Kummitoiminta edistää kestävää asumista – Uusi malli luotu vuokrataloyhtiöitä ja tuettuja asumisyksikköjä varten

HSY ja Y-Säätiö ovat luoneet mallin kestävän asumisen kummitoiminnasta. Sen avulla kestävä elämäntapa tulee asukkaille tutuksi käytännönläheisesti ja yhteisöllisesti. Mallia on testattu kahdessa pilottikohteessa Helsingissä ja Vantaalla vuoden 2020 aikana.
Kokemuksia Kestävän asumisen kummitoiminnan mallin muodostamiseksi saatiin hankkeen aikana monipuolisesti.

Malli tarjoaa vinkkejä ruoan, kuluttamisen ja liikkumisen kestävyyden edistämiseksi

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Y-Säätiö ovat testanneet, miten asuinympäristössä voisi edistää kestäviin valintoihin perustuvaa arkea. Kokeilujen perusteella on luotu kestävän asumisen kummitoiminnan malli. Mallissa on vahvasti esillä asumisen toimintojen yhteiskehittäminen, yhteisöllisyys ja ympäristöllinen kestävyys. Se keskittyy pääasiassa ruoan, kuluttamisen ja liikkumisen kestävyyden edistämiseen. Malli on julkaistu opaskirjoina, joissa kerrotaan, kuinka kestävää arkea voi edistää asukaslähtöisesti tempauksien ja yhteisen toiminnan avulla.

- Mallia luodessa on lähdetty oletuksesta, että kestävät arjen valinnat tulevat tutuksi parhaiten itse kokeilemalla ja tekemällä. Esittelemme opaskirjoissa useita tapoja, joiden avulla kestävyyttä voi tuoda lähemmäs asukkaan elämää käytännönläheisesti ja matalan kynnyksen toiminnalla, kertoo HSY:n projektitutkija Lassi Sarlos.

- Suunnitteluiltamissa asukkailta tuli paljon hyviä ideoita toiminnan toteuttamiseksi. Meidän hankkeen toteuttajien rooliksi jäi pitkälti toiminnan mahdollistaminen, Sarlos jatkaa.

Opaskirjoja on kaksi. Toinen on suunnattu tuettujen asumisyksiköiden ja toinen vuokrataloyhtiöiden asukkaille ja työntekijöille. Opaskirjojen on tarkoitus toimia ideapankkina työntekijöille ja asukkaille mallin soveltamiseksi omassa asuinympäristössään. Mallin toimintaesimerkkien kautta on mahdollista löytää toteutusideoita jokaiseen teemakokonaisuuteen liittyen.

Asukkaiden osallistuminen ideoinnista toteutukseen toi parhaat tulokset

Malli luotiin ja testattiin Kestävän asumisen kummikokeilu -hankkeessa osana ympäristöministeriön Kestävä kaupunki -ohjelmaa. Kohteina olivat Y-Säätiön ja M2-kotien omistamat kohteet Vantaan Myyrmäessä ja Helsingin Malminkartanossa. Toinen kummikohde oli noin 230 kotitalouden vuokrataloyhtiö ja toinen 20-paikkainen nuorten aikuisten asumista tukeva asumisyksikkö. Kummikohteiden asukkaat osallistuivat tiiviisti toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen.

- Kokeilimme eri toteutustapoja asukkaiden toiveiden mukaisesti. Yhteistoiminta oli onnistuneinta, kun asukkaat olivat alusta asti mukana idean syntymisestä toteutukseen asti, Sarlos toteaa.

Hankkeen toimintaan kuuluivat esimerkiksi kestävän ruoan kurssit, asukasviljelmät, kierrätyskilpailu, kestävään kulutukseen keskittyneet pihajuhlat, yhteiskäyttöpyörät, pyöränhuoltotempaukset ja retket kummikohteita ympäröivään lähiluontoon. Kokeiluhankkeen aikana oli mahdollista järjestää erityyppistä toimintaa laajalti lyhyessä ajassa. Kummitoiminnan mallia sovellettaessa toimintaa voi toteuttaa kuitenkin vähän kerrallaan. Arjen kestävät valinnat ovat vaivatonta omaksua askel askeleelta.

Kestävän asumisen kummitoiminnan mallin julkaisutilaisuus 16.12.2020 klo 10

Kestävän asumisen kummitoiminnan malli esitellään etätilaisuudessa keskiviikkona 16.12. 2020 klo 10–11. Tilaisuudessa kerrotaan kokemuksia ja käytännön esimerkkejä kummitoiminnan järjestämisestä vuokrataloyhtiössä ja tuetussa asumisyksikössä. Malli antaa vinkkejä asumisasioiden parissa työskenteleville, kuinka he voivat hyödyntää mallia omassa työssään edistäen asukkaiden osallisuutta oman asuinympäristönsä asioihin.

Lisätiedot:

HSY:n hallituksen päätökset 22.3.202422.3.2024 10:51:35 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä vuoden 2023 tilinpäätöksen ja lähettää sen edelleen yhtymäkokouksen käsittelyyn. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Espoon Miilukorpi II vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Muuran vesihuollon hankesuunnitelma - Kartongin keräys- ja kuljetustyöhön Espooseen, Kauniaisiin ja Kirkkonummelle valittiin urakoitsijaksi yhdelle osa-alueelle Remeo Oy, yhdelle osa-alueelle STP Group Oy ja kahdelle osa-alueelle Verdis Oy. Hallitus sai tiedoksi HSY:n kasvihuonekaasupäästöt ja energiankulutuksen vuonna 2023. Hallitus päätti jättää pöydälle asian 6, HSY:n osallistuminen Vantaan ratikan alliansseihin. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Tiedotamme kokouksen jälkeen erillisellä tiedotteella HSY:n kasvihuonekaasupäästöistä ja energiankulutuksesta vuonna 2023. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http