Kuluttajista ja alan pienyrittäjistä uhkaa tulla uuden katsastuslain maksumiehiä

Katsastusalan yritykset A-Katsastus, K1 Katsastajat ja Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry ihmettelevät, miksi Suomessa pitäisi rikkoa toimiva riippumattomuuteen perustuva katsastusjärjestelmä. Liikenne- ja viestintäministeriön valmistelema esitys uudeksi katsastuslaiksi on tulossa hallituksen käsittelyyn lähiaikoina.

Katsastusalan yritykset muistuttavat, että riippumattomuus muodostaa puolueettoman katsastuksen perustan. Korjaamokatsastuksen salliminen heikentäisi kuluttajansuojaa ja lisäisi riskiä kuluttajan korjauskustannusten kasvusta. Kuluttaja ei enää voisi olla varma, onko havaittu vika todellinen vai löydetty korjaamon korjausliiketoiminnan kasvattamiseksi.

Kuluttajasuojan varmistamiseksi katsastusjärjestelmän uskottavuutta ylläpidetään massiivisella viranomaisvalvonnalla niissä maissa, joissa korjaamokatsastus on käytössä. Esimerkiksi Norjassa 1,1 miljoonaa katsastusta valvoo 50–60 henkilöä. Riippumattomuuteen perustuvan toimintamallin ansiosta Suomessa riittää tällä hetkellä 3 katsastusten valvojaa 2,4 miljoonalle määräaikaiskatsastukselle.  Riippumattomuudesta luopuminen edellyttäisikin huomattavia panostuksia valvonnan lisäämiseksi niin, että kuluttajansuoja voitaisiin varmistaa myös korjaamokatsastuksen oloissa. Tämä tarkoittaisi joko valtion valvontamenojen kasvua tai kuluttajien maksamien valvontamaksujen voimakasta nousua.  Varovaisesti arvioiden esitetty lainmuutos tietäisi valvontakustannusten moninkertaistumista noin 15–20 miljoonaan euroon. Lisäksi on huomattava, että Suomessa valvontaan olisi panostettava poikkeuksellisen paljon, koska autokantamme on Länsi-Euroopan vanhimpia.

Ehdotettu laki ei lisäisi katsastettavien ajoneuvojen määrää, vaan markkina jakaantuisi nykyistä useamman toimijan kesken. Lakiesityksen seurauksena pienyrittäjien mahdollisuudet toimia alalla vaikeutuisivat huomattavasti. Alan yrittäjät ovat investoineet ja tehneet pitkiä sopimuksia nykyisen toimilupalain vaatimusten mukaisista toimitiloista ja laitteista. Jatkossa katsastustoiminta todennäköisesti keskittyisi pääosin suurille korjaamoille.

Katsastusyrittäjien mukaan LVM:n lakimuutoksen taustalla olevat tiedot perustuvat vuoden 2008 markkinatilanteeseen, jonka jälkeen toimiala on käynyt läpi voimakkaan muutoksen. Alalla toimitaan vuonna 2013 hyvin kilpailluilla markkinoilla, kun pelkästään viimeisten kolmen vuoden aikana katsastusalan yritysten määrä on kaksinkertaistunut. Alalla on tällä hetkellä noin 100 yritystä ja lähes 400 katsastustoimipaikkaa. Suurin osa katsastusmarkkinoista on pienyrittäjien hallussa. Katsastusten hinnat ovat kääntyneet laskuun samalla kun palveluiden saatavuus on parantunut. Ehdotetun lain tavoitteet ovat siis jo toteutuneet markkinoiden toimesta.

Alan yrittäjät ovat esittäneet ministeriölle useita vaihtoehtoisia tapoja uudistaa lainsäädäntöä luopumatta riippumattomasta toimintamallista. Niitä ei ole kuitenkaan mitenkään huomioitu uudessa lakiehdotuksessa.

Katsastusalan yritykset vetoavat maan hallitukseen, jotta hallituksen esityksessä katsastuslain uudistamiseksi otettaisiin paremmin huomioon kuluttajien etu ja pienyritysten toimintaedellytykset.

Lisätietoja:

Kari Kivikoski, toimitusjohtaja, A-Katsastus Group Oy, puhelut viestintäjohtaja Outi Arolan kautta, puh. 045 632 2007.
Aki Juhakorpi, toimitusjohtaja, K1 Katsastajat Oy, puh.  040 731 7384
Jyrki Hautaviita, toiminnanjohtaja, Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry, puh. 050 592 7830

Tietoja julkaisijasta

A-Katsastus Group Oy, K1 Katsastajat Oy, Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry