Kulttuurimatkalla jo kahdeksan vuotta – näin Museokortti-ilmiö on tehnyt kulttuurihistoriaa

Museokortti viettää 8-vuotissyntymäpäiviään 5. toukokuuta. Kulttuurielämykset rikastauttavat yhä useamman arkea: jo 283 000 suomalaista omistaa Museokortin. Museoissa vieraillaan nyt enemmän kuin koskaan aiemmin. Samalla museoiden lipputulot ovat tuplaantuneet. Museoille on tuloutettu jo noin 65 miljoonaa euroa.
Museokortin tultua markkinoille vuonna 2015, museot ovat rikkoneet käyntiennätyksiä vuosi toisensa jälkeen. Kuva: Usva Torkki / Museokortti

Museokortin täyttäessä 8 vuotta jo 283 000 suomalaisella on voimassa oleva Museokortti taskussaan. Luku on suurempi kuin koskaan aiemmin. Museoissa vieraillaan ennätyksellisen paljon.

Kahdeksassa vuodessa on tapahtunut paljon. Toukokuussa 2015 Museokortilla pääsi 180 museoon. Nyt kohteita on jo kaksinkertaisesti, lähes 360, ja verkosto ulottuu Ahvenanmaalta Inariin.

Kaiken kaikkiaan yli 300 000 suomalaista on lähtenyt vuoden mittaiselle kulttuurimatkalle. Museokortilla on maksettu jo 8,8 miljoonaa museokäyntiä. Samalla museoille on tuloutettu noin 65 miljoonaa euroa. Museoiden yhteenlasketut pääsylipputulot ovat tuplaantuneet Museokortti-aikana.

Museot ovat rikkoneet kaikkien aikojen kävijäennätyksensä neljänä peräkkäisenä vuotena Museokortin tultua markkinoille vuonna 2015. Vuonna 2019 ennen koronan vaikutuksia suomalaisissa museoissa vierailtiin huimat 7,6 miljoonaa kertaa. Kävijäennätyksiin on vaikuttanut myös kotimaanmatkailun suosio, joka on noussut suosioon koronaepidemian seurauksena.

Vuosi 2022 oli museoille ennätyksellinen. Museokortti-käynnit kasvoivat vuoden 2022 aikana hurjaan ennätyslukemaan, 1,7 miljoonaan.  Kasvua vuoden 2019 ennätykseen oli yli 20 prosenttia. Museokortteja myytiin viime vuoden aikana ennätyspaljon. Myynti kasvoi 23 prosenttia verrattuna edellisvuoteen 2021, jolloin Museokortin myynti oli myös rikkonut ennätyksen.

Tänä vuonna kortilla on maksettu museokäynti jo 665 000 kertaa. Kesän lomakuukaudet muodostuvat vuosi vuodelta merkittävämmäksi museosesongiksi, ja tulevasta kesästäkin odotetaan vilkasta. Viime kesänä Museokortilla vierailtiin museoissa yli 760 000 kertaa, joka on 20 prosenttia enemmän kuin toissakesänä.

– Museoiden käyttökulttuuri on muuttunut. Museokortin myötä museoissa käydään spontaanisti ja voidaan vain piipahtaa, kun taskusta löytyy jo valmiiksi maksettu pääsylippu, kuvailee Museokortin viestinnän asiantuntija Susanna Seppälä.

Museokortti-kohteiden kirjosta löytyy jokaiselle jotakin

Kohteita on jo lähes 360, ja uusia museoita liittyy Museokortti-verkostoon jatkuvasti. Kesällä joukkoon liittyy esimerkiksi Limingan kotiseutumuseo, Abraham Ojanperän muistokoti sekä Vihlo Lampi -museo. Uusin Museokortti-kohde taidemuseo Chappe löytyy Tammisaaresta.

Suurimpien ja tunnetuimpien museokohteiden lisäksi Museokortti käy sadoissa paikallisissa aarteissa Ahvenanmaalta Inariin. Kortilla pääsee tutustumaan muun muassa kotimuseoihin, linnoihin ja ulkomuseoihin, taiteeseen ja nykytaiteeseen, historiaan, tieteeseen ja tekniikkaan, luontoon ja eläimiin sekä arkkitehtuuriin ja designiin.

Kohteiden joukossa on kymmenittäin erikoismuseoita, joissa pääsee syventymään erityisiin aihealueisiin. Tällaisia ovat esimerkiksi Hiihtomuseo, Kultamuseo, Suomen pelimuseo, Vakoilumuseo, Suomen moottoripyörämuseo, Friitalan nahkamuseo ja Vankila.

Museokorttilaisille etuja ja alennuksia hotelleista, ravintoloista sekä museokaupoista

Museokortin omistaja saa kuukausittain vaihtuvia alennuksia museoilta sekä kumppanien palveluista, kuten hotellimajoituksista, keikoista ja äänikirjoista.

Juuri nyt alennusta saa muun muassa tanssiesityksestä, virtuaaliopastuksesta, museokauppojen lahjalöydöistä sekä majoituksista tulevan kesän reissuille. Yli 50 Museokortti-etua löytyy täältä.

Museokortti on myös hyvä reissukaveri – yli 30 valmiiksi kuratoitua museokierrosta

Museokortti on mainio reissukaveri kotimaassa. Kortilla saa pääsyn lähes 360 museoon sekä etuja matkan varrella. Museokortin matkavinkeistä löytyy valmiita reittiehdotuksia ja uusia ideoita elämyksellisiin kotimaanmatkoihin.

Museokierroksiin pääsee tutustumaan täällä

Museokortilla majoittuu edullisemmin kotimaanmatkoillaa kumppanien kohteissa esimerkiksi Helsingissä, Turussa, Ahvenanmaalla ja Jyväskylässä.

Museokortti (76 €) on vuoden mittainen pääsylippu lähes 360 museoon ympäri Suomen. Kohteissa pääsee tutustumaan laajasti eri teemoihin taiteesta tieteeseen ja historiasta musiikkiin.

Museokortti-toiminnasta vastaa FMA Creations Oy, joka on kokonaan Suomen museoliitto ry:n omistama ja kuuluu Museoliitto-konserniin. Museokortti-järjestelmän tuottamat tulot palautetaan suomalaisille museoille kävijämäärien perusteella, eikä järjestämällä ole museoalan ulkopuolisia edunsaajia.