Kulturpriset Kompassrosen 2021 tilldelas docent Anna Hielm-Björkman för hennes innovativa coronahundsforskning

Docent Anna Hielm-Björkman, Helsingfors universitet, tilldelas Kommerserådet Otto A. Malms donationsfonds kulturpris Kompassrosen 2021 för sin innovativa forskning om användning av specialskolade hundar i identifiering av personer, som smittats med corona.
Anna Hielm-Björkman

Att använda hundarnas skarpa luktsinne i att identifiera coronavirus kan visa sig vara ett revolutionerande verktyg för att hantera denna och framtida epidemier. Den av docent Hjelm-Björkman ledda forskningen visar prov på hur snabbt vetenskapliga innovationer kan utvecklas för att svara på aktuella utmaningar.

Hundar som tränats till luktdetektion kommer att i framtiden kunna användas i flera uppgifter för att smärtfritt identifiera dem som smittats med corona eller andra virus, till exempel i ålderdomshem, i screening av sjukhuspersonal, i tullens arbete på flygplatser eller inom andra ställen där det är stor betydelse att hindra spridning av virus. Hundar kan användas också till exempel för diabetiker eftersom de reagerar på kritiska insulinnivåer. De kan också identifiera kroniska smärtor innan patienten känner av ett smärtanfall, vilket hjälper för att tajma smärtlindring.

Hielm-Björkmans forskning har också väckt internationellt intresse

”Coronahundforskningen har väckt internationellt intresse och bland andra BBC, Guardian, Washington Post ja Forbes har rapporterat att specialskolade lukthundar är ett billigt, snabbt och effektivt alternativ för testning av coronavirus, men ännu behövs det ytterligare forskning", säger professor Nils Erik Villstrand, ordförande för styrelsen för Otto A. Malms donationsfond, som ansvarar för förvaltning och utdelning av Kulturpriset Kompassrosen.

Kulturpriset Kompassrosen utdelas till personer, organisationer eller nätverk, som på ett betydande sätt främjat folkbildning, högre undervisning, forskning eller allmänt väl.

Kompassrosen beviljas vartannat år på Otto-dagen (17.4.) och har hittills beviljats fyra gånger. År 2019 delades kulturpriset mellan två mottagare: Ragna-Lise Karlsson och Tanja Eriksson, grundarna till bybutiken Skafferi Ett i Bromarv och Bromarv byaråd r.f. för sitt mångåriga och framgångsrika arbete med att utveckla Bromarv till en levande och livskraftig by.

Ytterligare information ges av:

-Nils Erik Villstrand, professor, styrelsens ordförande
050-5533652, nils.villstrand@abo.fi

-Anna Hielm-Björkman, docent, prismottagare
044-3270462 (lämna textmeddelande)
anna.hielm-bjorkman@helsinki.fi

Anna Hielm-Björkman

Om

Kommerserådet Otto A. Malms donationsfond grundades år 1898. Fondens motto är ”till medmänniskors gagn och samhällets förkovran”. www.ottomalm.fi

Följ Kauppaneuvos Otto A. Malmin lahjoitusrahasto - Kommerserådet Otto A. Malms donationsfond

Senaste pressmeddelandena från Kauppaneuvos Otto A. Malmin lahjoitusrahasto - Kommerserådet Otto A. Malms donationsfond