Suomen Tekstiili & Muoti ry

Kuluttajien asenne muuttuu – tekstiilien kiertotalous vauhdittuu

Jaa
Tekstiili- ja muotialalla kiertotalous tulee nopeasti lähelle kuluttajaa. Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tuoreessa julkaisussa suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset kertovat, miten materiaalit ja tuotteet voidaan säilyttää mahdollisimman pitkään käytössä uusien innovaatioiden ja liiketoimintamallien avulla.

Suomessa käytöstä poistetaan vuosittain noin 70 miljoonaa kiloa tekstiiliä, joka hyödynnetään pääasiassa energiana. Ympäristön näkökulmasta nykyinen toiminta ei ole kestävää. Malli jättää runsaasti taloudellisia mahdollisuuksia hyödyntämättä, kun arvokkaat materiaalit päätyvät lyhyen käyttöiän jälkeen energiaksi.

Kuluttajien kiinnostus tuotteiden ekologisuutta kohtaan on jatkuvasti kasvussa. Samaan aikaan myös asenne tuotteiden omistamiseen muuttuu. Esimerkiksi autoteollisuudessa vuokraus-, leasing- ja yhteiskäyttöpalvelut ovat jo arkipäivää. Tulevaisuudessa myös yhä useampi tekstiili- ja muotialan yritys hakee kasvua kiertotaloudesta ja tuotteen elinkaarta pidentävistä palveluista.

- Palveluihin perustuvissa liiketoimintamalleissa asiakas maksaa tuotteen käytöstä eikä sen omistamisesta, kuten aikaisemmin. Jotta kiertotaloudesta saadaan uutta kannattavaa liiketoimintaa, tarvitaan kannustimia yritysten uudistumiselle, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

Perjantaina julkaistussa Kiertotalouden kärjessä II – Ratkaisuja tekstiilien kiertoon -julkaisussa esitellään yksitoista suomalaista tekstiilien kiertotalouden mahdollisuuksiin tarttunutta yritystä. Yksi esimerkki uudenlaisesta liiketoimintamallista on vaatelainaamo Vaatepuu, joka tarjoaa yhteiskäytössä olevaa vaatekaappia vaihtoehdoksi lisääntyvälle kulutukselle. Muutamassa vuodessa Vaatepuun toiminta on laajentunut yhdestä toimipisteestä neljässä eri kaupungissa toimivaksi ketjuksi.

- Haluan tarjota kaikille mahdollisuuden kokeilla, miltä laadukas materiaali ja hyvä suunnittelu tuntuvat päällä. Palvelun avulla saa helposti vaihtelua omaan vaatekaappiin ja pääsee kokeilemaan asuja, joita ei välttämättä uskaltaisi tai pystyisi heti ostamaan, kertoo Vaatepuuta luotsaava Soile-Maria Linnemäki.

Myös värikkäiden tupsujen koristamista hatuistaan tunnettu Costo on näyttänyt, ettei menestykseen tarvita jatkuvaa uuden materiaalin tuottamista. 90 prosenttia brändin tuotteista valmistetaan eurooppalaisten huonekalutehtaiden ylijäämäkankaista, jotka muuten päätyisivät hävitettäväksi.

- Ylijäämämateriaalin hyödyntäminen on osoittautunut kannattavaksi liiketoimintamalliksi, sillä yhden hatun hinta tuplaantuisi, jos käyttäisimme vastaavia neitseellisiä raaka-aineita, kertoo Coston perustajiin lukeutuva Hannes Bengs.

Vaatepuun ja Coston lisäksi Kiertotalouden kärjessä II – Ratkaisuja tekstiilien kiertoon -julkaisussa omista kiertotalouskäytännöistään kertovat Touchpoint, Infinited Fiber Company, Spinnova, Finarte, Finlayson, Muotikuu, Remake, TAUKO Design ja Emmy Clothing.

Tekstiilien kiertotaloudessa eletään parhaillaan murrosvaiheessa. Tekstiilijätteen erilliskeräys tulee EU:ssa pakolliseksi vuonna 2025. Suomessa on tehty jo pitkään työtä tekstiilien kierrätysmenetelmien ja uusien kierrätyskuitujen kehittämiseksi. Lisäksi muutokseen valmistaudutaan suunnittelemalla poistotekstiilien jalostuslaitosta.

- Kestävään kulutukseen ei ole olemassa yhtä ainoaa ratkaisua, vaan on tärkeää, että palveluita ja uusia materiaalien kierrätysratkaisuja kehitetään rinnakkain. Siirtymistä näiden käyttöön voitaisiin vauhdittaa tukemalla innovaatioiden kaupallistamista ja kannustamalla uusien liiketoimintamallien käyttöönottoa, sanoo Anna-Kaisa Auvinen.

Fakta

  • Suomessa käytöstä poistetaan vuosittain noin 70 miljoonaa kiloa tekstiiliä.
  • 80 % poistotekstiileistä hyödynnetään tällä hetkellä energiana.
  • Tekstiilijätteen erilliskeräys tulee EU:ssa pakolliseksi vuonna 2025.

Kiertotalouden kärjessä II -julkaisun julkistustilaisuus järjestetään perjantaina 28.9. klo 13.30 alkaen Jura-salissa (Kasarmin salit, Kasarmikatu 21, Helsinki. Kahvia tarjolla klo 13 alkaen). Tervetuloa! Lue lisää julkistuksen ohjelmasta

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Suomen Tekstiili & Muoti ry
Suomen Tekstiili & Muoti ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki

http://www.stjm.fi

Suomen Tekstiili & Muoti ry on tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten järjestö. Huolehdimme siitä, että yrityksillä on kannustava toimintaympäristö ja mahdollisuuksia kasvaa, kansainvälistyä ja menestyä. Olemme alan vahva vaikuttaja ja työmarkkinajärjestö. Autamme jäsenyrityksiä työelämään ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Jäsenyritystemme tuotteita ovat mm. vaatteet, kodintekstiilit, sairaalatekstiilit, tekniset tekstiilit sekä kuitukankaat ja teollisuustekstiilit. www.stjm.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Tekstiili & Muoti ry

Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.

Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote

Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on

Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote

Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.

Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye