Luopioisten Yrittäjät ry

Kukkian kyläasumisen messut 29.6.-7.7.2019

Pälkäneellä on tapana sanoa, että missään ei polku ideasta toteutukseen ole niin lyhyt kuin Luopioisissa. Jahkailu ei sovi lainkaan näiden sydänhämäläisten pirtaan. Viimeisin näyte luovuuden saralla ovat lauantaina 29.6. avautuvat Kukkian kyläasumisen messut.

Kukkian kylät ovat osa Pälkäneen kuntaa eteläisellä Pirkanmaalla. Nimensä ne saavat puhdasvetisestä ja karun kauniista Kukkia-järvestä, jonka ympärille kylät sijoittuvat. Alueen keskus on Luopioisten kirkonkylä, jonka liikuntahalli muuttuu heinäkuun vaihteen viikoksi messukeskukseksi.

Messuilla esitellään monipuolisesti seudun osaamista, elämäntapaa, palveluita ja asumisen vaihtoehtoja. Tapahtuma kutsuu kävijänsä myös muihin kohteisiin, tarkastelemaan aluetta laajemminkin. Kävijöille selviää, mistä Luopioisten kehuttu luovuus saa voimansa: yhteisöllisyydestä, toisten hyväksynnästä, halusta tehdä omasta elinympäristöstä oman näköinen ja ihmisen mittakaavalle sopiva.

Kukkian kyläasumisen messut avataan Pälkäneen kunnan perinteisten kesäkahvien yhteydessä Mikkolan puistossa lauantaiaamuna. Kunta tarjoaa kahvit, jotka Kukkian Kädentaitajat keittelee. Musiikkiohjelma ja kunnanjohtajan tervehdys täydentävät ohjelmaa. Vilkkaan tapahtumalauantain käynnistää messujen osalta bussikierros Luopioisissa ja Rautajärvellä.

Teknisiä ratkaisuja ja asumisen uusia tuulia

Viikon aikana messuilla esitellään mm. Kukkian kyliä kyläläisten itsensä kertomina ja tehdään tutustumiskäyntejä mm. mummonmökkeihin ja ViherKostialan rakenteilla olevalle modernien minitalojen alueelle. Liikuntahallilla mietitään terveellisen rakentamisen edellytyksiä sekä luodataan aurinkosähkön mahdollisuuksian asumisen helpottajana. Lyhyet luennot vauhdittavat ohjelmaa. Aurinkoenergiasta kertovat Timo Jodat sekä Sami Seise. Jari Ketola esittelee talon luonnollista ilmanvaihtoa ja Markku Juutilainen kuvailee, millainen on terveellinen talo.

Teknisen osaamisen vastapainoksi keskitytään myös asukkaisiin. Torstain hyvinvointipäivänä väitetään, että Kylissä asuu terveempiä ihmisiä. Leena Ilmola luennoi maaseutumaisessa ympäristössä asumisen ja elämisen reunaehdoista tutkimusten valossa. Mikä tuottaa hyvinvointia ja miten pahoinvointia voidaan ehkäistä? Onko kylä idyllinen lintukoto vai taantuva eläkeläisreservaatti? Mitä sanovat maailmalta kantautuvat trendit kyläasumisen hyvinvointivaikutuksista?

Kyläelämän suola on tietysti saunominen. Keskiviikko onkin messujen saunapäivä, jolloin Rajalansaaren savusauna lämpiää vieraidenkin iloksi. Silloin myös julkistetaan saunatonttuvideo, jossa paikalliset miehenköriläät laittavat itsensä urakalla likoon parhaiden luopioislaisten perinteiden mukaisesti.

Kukkian kyläasumisen messut tuottavat Luopioisten yrittäjät, Kehittyvät Kukkian kylät-hanke, visitkukkia.fi yhteistyössä Pälkäneen kunnan kanssa.

Seppo Kääriäinen
seppo.kaariainen@visitkukkia.fi