsensä hemmottelun hyvinvointia lisäävänä tekijänä, vaikka tuote sinänsä ei olisikaan perinteisesti ajatellen terveellinen.  

Ilmastonmuutos, tuotannon kestävyys, eettisyys, ruokajätteen minimointi ja lähiruoan suosiminen ovat edelleen voimakkaita teemoja ruokamaailmassa Ruoan alkuperä kerrotaan kuluttajille entistä tarkemmin. Synteettinen liha ei ole vielä markkinoilla, mutta kehitystyö on vauhdissa ja ensimmäiset yrittäjät saattavat ehtiä markkinoille jo tänä vuonna. Lakimuutoksen myötä kauppoihin tulivat viime vuonna ensimmäiset hyönteisiä sisältävät tuotteet, ja sekä valikoiman että kysynnän uskotaan kasvavan.

Vatsaystävällisyys korostuu entisestään, esimerkiksi fermentoitujen ruokien ja terveysvaikutteisten sienten, kuten pakurikäävän muodossa. Aamiaisruokien ja aamiaistyyppisten annosten suosio kasvaa ja niitä voi syödä mihin aikaan hyvänsä. Syötävän glitterin lisääntyminen näkyy erityisesti leivonnaisissa, suklaassa, kahvijuomissa, drinkeissä ja popcornissa. Violettius nousee esille ruoissa. Kasvisten lisäksi violettia alkaa näkyä esimerkiksi jäätelöissä, kuppikakuissa ja hampurilaissämpylöissä.

Juomapuolella kaakaon suosio kasvaa, samoin pienten tuottajien premium-virvoitusjuomat. Suomi on ollut edelläkävijä proteiinipohjaisissa juomissa, niiden suosio pysyy tai jopa kasvaa entisestään. Uusi alkoholilaki lisää valmiiden drinkkien ja viinipohjaisten juomasekoitusten valikoimaa. Lisäksi se vaikuttaa baarien markkinointiin vapauttamalla aukioloaikoja ja sallimalla jälleen Happy Hour -promootiot. Ravintoloissa panostetaan tulevaisuudessa yhä enemmän elämyksellisyyteen, mutta toisaalta samalla kotiinkuljetuksen suosio kasvaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Laura Männistö
Asiantuntija, tuotekehitys
laura.mannisto@makery.fi
+358 50 465 4958

Tietoja julkaisijasta

Makery Oy
Makery Oy
Pasilankatu 2
00240 HELSINKI

0400 838 115http://makery.fi
Makery Oy
Pasilankatu 2
00240 HELSINKI http://makery.fi 

Makery Oy on helsinkiläinen, elintarvikkeita koskevan kuluttajakäyttäytymisen ymmärtämiseen erikoistunut asiantuntijayritys, joka auttaa alalla toimivia yrityksiä kehittämään kuluttajille sopivia tuotteita Suomessa ja vientimarkkinoilla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Makery Oy