Kuluuko lomasi remontoidessa? Puolet suomalaisista mökinomistajista remontoi mökillään vuosittain

Suomalaisten rakastama mökkikausi on taas alkanut, mikä näkyy paitsi liikenteen lisääntymisenä pienemmillä paikkakunnilla myös rakennustarvikekaupassa, kun mökkien pieniä ja isompia kohteita uudistetaan. Suomalaisista jopa puolet remontoi mökeillään vuosittain, selviää Starkin toukokuussa 2022 teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kyselytutkimuksesta*.

Suomalaiset ovat innokasta mökkikansaa, ja mökeillä vietetäänkin paljon vapaa-aikaa etenkin näin kesällä. Sen lisäksi, että mökeillä rentoudutaan esimerkiksi kirjojen, saunomisen ja uimisen parissa, ovat suomalaiset innokkaita kunnostamaan mökkejään. Puolet suomalaisista mökinomistajista tekee siellä itse tai teettää erilaisia remontteja tai rakentamista vuosittain.

- Tulokset eivät yllätä, sillä suomalaiset ovat perinteisesti taitavia käsistään, ja meillä on selkeästi ollut uudessa nousussa niin sanottu tee-se-itse-buumi. Lisäksi suomalaiseen mökkikulttuuriin kuuluu erilainen puuhastelu ja hyötyliikunta, mikä selittää osittain sen, että etenkin pienempiä remontteja tehdään itse, toimitusjohtaja Harri Päiväniemi Stark Suomesta sanoo.

Parin viime vuoden aikana on tilastojen mukaan tehty runsaasti mökkikauppoja, ja hankittuja mökkejä halutaan sekä kunnostaa että varustella. Omat toiveet toiminnallisuuksille määrittävät remontointitarvetta.

- Kyllä suomalaiset pitävät huolta mökeistään ja vapaa-ajan asunnoistaan. Lisäksi asumisen laatuun halutaan tänä päivänä panostaa. Viihtyisyys on merkittävä asia, ja mökeissä myös ulkoalueiden monikäyttöisyys ja esteettisyys ovat tärkeitä, Päiväniemi kertoo.

Kuudennes suomalaisista kunnostaa mökkiään useasti vuoden mittaan

Noin kuudennes suomalaisista remontoi mökillään jopa usean kerran vuodessa, ja toisaalta 12 prosenttia mökinomistajista kertoo remontoivansa harvemmin kuin kerran viidessä vuodessa.

- Toisille mökin kunnostaminen on varmastikin mukava ja rentouttava harrastus, ja toiset taas menevät mökille lepäämään ja nauttimaan. Kaikille mökin omistajille yhteistä on varmasti se, että niin mökki kuin siellä tapahtuvat aktiviteetit sopivat käyttäjänsä toiveisiin, Päiväniemi toteaa.

Kun tutkimuksessa tarkasteltiin yleisesti eri ikäryhmien remontointiaktiivisuutta, niin ikäluokista useimmiten remontteja tekevät 18-34-vuotiaat nuoret, kun taas harvimmin remontteja tekevät 45-54- sekä yli 75-vuotiaat.

- Nuoret haluavat lapsuuden kodista muutettuaan rakentaa omannäköisiään koteja ja mökkejä. Sama vaihe toistuu vanhemmilla, kun lapset ovat muuttaneet omilleen, Päiväniemi summaa.

Asiantuntijan 5 vinkkiä mökkiremonttiin

1. Materiaalit, värit, valaistus, toiminnallisuudet: satsaa suunnitteluun, säästät lopulta aikaa ja rahaa.
  2. Pohdi, mitä haluat mökiltäsi: perinteistä mökkitunnelmaa, kodinomaisuutta vai monipuolisia ympärivuotisia käyttömahdollisuuksia.
  3. Jos remontointi tai rakentaminen ei ole harrastus, josta nauttii, ammattilaisen asiantunteva apu on usein paikallaan ja säästää aikaa ja kalliita virheitä.
  4. Vertaile hintoja ja selvitä tuotteiden saatavuus.
  5. Älä lintsaa tai hätäile työvaiheissa. Silmä osuu jälkeenpäin siihen kohtaan, jossa on oikaistu tai hosuttu.

*Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kysely tehtiin Stark Suomen toimeksiannosta. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta BCW. Kysely toteutettiin Cint Ab:n verkkopaneelissa toukokuussa 2022. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava.

Yhteydenotot ja lisätietoja:
Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800

Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi

Olarinluoma 15

Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä
starklaisia on noin 1 100 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.

Suomalaiset luottavat omiin remonttitaitoihinsa – silti oman osaamisen, ajan ja työkalujen puute saavat suosimaan ammattilaisten apua5.7.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Monien suomalaisten kesälomaan kuuluu erilaisia rakennusprojekteja kotona tai kesämökillä. Lähes 40 prosenttia suomalaisista kertoo remontoivansa itse tai perheen, sukulaisten ja kavereiden avustuksella. Kaikki eivät kuitenkaan luota omiin remonttitaitoihinsa, vaan turvautuvat mieluummin ammattilaisten apuun. Tämä selviää Starkin toukokuussa 2022 teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kyselytutkimuksesta*.

Työvaatteesta rakennuseristeeksi – tekstiilien kierrätyksellä pilotoidaan tuotekehitystä ja otetaan askel kohti vastuullisuustavoitteita21.6.2022 08:30:05 EEST | Tiedote

Stark pilotoi työvaatteiden kierrättämistä raaka-aineeksi Encore Ympäristöpalveluiden ja tekstiilien kierrätykseen erikoistuneen Resterin kanssa. Kokeilu toteuttaa kiertotalouden periaatteita, säästää luonnonvaroja, edistää tekstiilikuidun hyödyntämisen tuotekehitystä ja vie osaltaan Starkia kohti yrityksen vastuullisuustavoitteita.