HKL

Kulosaaressa testataan uusia liityntäpysäköinnin opasteita

Jaa

Helsingin liityntäpysäköintiä kehitetään eri toimijoiden yhteistyönä palvelemaan joukkoliikenteen matkustajia entistä paremmin. HKL Helsingin liityntäpysäköintialueiden hallinnoijana on käynnistänyt HSL:n kanssa liityntäpysäköinnin opasteiden uudistamisen ja toimintatapojen yhtenäistämisen. Hankkeen tavoitteena on saada liityntäpysäköinti entistä paremmin palvelemaan joukkoliikenteellä matkaa jatkavia asiakkaita.

Uusissa opasteissa kerrotaan selkeästi kahden erillisen liityntäpysäköintialueen sijainti ja kevyen liikenteen kulkuyhteys metroasemalle. Kuva: HKL
Uusissa opasteissa kerrotaan selkeästi kahden erillisen liityntäpysäköintialueen sijainti ja kevyen liikenteen kulkuyhteys metroasemalle. Kuva: HKL

Uudistuksia testataan parhaillaan Kulosaaren metroaseman suositulla liityntäpysäköintialueella. Uusissa opasteissa kerrotaan selkeästi kahden erillisen liityntäpysäköintialueen sijainti ja kevyen liikenteen kulkuyhteys metroasemalle. Opasteiden vaihdon yhteydessä liityntäpysäköintiin on myös tuotu entistä tiukempi aikarajaus ja tähän liittyvä pysäköintikiekon käyttövelvollisuus. Liityntäpysäköinti on pysäköintikiekolla sallittua enintään 12 tuntia kerrallaan.

— Aikarajauksella pyritään autojen tehokkaampaan kiertoon alueilla. Liityntäpysäköintialueita ei ole tarkoitettu pitkäaikaispysäköintiin, vaan sellaisille asiointi- ja työmatkoille, joilla matkaa jatketaan autoilun jälkeen joukkoliikenteellä, kertoo HKL:n palveluasiantuntija Reino Aittomäki.

Opasteissa tuodaan esiin liityntäpysäköijälle tarpeellinen informaatio aiempaa selkeämmin. Opasteet noudattavat HSL:n laatimaa seudullista liityntäpysäköintikonseptia, johon voi tutustua osoitteessa https://www.hsl.fi/tyyliopas/liityntapysakointi. Tavoitteena on yhtenäistää opastus jatkossa kaikissa pääkaupungin työssäkäyntialueen liityntäpysäköinneissä.

— Laadimme liityntäpysäköintikonseptin yhdessä HSL-alueen kuntien ja pysäköintioperaattoreiden kanssa tavoitteenamme helpottaa ja yhtenäistää liityntäpysäköinnin käyttöä ja saada myös uusia asiakkaita joukkoliikenteen pariin. HKL lähti nopeasti tekemään konseptia näkyväksi Helsingin liityntäpysäköintialueilla. Toivottavasti muut kunnat seuraavat pian perässä, kertoo HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen.

HKL jatkaa opasteuudistusta Kulosaaren jälkeen muilla Helsingin liityntäpysäköintialueilla. Seuraavaksi opasteet vaihdetaan Siilitien, Malmin, Huopalahden ja Vuosaaren Mosaiikkitorin pysäköintilaitoksen liityntäpysäköinteihin.

Opastuksen parantamisen lisäksi lähitulevaisuudessa eri alueille tuodaan myös aiempaa enemmän reaaliaikaista pysäköintipaikkojen täyttöasteen seurantaa. Jo nyt vapaiden paikkojen määrän voi tarkastaa HSL:n Reittioppaan kautta klikkaamalla kartan liityntäpysäköintikuvaketta muun muassa Kalasataman, Laajasalon ja Lauttasaaren liityntäpysäköinneistä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

HKL, palveluasiantuntija Reino Aittomäki, p. 040 528 3225
HSL, erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen, p. 050 3855043

Kuvat

Uusissa opasteissa kerrotaan selkeästi kahden erillisen liityntäpysäköintialueen sijainti ja kevyen liikenteen kulkuyhteys metroasemalle. Kuva: HKL
Uusissa opasteissa kerrotaan selkeästi kahden erillisen liityntäpysäköintialueen sijainti ja kevyen liikenteen kulkuyhteys metroasemalle. Kuva: HKL
Lataa

Tietoja julkaisijasta

HKL
HKL
PL 53250
00099 HELSINGIN KAUPUNKI

(09) 310 1071http://www.hkl.fi

HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä. HKL – kaupungin paras liike.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HKL

Metron kapasiteetin turvaaminen vaatii vuorovälin tihentämistä10.10.2019 17:47:45 EESTTiedote

Tulevan vuosikymmenen lopulla kasvavat matkustajamäärät vaativat metron kuljetuskapasiteetin nostoa muiden toimenpiteiden lisäksi myös vuoroväliä tihentämällä. Tämä taas vaatii kulunvalvonnan ainakin osittaista automatisointia, todetaan pian valmistuvassa metron kapasiteetin kasvattamista koskevassa esiselvityksessä. Selvityksen päätelmät annettiin tiedoksi HKL:n johtokunnalle torstaina 10.10.2019.

Metroradassa painumaa Itäkeskuksen ja Roihupellon välillä – metro liikennöi kyseisen osuuden toistaiseksi alennetulla nopeudella19.9.2019 12:54:27 EESTTiedote

Metroradassa on keskiviikon ja torstain välisenä yönä havaittu painumaa Itäkeskuksen ja Roihupellon välisellä osuudella. Painuma on seurausta Raide-Jokeri-pikaraitiotien Varikkotien työmaalla tehtävistä pohjanvahvistustöistä. Liikennöinti metroradalla sujuu normaalisti, mutta nopeusrajoitus on kyseisellä osuudella laskettu 20 kilometriin tunnissa. Varikkotiellä pohjaolosuhteet ovat pikaraitiotien rakentamisen kannalta haastavat. Koska maaperä Varikkotiellä on pehmeää saveikkoa, on pikaraitiotie perustettava kokonaan paalulaatalle, maasillalle tai pohjavesikaukaloon. Parhaillaan Varikkotien työmaalla tehdään pontitustöitä. Metroradan painuman suuruus selviää tarkemmin torstain aikana. Liikennöinti radalla varmistetaan tukemiskoneen avulla. Rata on tarkoitus korjata kuntoon torstain ja perjantain välisen yön aikana. HKL tiedottaa tilanteen etenemisestä tarvittaessa myöhemmin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme