Kulutusjoustohankkeella puhtaampaa lämpöä Vaasan kaupungin kiinteistöille

Vaasan Sähkön ja Vaasan kaupungin pilottihankkeessa tutkitaan Vaasan Talotoimen ja Kiinteistö Oy Pikipruukin kiinteistöjen lämmityksen kulutusjoustoa. Viime vuoden lopulla alkaneessa kokeilussa on onnistuttu pienentämään kaupungin hiilijalanjälkeä.
Vaasan Sähkö. Kuva: Katja Lösönen

Pilotissa siirrettiin kaukolämpöverkossa olevien kiinteistöjen kulutusta pois kysyntäpiikeistä, jotka sijoittuvat aamun kello kuuden ja yhdeksän väliin sekä illan kello neljän ja seitsemän väliin. Pienempi kulutushuippu vähentää kalliimman lisälämmöntuotannon tarvetta ja mahdollistaa pienemmän hiilijalanjäljen.

Kulutusjoustolla pyritään vähentämään kulutushuippuja, mikä vaikuttaa suoraan myös käytettyihin energianlähteisiin. Kun lämmöntarve on suuri, käynnistetään usein öljyllä toimivia lisälämpölaitoksia kattamaan kasvanutta kysyntää. Kulutusjousto mahdollistaa kulutuksen siirtämisen eri aikaan tai pidemmälle aikavälille, jolloin yhtäaikaisen kulutuksen huippukin jää pienemmäksi, eikä lisälämpöä tarvita. Tätä tutkittiin myös Vaasan Sähkön ja Vaasan kaupungin yhteishankkeessa.

Hankkeessa kulutusjousto on toteutettu olemassa olevan kiinteistöautomaation avulla. Kulutusjoustolla ei ole ollut vaikutuksia asumismukavuuteen.

Kestäviä ratkaisuja yksi kerrallaan

Vaasan Sähkö haluaa olla aktiivisesti mukana koko Suomen ilmastotalkoissa, ja kestävä kehitys onkin otettu strategiseksi lähtökohdaksi päätöksenteossa. Kaukolämmössä on lyhyellä aikavälillä pystytty tekemään useita ilmastotekoja.

- Oma ilmastotyömme etenee ratkaisu kerrallaan, ja erinäiset kulutusjousto- ja hukkalämpöhankkeet ovat yksi tapa tutkia mahdollisuuksia ja edistää asiaa, toteaa kaukolämpöjohtaja Markus Tuomala.

- Yksittäisten pilottien ohella teemme laajempia ratkaisuja liittyen muun muassa tuotantoportfolioon ja energian varastointiin, esimerkkinä voi mainita Vaskiluotoon tulevan lämpöenergiavaraston. Vuoden alussa lanseerattu Ilmastotakuu antaa myös asiakkaille mahdollisuuden valita täysin hiilidioksidivapaa kaukolämpötuote.

Vaasan Sähkö. Kuva: Katja Lösönen

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2019 oli noin 153 milj. euroa.